Återanvända sand?
Går det på något vis fräscha upp använd sand? Tycker det är så tråkigt att behöva slänga så mycket sand hela tiden då den egentligen är helt brukbar bara att den luktar kiss. Jag använder Ever Clean och bytar ut sanden då den börjar lukta vilket blir var 6-8 vecka.
Som sagt, sanden är "ren" och fin, MEN luktar. Har sett att det finns deoderanter för kattlådan, fungerar dem?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
använd spade och rensa med
Självklart använder jag spade och rensar lådan varje dag.
//Pernilla
TS- använder du "rätt" variant av ec till dina katter/din katt? Jag har den utan doft (extra strength), och behöver aldrig slänga sand för att det luktar illa. Det finns ju för 2 katter, med cedar, lavendel osv. Har du prövat det? Ec tycker jag är suverän just för att det inte luktar. Pröva en annan variant? annat märke ? (även om jag anser att ec är ett av de bästa märkena). Det blir lite dyrt att slänga så mycket…..
Jag tror att det finns risk för toalettvägran om vi använder deodoranter till kattlådan. Många katter tycker att det luktar för mycket.
#3 Då ska jag prova byta sort. Jag har med lavendel nu. Har provat extreme classic lavendel också, men tyckte den luktade ännu fortare. Kanske samma där att jag valt fel sort.
Har tänkt så också om deodoranterna när jag sett dem i affärerna. Känns ju mer som om man bara sopar snusket under mattan för att behaga sin egna näsa.
Tack för tipset i alla fall. :)
//Pernilla

Använder sand som klumpar ihop när katten kissat, så det är bara att plocka bort klumpen. Minns inte vad märket heter i Sverige, men det är en blå påse med en svart katt på. Köpte den på stormarknader.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#4 jag har också prövat extreme classic, och tyckte också att den luktade illa snabbt. Jag är mycket nöjd med ever clean extra strength unscented, det luktar inte alls trots att katten kissar oftare än jag hinner tömma (här annonseras det högljutt när den har använts nämligen- lätt att tömma lådan ofta, så att hon inte har anledning att inte använda den). Du lär bli stark på kuppen- sand är tungt!!! 🙂
Jag använder extreme classic oparfymerad och slänger aldrig sand(förutom kiss och bajsklumparna såklart). När jag ska skura lådan tömmer jag sanden i en hink, skurar lådan, häller tillbaka sanden och fyller på med ny sand. Luktar inte mer om den använda sanden än den oanvända.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Hur mycket sand har du i lådan. Har man för lite sand så kommer kisset ner till botten av lådan och då luktar det.
Stolt ägare till tre La permer
#9 Ca 8-10 cm, visserligen är den ena katten väldigt duktig på att sprätta. När lådan töms och jag tvättar ur den så finns det ju några fläckar där kisset nått botten. Borde kanske lägga av sanden och skura lådan lite oftare än vad jag gör. Brukar annars bara göra det vid byte av sand.
//Pernilla

