Säljer uppf. till de som aldrig haft katt?
Jag har aldrig haft katt själv, utan bara min familj när jag var barn. Så nu är jag nojig över att jag inte kommer lyckas få tag i en raskatt. Jag kom just att tänka på att det katthemmet jag varit i kontakt med inte vill att de utan kattvana ska få adoptera katter, och om de är så strikta, vem vet hur strikta kattuppfödare är?
Min syster var i samma situation, men hon fick köpa två katter, så omöjligt är det väl inte, men är det vanligt?
Förstås beror det främst på ifall uppfödaren tycker att man verkar vara en bra människa med mycket tid och kunskap. Men spelar bristande erfarenhet stor roll?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Var det katthemmet du hade kontakt med involverade med förvildade katter? Då kan jag förstå varför de vill ha kattvana, annars låter det lite konstigt…
Tror dock du inte kommer få något problem att hitta katter (möjligtvis om du bara ska ha en katt- Jag själv säljer mina kattungar nu minst två och två eller ensam om de redan har en ung katt till sällskap, så vissa katthem/uppfödare kan tänka lika… Jag har precis nekat en familj som endast ville ha en kattunge utan tankar på att skaffa sällskap) så det är bara att ringa runt till katthem/uppfödare och fråga? Snabbt förklara att du inte har kattvana sedan innan men vill börja, borde inte vara några problem 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Jag säljer till människor som inte har kattvana, men de bör ha ett litet hum om hur det är att ha katt och gärna läst på lite om rasen. Så bristen på erfarenhet spelar inte roll om man har läst på, men kommer man hem till oss och verkar helt bakom flötet så säger vi nej.
Det låter ju bra.
Det var inte ett katthem specifikt för förvildade katter, men de får ju in många sådana, så då förstår jag att de har en generell regel.
Jag slits mellan att köpa en raskatt och "rädda" en huskatt. Två katter blir det i alla fall, så jag slipper dåligt samvete. Då kan man ju köpa en ras och sedan rädda en katt.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#2 Lägger till det till min beskrivning också- det tänkte jag för givet att viljan att lära finns där tillsammans med hemmet/uppfödaren men visst finns det människor utan vana men som också inte är intresserade av att lära sig, det hade jag nekat… Viktigt att det känns rätt 🤦♂️
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Är man påläst om katter och deras behov och påläst om den ras man är intresserad av så kan jag inte se att det skulle vara något problem att få köpa en raskatt. Om jag var uppfödare så hade inte jag haft som krav att man ska ha ägt en katt innan så länge man visar att man har intresset och de grundläggande kunskaperna.
Många uppfödare hjälper gärna sina köpare om dom har frågor när katten kommit hem. :) Blir som en fallskärm ungefär, en mentor som rätar ut ? till ! :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag kommer också sälja till personer som läst på om katter och själva rasen det tycker jag hör till om man är inne på att skaffa ett djur som väckt ens intresse. Att skaffa katt är inte bara att skaffa då de har behov och beteenden man bör känna till som blivande kattägare sedan att man har råd såklart :). Men som någon tidigare sa kommer någon och är helt bakom så nekar jag :)