Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 8801 ggr
[bamsefin]
1

Birma eller Ragdoll?

Hej! Jag vill gärna ha en katt, men är konstant kluven mellan helig birma eller ragdoll. Har ni några erfarenheter av någon av dessa raser? Åsikter? På ett sätt tycker jag bättre om birman pga dens lekfullhet, att den är rätt så liten och "fluffgullig", men jag har också hört att ragdollen brukar vara lite mer social och tillgiven… Vilken tror ni passar bäst för mig? Jag vill gärna att min katt stämmer in på; -Lekfull (typ att den inte är för lat och bara vill sova, utan att den ska vara intresserad av att leka lite) -Tillgiven (så tillgiven det vara går. Jag gillar när katterna följer efter en mm.) -Inte allt för aktiv (jag förstår att man inte kan få allt, och att lekfull motsäger inte för aktiv lite, men jag vill inte att katterna hoppar upp på diskbänken mm.) -Kelen -Social

mimåne
3

Birma!

När jag läser dina önskningar och vad du vill få ut av en katt så tänker jag på min egen birma. Du behöver absolut inte oroa dig för att den inte ska vara social och tillgiven (givetvis finns det undantag i alla raser) men rasen birma som jag känner den är otroligt social och lojal. Följer dig vart du än går och vill vara med dig. Sitter gärna och tittar på när du viker tvätten, eller busar i lakanet när du bäddar rent. Min birma följer till och med mig in i duschen. När jag drar i duschdraperiet så vaknar han och kommer springandes. Han har fått en egen pall där som han sitter på så att han inte behöver bli så blöt, inte för att han bryr sig om det men men.. :)

Något som beskriver hur fantastisk lojal och tillgiven birman är, skulle vara ett beteende min birma har. Första natten han tillbringade hos oss så sov han i våran säng, uppe i hörnet bredvid mitt ansikte. Enda sen den natten så har han sovit där intill mig. Varje natt. Han vet precis vad som gäller när jag kryper ner, då kommer han för att ligga på sin plats. Och de gånger vi sovit hos någon familjemedlem, då har han även där legat vid min sida trots den nya spännande miljön. 

Du kommer inte bli besviken!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[trh]
3

Jag har en birma och en ragdoll, av det du beskriver passar min Birma bäst in. Han är tok-kelen och springer efter och gnäääääller för att han vill bli upplyft, spinner så fort man lägger ett finger på honom. Det bästa han vet är att gosa in sitt söta lilla ansikte i min mage eller hals. Han är dock ett riktigt busfrö som spenderar nätterna med att traska runt på den förbjudna diskbänken och äta hushållspapper ;) Han slänger sig på oss i soffan och gosar loss så ofta han kan. När vi äter ligger han gärna och sover i mitt knä under köksbordet. Båda mina katter är sociala och följer oss gärna runt i lägenheten. Duschar jag, ligger de utanför. När vi sover kommer de in i sovrummet etc. Min Birma är mycket av allt och min Ragdoll är en lagom-katt. Han kelar mer på sina egna villkor. Vilket bl.a. innebär att han spenderar nätterna på våra huvudkuddar, ibland med sitt huvud på mitt. Han är ett matvrak och alldeles genomsnäll. Aldrig en klo ute den katten. Gillar inte att bli buren och är ingen knäkatt , men är alldeles underbar på sitt sätt. Birman är en ettrig liten sak som inte förstår ett nej, medan min ragdoll är mer ödmjuk och lojal. Ragdollen väger 7 kg, Birman 3kg. Ragdollen äter som en häst och har mer lättskött päls än birman.

[bamsefin]
2

#1 #2 låter heeeelt underbart! Vilka uppfödare köpte ni av? Låter somsagt helt underbart! Tack för era fina svar

mimåne
1

Nord silvas. Låter säkert okänt men det är för att vi är nottbottningar, birman och jag :) 

Jag hade kunnat skriva en hel bok och några uppföljare om enbart min birma. Det finns så otroligt mycket personlighet i honom. Vi har och har haft en hel del katter i familjen men aldrig någon så underbar som birman.

[bamsefin]
0

Awe:) tack för all hjälp!

Junkan
1

Har en Birma och en Ragdoll, med dina önskemål är det solklart Birma som gäller.

zingo30/8
1

Min ragdoll stämmer in på din beskrivning:) lekfull, social ska vara överallt där familjen är, kelig en riktig gosmaskin som spinner högt, hoppar inte upp på diskbänken eller bord om inte stolarna är utdragna…. Gillar att ligga och mysa i sängen. Älskar fullkomligt älskar att busa i sängen när den ska bäddas. Men det är nog väldigt inviduellt hur en speciell ras är. Min ragdoll är alldeles underbar:)) tycker om att apportera bollar, hårsnoddar mm och lägga snoddarna i vatten skålen är ju såå roligt. lycka till med ditt val. Valde själv mellan raserna. Inget lätt val men tror du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer.

zingo30/8
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Junkan
2

Ragdoll på rygg och Birma normalt. Jag har som sagt bara goda erfarenheter av Birma. Min ragdoll är den första av den rasen. Birmorna har samtliga varit supersociala nackdelen är att de kan vara FÖR klängiga ibland. Min Ragdoll är inte speciellt gosig, hon vill vara i samma rum och kan gosa ibland men enbart på sina villkor. De är alla individer men samtliga Birma jag kommit i kontakt med har varit underbart gosiga katter.

[trh]
3

#9 Känner igen mig! Birman är en ras som jag fallit pladask för. Min birma är från Raushöjden.

