Finns det någon ras i min katt?
Hej! :)
Jag har en hankatt på 6 månader som heter Toulouse.
Han är väldigt stor för sin ålder (2 veterinärer reagerade på det samma dag). Han vägde 3 kg när han var 4 månader och skulle kastreras. (Könsmogen i förtid).
Toulouse har väldigt gula ögon, lång fluffig svans och långt hår på magen, samt toffsar under tassarna.
Han är väldigt lekfull, kelsjuk och pratar mycket och ofta.
T kommer överens med andra djur, människor och barn hur bra som helst och han är oerhört anpassningsbar med ett extremt långt tålamod.
Han är född på landet och kan säkert vara en helt vanlig bondkatt, men då han har ett väldigt speciellt utseende (ganska runt ansikte, väldigt lång och smal, långt hår, fluffig svans, helt grå - blå? - som om någon ritat honom med en blyertspenna, otroligt gula ögon och är väldigt stor för sin ålder - inte långt ifrån samma storlek som min 1,5 år gamla sibiriska katt, med samma typ av fluff på svansen - och han behöver aldrig borstas då pälsen är helt silkeslen.. så undrar jag om det kanske finns någon ras i honom ändå?
Jag har varit lite inne på Norsk skogkatt, hela personligheten/egenskaperna stämmer in väldigt väl, men han ser ändå inte ut som dom "ska" göra och han har inte det "skägget" som dom har..
Sen har jag tittat på Brittiskt kortkår/Brittish Blue, men han har inte dom "påsarna" vid kinderna som dom är kända för, även om han är väldigt rund i ansiktet.
Och sen sista rasen jag funderat på är Chartreux, men har inte hittat så mycket information om den rasen så har inte kunnat se ifall något av personlighet eller utseende stämmer in..
Dock är Toulouse som sagt bara 6 månader och det kan vara svårt att se hur han kommer att utvecklas,
Men finns det någon ras i min underbart söta lilla fluffboll? :)
Kram
Jennifer
På bilden syns det inte att han har gula ögon.. Men dom är bärnstensfärgade/orangea.. :)
En katt som inte är stambokförd i en erkänd organisation räknas alltid som huskatt. Det fina med huskatter är att de kan se ut precis hur som helst!
Jättefin kille du har 🙂
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
2 javist men hen kaske menar drag av nån ras😃
kan detta för dåligt
Huskatter kan se ut precis hur som helst och mest sannolikt har han ingen ras i sig. Men han är såklart lika vacker och unik vilket fall. 🙂
Som nr #2 säger så räknas den som huskatt om du inte har stamtavla på den. Sen kan alla katter förstås ha olika drag från olika raser, men det går inte att räkna som raskatt om man inte har stamtavla på den.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag vet också att det är en huskatt och jag hade inte tänkt räkna honom som en raskatt. Men det hade varit kul och veta vilken (och om) ras han har drag ifrån! :) Men tack för era svar!
men hon kan ju får vetta lik vilken raskatt mest
Visst kan det finnas någon ras inblandad men det är oerhört svårt att säga vilken i så fall om det ens gör det, sannolikheten att det är någon ras inblandad är dock väldigt liten då det är ytterst få som låter sina okastrerade raskatter springa ute vind för våg.