Det låter som om du har för lite sand i lådan om kisset når botten.Sen blir ju lådan sliten efter ett tag så då luktar den ju också mer. Jag skulle rekommendera dig att köpa de här lådorna eller liknande som finns först i artikeln.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tömmer ut hela lådans innehåll i en hink som jag sedan tömmer ut i skogskanten där det finns många hål att fylla. Sedan diskar jag ur låda och lock samt fyller på helt ny sand. Detta gör jag en gång i månaden. Eftersom jag har två lådor så blir det lika för den andra lådan som står i övervåningen, men om den inte skulle användas lika mycket som den andra, så kan jag låta den stå lite längre än en månad. Att spara sanden och återanvända den skulle jag inte kunna tänka mig, då det alltid så småningom blir en massa små fragment av kisset kvar i sanden, och det är ju inte konstigt om inte det skulle börja lukta så småningom! Mina två katter är s. k. Kinagrävare, dvs dom krafsar frenetiskt i lådorna vilket gör att kissklumparna kan bli finfördelade om de hamnar i farozonen. Jag har Extreme Classic Black Label oparfymerad som jag provat mig fram till och jag tycker den varit bäst av de jag haft. Everclean dammade nåt så förskräckligt så den slutade jag med rättså snart. Dessutom luktade dammet "havsbris" och det fanns överallt till slut! Inklusive i våra lungor, kan man tänka….
#11 Tack för tipset.
//Pernilla
Vi har en stor köttback på ca 55 liter som kattlåda. Då har vi mellan 15 och 20kg Kattsand (EverClean Lavender) och har inte alls behövt slänga någon sand, annat än kisset och bajset då. Visst blir det lite dyrt att fylla så mycket sand på en gång, men å andra sidan når aldrig kisset ner till botten heller., och man behöver ju inte slänga något.
Tror också att du har för lite sand i. Det är bättre att ha så pass mycket sand att kisset aldrig fastnar i botten. jag använder ever clean multi crystals och har tidigare använt den oparfymerade varianten och har aldrig upplevt lukt utom när någon katt har varit dålig i magen.
Jag har nog 15 cm sand i lådorna och fyller på regelbundet. Kör ec, oftast lavendel och kastar aldrig sand vid rengöring av lådor. När lådorna rengörs fylls ny sand på med den "gamla" och det luktar inte.
Hoppas du hittar en sand som passar din/dina katter
Samma här everclean, skurade lådor idag efter ca tre månader. Återanvände sanden som luktade ungefär som ny, fyllde öven på 6kg ny i varje låda. Tre lådor till två katter. Det blir ju enormt dyrt att kasta sand som är helt ok.
Vi har everclean less track till våran kisse och jag har inte upplevt att den börjar lukta. Sålänge man har ett ordentligt lager med sand och städar och fyller på regelbundet så har det hållit sig fräscht. Vi har ca 20-25cm djupt minst. :)
Tack för alla tipsen. Tömde över all sand idag till en hink och rengjorde lådan som vanlig. Istället för att slänga sanden som jag brukat så hällde jag över den i lådan igen. Efter att ha varit borta hela kvällen så luktar det ingenting längre. Fyllde även på ännu mer sand än vanligt så får se om det håller längre denna gången. Får hoppas på att ena katten låter bli att gräva till Kina ;) Att jag inte tänkt på det tidigare. Tänk vad jag ska spara nu 😃
//Pernilla
#19 Härligt! Jag har en kinagrävare, som många andra. Varför så djupt? Och varför skvätta ut så mycket sand som möjligt??
Jag har ett system med två kattlådor per låda. Vilket betyder att varje låda som står framme med sand i har en tom och ren tvilling som ligger i förrådet och väntar på att användas. Min katt är nämligen känslig för dofter, så jag tar fram den nya lådan, tömmer över sand, fyller på vid behov. Sedan skuras den andra ur med såpa, och får sedan ligga och lufta av tills det är dags att byta igen. Fungerar bra, och jag behöver inte riskera en olycka under tiden lådan rengörs.
Håller tummarna för att det fungerar bättre för dig nu!

Jag har en liknande kattlåda som i länken och då sprätter det inte ut så mycket sand.
min katt gillar inte lådor med huv…. tyvärr.

När jag fick Stosch var han 9 veckor. Jag tog bort luckan så han skulle lära sej använda lådan. Efter nån månad städade jag lådan ordentligt och hällde i helt ren sand o satte dit luckan
Då satte han igång o springa in i lådan ut igen, en repa i rummet, in i lådan igen. Tror det var 9 ggr han sprang in o ut i "nya" toalådan. Sen använde har bara den fast han var utekatt.
Men nu ska vi inte kapa tråden! Bättre att starta en ny iså fall! Tycker jag.
Ever clean, less track! Ca 10 cm, kommer aldrig ner till botten på lådan! Man känner inte alls någon lukt av kiss/bajs! Sen plockar jag i lådan efter nästan varje besök, hihi :)