[bamsefin]
1

Birma låter som det ultimata rasen…antar att krukset är att alla katter är egna individer…en ragdoll kan ju också uppfylla mina önskemål, men det låter som överlag är birma ett säkrare val!:)

oh-la
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

jag har ingen erfarenhet av ragdoll, men har två birmor. tycker dom stämmer kanon in på din beskrivning. otroligt keliga och mysiga, älskar att vara med. min ena har som specialitet ligga innanför sambons tjocktröjor och sova. otroligt lekfulla. dom är så roliga när dom drara igång tillsammans, bråkar, jagar, brottas och hetsar varandra. liggar bekom dörrarna och väntar på att den andra ska komma innanför dörren så man kan hoppa fram och skrämmas. mina åker med överallt och bor borta flera gånger om året. jätteenkla att ha med till exempelvis mina föräldrar, och är lika keliga där. brukar charma alla som kommer på besök när dom kommer springande och ska hälsa. 

mitt tips är två. det är otroligt livliga katter, och som kattungar är det fullt ös medvetslös. vi började med en, men köpte den andra två månader efter (vilket är ett alternativ) eftersom våra försök att hålla kattungen nöjd med lek inte var i närheten. idag är det underbart att se dem ligga nära nära och mysa. mina bebisar.

[bamsefin]
0

#12 Har en perser/bondkatt, hon bor ute och är allmänt osocial… Tror inte att de kommer umgås isf, kan man ha de ensamma? Låter väldigt mysigt att ha 2, men för mig är det inte ett alternativ just nu…

mimåne
0

Min erfarenhet säger mig att det är lättare att ha en ensam birma vid vuxen ålder. Jag tror de trivs ganska bra så också. Men de är väldigt busiga och mår så bra av en lekkompis i ung ålder. Min birma är idag snart två år och är fortfarande busig som en kattunge är.

Har din katt däremot möjlighet att vara ute så tror jag inte det är några problem med att ha enbart en birma. De älskar att vara ute och får i så fall sin stimulans därifrån istället för från en kompis.

oh-la
1

#13, som innekatt skulle jag inte ha en ensam birma om jag inte själv varit väldigt mycket hemma och kunnat lägga tid på lek och bus. dom är påhittiga, tänkande, intelligenta, otroligt lekfulla. mina är 6 och 7 år och är nästan lika busiga och påhittiga som när dom var ungkatter. dom hittar på hyss, stjäl saker, öppnar varenda skåp i hela lägenheten tills dom hittar sin påse kattgodis, som matte lägger själ och hjärta i att gömma och länsar den. stjäl kakor ur förpackningarna, rullar ut toarullar över hela lägenheten. det är verkligen livfulla katter. vi klarade inte av att hålla den första nöjd som liten, och då var min sambo student och mycket hemma. 

ha en birma ute skulle jag undvika om jag inte bott väldigt ute på landet. birmor sticker ut, och det finns många klåfingriga typer som faktiskt stjäl katter med raskattsutseende. framför allt de som ser ut som birma eller ragdoll eftersom dom är enkla att sälja vidare.

Linika
0

Låter som min ragdoll. 
Han är jättesocial och gosig. Älskar att bli omkringburen och klappad på magen. Han bokstavligen kastar sig framför fötterna på en när man kommer hem och kräver maggos. Sen leker han en massa med. Sen jag hittade han fovoritlekar leker han mer än gärna flera gånger om dagen. Han kan bli lite för exhalterad när han leker, och då springer han runt som en tok. Han håller dessutom igång med bengalen, så lat är han ingenstans :p 

Jag tror både birma och ragdoll skulle fungera utmärkt för dig. Om jag var du skulle jag besöka någon utställning och hälsa på flera individer ur båda raserna och prata med uppfödare. Och sen kan du välja den du faller för mest :)

Cindy S
1

Nu blev jag nyfiken; är det vanligt att det är så stor skillnad i hur mycket olika raser äter? Är det flera hundralappars skillnad?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[trh]
0

#17 Det beror väl helt och hållet på hur stor katten är, dvs hur mycket den behöver äta. Det är rätt stor skillnad på 7 kg och 3 kg, min Ragdoll är mer än dubbelt så stor som Birman. Hur mycket det rör sig om i pengar har jag ingen aning om.

[trh]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Storleksskillnad Ragdollen 1,5 år & Birman, 1,1 år.

Cindy S
1

Där ser man. Synd egentligen att Ragdollen är större, dennes temperament hade nog passat mig mer.

Jag får se ifall jag hittar en mindre kattras med liknande beteende.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[trh]
1

#20 det finns ju många mindre Ragdolls, honorna är exempelvis mindre än hanarna och det finns ju Ragdolls som inte är så rastypiskt stora. För övrigt är både Birma och Ragdoll två mycket behagliga raser att dela sitt hem med. Av min erfarenhet; Birman är mer kelkrävande, mer busig. Ragdollen mer laid-back, ingen knäkatt. Båda väldigt sällskapliga och nyfikna.

Cindy S
0

Ja, man kan ju kolla individuellt också, leta efter mindre omplaceringskatter.

Om man har två Birmor, kan de underhålla varandra och kela medan jag gör mitt? Jag vill ju ha kel, men en katt som inte vill bo i mitt knä är att föredra.

Jessica Jones (2015-)

Junkan
0

Min ragdollhona som är 2,5 år väger 3,8kg och min birmahane som är 7,5 månader väger exakt samma 3,8kg. Det är individuellt även där alltså men generellt är ragdoll betydligt större. Min Birma som jag hade före dessa blev 17 år och var som en kattunge även vid den åldern avseende lek och rörlighet, hon vägde inte mer än 2,8 kg.

Junkan
0

Ska tillägga att min Birma som blev 17 levde hela sitt liv som ensamkatt, men när jag var hemma så hängde hon mest över min axel, följde med till tvättstuga och allt möjligt hängande där.