Uppfödare brukar ha som krav att man ska kastrera katten vid en viss ålder om man har köpt den till sällskap och merparten brukar göra det även om det finns några oseriösa köpare som struntar i det men de är inte många som sagt. 🙂
Chartreux kan du definitivt stryka i alla fall, det är en alldeles för ovanlig ras för att det ska vara en sådan. Vad jag vet så finns det inte ens 10 sådana registrerade i Sverige och sannolikheten att en sådan springer ute på fri tass okastrerad är ganska obefintlig av förklarliga skäl ^^
Sen får man inte glömma heller att raskatterna (de flesta i alla fall, kanske finns något undantag) härstammar ifrån huskatten från början och inte tvärtom så det är ju inte så konstigt att huskatterna kan se ut lite hur som helst och komma i alla möjliga storlekar och former, annars hade vi inte haft alla de olika kattraser vi har idag. 🙂
Vill du så gärna veta så kan du göra ett test hos veterinären för typ 2-3000 kr men en huskatt kan se ut hur som helst och vi kan spekulera vilt om påstådda raser men det är egentligen helt meningslöst då stamtavla inte finns :) Charteux inte en chans då vi knappt har några i Sverige och jag tror ikke någon släppt ut fertila avelskatter för att avla av sig på lösdrivande huskatter :P var nöjd av din fina huskatt
#0 Fantatiskt vacker katt, älskar blå huskatter!
Eftersom att det finns en sådan ENORM variation bland huskatterna så kan din katt vara helt igenom huskatt. Men raskatt kan absolut finnas då många låter sina fertila raskatter ränna runt. Men några speciella raskattsdrag ser jag inte hos din katt. Den blå färgen finns hos många raskatter tex inte bara de du nämner, färgen är även utbredd hos huskatterna.
Visst kan man kolla öronvinklar, nos och kropp och se likheter med olika raser, men det är troligast mest en slump då variationen hos huskatter är stor som jag skrev. Det finns även raskattsblandningar som inte visar några rasdrag alls.
Men spekulera kan man, men att det går inte att göra en kvalificerad gissning ens, då kan man lika gärna dra lott. För som sagt några speciella rasdrag ser jag inte. Vikt, storlek, blå färg osv säger inget!
Kanske en Russian Blue parat sej med en långhårig katt och deras kattunge i sin tur parat sej med en annan katt med långhårs och dilution gener och fått denna vackra katt.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
är det så viktigt
#14 Frågan var inte hur viktigt det var…. Jag svarade bara på hennes fråga. Hade jag haft den katten hade jag oxå tyckt att det varit kul att gissa lite.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
jo men menar det huskatt utan stamtavla o fint någ
#16 Vad menar du med fint nog?
Tycker du inte att huskatter utan stamtavla är lika fina som katter med stamtavla? Det tycker åtminstone jag att de är.
jo 17 absolut
Hihi tack för alla svar. Det är inte alls viktigt med stamtavla eller att det ska vara en raskatt för mig. Har bara haft huskatter i mitt liv förutom min sibiriska katt som är min första egna katt. Och Toulouse är precis lika fin fast det inte finns någon speciell ras i honom. Men jag tyckte han hade ett väldigt speciellt utseende. Men då är han helt enkelt bara en unik huskatt som alla andra! :)
Jag har "tjatat" om detta tidigare i några andra trådar men det är värt att nämnas igen; kattraser fungerar totalt motsatt hundraser. Vad jag menar med detta är att till skillnad från hundar härstammar i princip alla raskatter från huskatter. Den norska skogkatten kom till genom att man tog långhåriga huskatter som man tyckte var vackra och avlade på dessa med ett mål om att få fram en homogen ras. Detsamma gäller Russian Blue, fast istället för långhåriga katter använde man sig då av ryska korthåriga blå katter av en viss typ.
Raskattaveln är också väldigt ny i förhållande till hundaveln, vilket innebär att det inte skiljer särskilt mycket genetiskt mellan två katter av olika ras och således går det oftast inte ens att se skillnad på en "blandraskatt" och en klassisk huskatt. Se skillnaderna mellan t. ex. huskatt och brittisk korthår och jämför mot chihuahua och kaukasisk herdehund.
Din katt är supervacker! Det finns dock inget ingen anledning att tro att din Toulouse är en produkt av en eller två raskatter då stora blå långhåriga huskatter med vacker päls förekommer naturligt i världen.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Vilken fin!!!
Han är väldigt lik min katt (förutom färgen då min Lila ser ut som kaffe med mycket mjölk i..) iallafall så är hon en huskatt, men mamman är birma och pappan norsk skogkatt 🙂