Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 764 ggr
jbilltoft
0

Kissar inne

Jag har två stycken innekatter. Den ena är en hane på 1,5 år och den andra är en hane på 6 månader.

Toulouse (6 månader) kom till mig när han var 3,5 månad och ganska snart började han kissa inne. Jag tog honom till veterinären när han var 4,5 månad och vi kom fram till att han skulle kastreras, efter att ha gjort ett urinprov för att se om han kissade inne pga sjukdom.
Det hjälpte inte.

Så jag köpte Feliway doftavgivare som man har i uttaget, då det har hjälpt min pappa och hans fru med deras katt som kissat inne.
Det blev ett uppehåll på 1 vecka. Sen kissade han inne igen.
Jag provade byta sand i lådan. Det hjälpte inte heller.

I början kissade han i hallen och i min lillebrors säng.
Efter att jag började med Feliway slutade han kissa i hallen, men har kissat i min säng två gånger istället.

Nu har jag precis köpt Feliway kompletteringsspray och har använt i två dagar och hoppas att detta ska hjälpa.
Men om ni har fler tips eller kan komma på vad som är fel och vad jag kan prova för att detta ska sluta så är jag oerhört tacksam för svar.

Mina två katter sover tillsammans, leker med varandra, tvättar varandra och är världens gosigaste brorsor. De går på samma låda (fast jag har två stycken), äter och dricker ur samma matskålar (har två av varje även där).. så dom har inga problem med varandra.

Ps. Toulouse sitter ner och kissar, och om man lyfter upp honom och sätter honom på lådan när han börjat gå runt och krafsa på ett ställe så kissar han i lådan. Ds.

Tack på förhand!
Jennifer

Carrosh
0

Fortsätt att sätta honom i lådan när ni ser att han är på väg att kissa någon annanstans.

Har ni bytt till ny sandsort eller bara bytt själva sanden? Kan ju vara så att han inte gillar just precis den sorten. Eller så är det något i själva lådan han kanske inte tycker om. Har ni provat en annan sorts låda? Eller en annan placering på den?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[trazy]
0

kastera han

jbilltoft
0

#1 Jag har två olika lådor, på olika ställen i lägenheten. Han använder båda :/. Jag har haft några olika märken/dofter sen han kom.

jbilltoft
0

#2 Han är kastrerad. Det stod i inlägget :)

[trazy]
0

4 beklaga såg ej. även jag gör fel förlåt

jbilltoft
0

#5 ingen fara alls :D såklart !

Carrosh
0

Är det vid något speciellt tillfälle som han kissar på andra platser? Se om du kan hitta något mönster i beteendet (kan ju vara så enkelt att det ligger en bajskorv synlig eller att det inte är helt rent i lådan). Är han trygg och lugn? Vad visade veterinärundersökningen?

\m/

Trollan92
0

Kissar katter inne så är de något som dem protestrerar emot. Har läst de i en katt tidning. Där var de 3 saker hon nämnde. 

Hur många kattlåder har du till dessa 2 katter? Har du bara en så är de nog de som är problemet. Katter kan kissa inne på andra ställen för att dem får dela kattlåda med en annan katt.

Trollan92
0

Såg nu ditt inlägg om att du har 2 kattlådor!
Jag kan kolla upp dem andra 2 sakerna när jag kommer hem i morgon! :)

jbilltoft
0

#7 Veterinären ville kolla om det var pga urinvägsinfektion han kissade inne, men han hade inte det. Så då kastrerade de honom. Lådorna gör vi rent 2 ggr per dag, så tycker inte att de borde vara att han tkr dom är ofräscha. Men ska börja kolla om det kan va så att det ligger någon synlig bajskorv eller så när han kissar någon annanstans! Jag börjar bli desperat efter att ha läst 1000 artiklar och försökt hur många saker som helst :(

#9 Haha, okej :) Tackar gärna!

Carrosh
0

#10 Hoppas verkligen du kan hitta orsaken till det så snart som möjligt! Kan ju finnas andra orsaker också till att han kissar någon annanstans. Be veterinären undersöka andra saker också, så att det inte är fel på något annat hos kissen.

\m/

jbilltoft
0

#11 ja, det kanske är dags för det! :( tack för alla tips