Tips på mindre kattraser?
Jag har svårt att välja kattras, flera rasers temperament passar mig. Men då tänkte att gå efter vikt kan vara bra(för plånboken bland annat, större äter väl mer).
Sen får man ju kolla ifall någon ras är friskare än någon annan, eller kräver mer hårvård/annan skötsel.
Sen kan jag lika gärna fråga ifall det är stor skillnad i mat mellan olika katter, och ifall det ens märks i plånboken. Om det bara rör sig om några hundringar, och inte tusenlappar per år, borde jag inte bry mig mycket om storlek.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Köp en huskatt. Min hankatt Ted äter inte så mycket även nu när han är kastrerad. Han väger 4,4 kg.
Jag har funderat på det, och visst kan det hända att jag köper en, men det finns ju många fördelar med en raskatt. Det blir ju svårare att generalisera med huskatter. Eller? Brukar de äta mindre? Med tanke på att huskatter kan vara en blandning av vilket slags ras som helst så är det väl svårt att säga?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Tror inte det är så stor skillnad på mat mängd. Kanske om man jämför en singapura (den minsta) och maincoon (den största).
Nej det går mycket riktigt inte att generalisera huskatter då de kan se ut precis hur som helst och komma i vilken storlek som helst.
Sedan beror det ju på VAD för foder man ger. Foder med mindre andel protein gör katten mindre mätt och då äter de mer, foder med hög andel protein håller sig mätt längre. Så istället för att bara fokusera på ras så kolla foder med sedan ska du ha huskatt köp från ett katthem istället och inga privata "uppfödare"
Min katt äter ganska lite även om jag brukar ge honom mer maten jag gjorde förut. Han lämnar alltid kvar rester av maten när han blir mätt.
*Edit. *Mat än jag gjorde förut. (IPad autokorrektade mina ord. Lite smått störande…)
Det är ju klart att en större katt äter mer än en mindre, men katter emellan så skulle jag påstå att den ekonomiska skillnaden är liten. Sen finns det ju såklart glupska katter och de som äter bara det de behöver. Men om man har en glupsk katt ska man inte ha fri tillgång till mat heller, dvs om vikten börjar bli påverkad. Matkostnaden är det sista jag hade kollat på, ja jag har nog aldrig hört någon säga att de tänker på detta när de ska välja ras. Välj hälsan först! Sen temperament och därefter vad du gillar för typ av katt.
Sen om man inte har råd med den lilla mellanskillnaden i matkontot mellan liten och stor katt, ja då ska man kanske fundera på om man alls har råd att ha katt. Maten är inte den största utgiften, även om den är regelbunden.
#0 Eftersom du verkar vara ute efter en raskatt vilka kostar en del tusenlappar så är väl matmängden av underordnad betydelse.
En hittekatt kan du få för bara några hundralappar om det nu är så att ekonomin styr. Adopterar du en katt så är katterna chipmärkta/tatuerade, vaccinerade och som vuxna kastrerade.
Jag har två katter varav den store 7 kiloskatten äter mindre mängder än den lille som gissningsvis väger omkring 3 kilo.
Jag tror matmängden varierar mycket oavsett ras och storlek.
/Maria
8&9 Nu kommer jag inte köpa katt på något år, just för att jag inte har råd. Och om jag inte har råd med en raskatt i månaden borde jag inte ha hittekatt heller. Som jag sa har jag stött på flera katters vars temperament passar, så då kan en större prisskillnad i mat hjälpa mig välja. Och under 15år kan det bli en del pengar, GISSAR jag, jag vill ju veta. Nu har jag fått veta att skillnaden inte märks.
Jessica Jones (2015-)
Fast som någon säger maten är minsta utgiften :) försäkring, vaccinationer, kasteering (engångskostnad) ev sjukdom osv är större utgifter :)
Om du anser att matkostnaden är det som avgör vilken ras du ska ha så skulle jag adoptera från katthem. Där får du en kastrerad huskatt och får därför priset för kastering i inköpspriset. Dessutom skiljer det mycket på försäkring av huskatt och raskatt. Jag säger som tidigare, maten är en liten del av kostnaden.
Som sagt har jag redan läst från flera att matkostnaden är obetydlig mellan raserna. När jag skrev tråden trodde jag det handlade om en tusenlapp om året eller liknande. #12 Varför vore huskatt ett bättre val, matkostnadsmässigt? De kan ju vara vilken ras somhelst, och äta hursomhelst. Och sjukdomar (antar jag). Hur stor är skillnaden, försäkringsmässigt? Vad beror den på? Att raskatter/huskatter är friskare? Som ni hör är jag ny på katter och började med det roliga, att välja ras.
Jessica Jones (2015-)
Jag är också ny när det gäller katter. Jag har haft min Ted nu i fyra/fem veckor. Jag hade också tänkt att skaffa mig en raskatt, men när jag såg hans bild på en köp och sälj sida på FB, så smälte jag. Han var så vacker på bilden. Jag och min man köpte honom, och sedan dess så är han våran katt och han trivs så mycket hos oss. Men tillbaka till frågan, så med tanke på försäkringar och så, så är det så att jag tog min katts försäkring via Agria. Och jag har ingen aning hur stor skillnaden är mellan dom andra försäkringarna. Jag kan inte påstå att alla huskatter/raskatter är friska. Ted har mildare form av tandsten t.ex. De beror ju helt och hållet på hur glupsk katten är när det gäller med maten som #8 & #9 skriver.
Om du vill ha en raskatt så föreslår jag en Singapura den sägs vara världens minsta kattras känner en kompis i USA som har en, men jag vet ingen i Sverige som har en, så jag vet inte om man får ha en i Sverige.
Jodå Singapura finns i Sverige, har sett i alla fall en på en utställning och enligt FindUs så finns det 13 stycker reggade här i Sverige och även en uppfödare av rasen.