Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 919 ggr
Meduza_
0

Kastrering, tips och information.

Hej!

Den 18 november ska jag och min kisse åka till veterinären, det har blivit dags för kastrering. Ska han fastas innan? Isåfall hur länge?

Andra tips före/efter kastreringen?

Det här är min första katt så jag har inte sån bra koll, försökt googla men vill inte missa någonting viktigt… :)

ElinLindberg
1

12h innan ska han inte äta men han får dricka vatten,. Våra katter har varit lite groggy/trötta efter operation (dock hona resp hane med testikel i buken) men blivit sig själva efter ett par dagar. Tror det går betydligt fortare med en vanlig kastrering för en hane dock.

Jessicahagstrom94
1

En vanlig kastrering på en hankatt går snabbt och är inget stort ingrepp, men Oskar var groggy ett tag efter och fick vara inne i ett rum för att undvika att han försökte hoppa någonstans, jag var rädd att han skulle göra illa sig då med tanke på att han inte var stadig på benen alls.

Katten får äta efteråt när den är okej, inte när den är nyvaken/groggy.

Jessicahagstrom94
0

Och håll koll så han inte tvättar sig alldeles för mycket på såren.

[cicoccabim]
0

Håll lite koll på såret, så att det inte verkar vara rött eller svullet (det första dygnet är såret ofta just detta- men som #3 säger han får tvätta- men inte överdrivet), men kommer det senare i läkningen är detta varningstecken.