Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1119 ggr
jennypenny_75
0

Katten knycker mat

Min Leffe är snart 6 månader. När han kom till mig för en m ånad sedan märkte jag att han var väldigt glupsk, han liksom anfaller om man ger nån liten godbit eller när han får mat. Han var ganska mager när han kom, man kände exvis höftbenen tydligt. Nu har han lagt på sig och är lite rundare.Han har fri tillgång till torrfoder och får blötmat två gånger om dagen. Glupskheten består tyvärr och jag behöver tips. Han ska upp på köksbänken hela tiden, oavsett vad som finns där så äter han. Allt från chips, popcorn, bröd, ost grönsaker osv, allt man kan tänkas ha där. Idag knyckte han en nybakad fralla jag bakat och lagt under bakduk, sen efter middagen knyckte han min dotters laxrester från hennes tallrik. Vi fyar, lyfter ner och tar alltid ifrån honom det han knyckt men det hjälper inte. Jag är mest orolig över att han ska bli dålig av det han äter, men det är också påfrestande att behöva vakta all mat i köket. Före dagens middag satt han på sonens stol medan jag dukade fram. Så fort jag vände ryggen till var han på väg upp på bordet. Har ni kloka tips på hur jag ska komma tillrätta med det här?

[trazy]
0

katter ögon tjänare precis!😂Men lyft han till hans eggen mat. Kanske har den lilla mask kola eller fåt kämpa för sin mat

Scorpio97
1

Härhemma har vi tre sånna. Spelar ingen roll vad som ligger på diskbänken eller bordet, det ska i alla fall stjälas och smakas på. Vi har helt enkelt lärt oss att inte lämna framme mat, om man inte är där och kan passa. Spelar ingen roll hur mycket mat dom får, vi har provat att ge hur mycket blötmat som helst men stjälandet är fortfarande lika roligt enligt dom. 

Jag tror faktiskt inte att det går att göra så mycket åt, förutom om man kan fixa så att katten inte kommer in i köket då.

//Jessie

[trazy]
0

kan det vara jakt instinkten

jennypenny_75
0

#2 helt öppen planlösning tyvärr så finns ingen dörr att stänga. Jo jag inser ju att det bara är att plocka bort. För en stund sedan satt han i diskhon och smaskade i sig nån liten laxrest som fanns i avloppssilen. Brödpåsarna gnager han sönder för att komma åt brödet i påsen. Jag är mest bekymrad att han ska sätta i sig något riktigt olämpligt och bli dålig.

[trazy]
0

då kommer det väl ut i ena ändan😂eller spyr upp det

pernillaoscarsson
2

Provat att spraya vatten på honom när han gör dumheter?

jennypenny_75
0

#5 förebygger ju helst kattspyor och kattdiarré om det går. Plastpåsbitar tror jag inte är så hälsosamt om det fastnar heller… #6 jo, testat det och det är ju inte poppis. Problemet är ju att han är en ögontjänare med väldigt kort minne… Han är ju uppe efter 5 minuter igen

Carrosh
0

Jag hade nog provat med en vattenspruta för att se om det gav något. Och sen får man helt enkelt skippa att ha mat framme.  Hoppas att ni får ordning på det, vet precis hur det är. För mig funkade vattensprutan jättebra! Det tog ett litet tag, men de lär sig till slut.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Leritza
0

Har samma problem med min katt. Dock har hon lärt sig att inte gå i närheten om matte är i samma rum. Men man får vara försiktig med att lämna henne obevakad med mat då hon kan vara snabb. Dock har jag efter ca 3 år med matknyckande kanin lärt mig att inte lämna något ätbart så djuren kan nå. Så problemet uppstår mest om jag måste lämna köket när jag lagar mat.

[trazy]
0

slå henne på tasarna😂

Carrosh
3

#10 Vilket oseriöst svar! Det är aldrig okej att slå ett djur!

\m/

[trazy]
0
Carrosh
0

#12 Det är inte alltid så lätt att uttyda sådant i text, tyvärr. Och även om det var ett skämt så tycker iaf jag att det var smaklöst.

\m/

[trazy]
1

13 jag har aldrig slåt djur och kommer aldrig då tar jag bort det o förlåt mig

[cicoccabim]
0

jag har en tjej som tränar till vm i mattjuveri. Det enda som funkar för henne är att jag ställer fram en sssscat när jag inte ska vara i köket. Det tar några sekunder, sedan hör jag hur den blåser ut luft, hon jamar till, hoppar ner och tittar konfunderad mot diskbänken. Någon minut senare försöker hon igen, och när det är otäckt att vara där uppe låter hon det vara…. i någon dag. Sedan får jag ställa fram den igen. 

ssscat blåser luft när något (kan även vara Du!)  närmar sig. Inget farligt, bara obehagligt. Dyr att köpa (jag hittade den på rea i en butik som skulle stänga!), men effektiv på ögontjänare.

[cicoccabim]
0

Jag har ibland ställt ssscat att "vakta" något på diskbänken. Det har funkat bra!

jollycox
0

Min Nino är likadan. Vi har lärt oss att inte lämna något framme, det är det enda som funkar för oss. Vi har lyft ner och lyft ner och sagt nej många många gånger men nu 5 år senare hoppar han fortfarande upp och ska se om det finns någon liten smula.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin