Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 791 ggr
[cicoccabim]
2014-10-31 07:05
0

liten katt

Jag har en liten honkatt (2.8 kg) som jag tror behöver sällskap. Hennes mamma var siames, så jag antar att det gör att hon är så liten. Jag har en förkärlek för de små, nätta katterna. Vilka raser är små även som vuxna?

fredricakarlsson
2014-10-31 10:24
0

Man kan ju aldrig riktigt garantera att en katt blir liten, även om rasen är så. För de brukar ginnas de som blir större. Hur tänker du på liten? Tänker du vikten då? Eller storleken? Vi har en katt som väger 2,8 kg, och en kattunge som väger samma men är mycket mindre. Den äldre är ganska liten men ändå inte så man tänker "liten katt". Så de beror ju helt på hur du vill katten ska se ut. Lite "mulligare" eller en slank katt. Föredrar du långhåriga eller korthåriga. Aktiva eller lite lugnare?

[cicoccabim]
2014-10-31 12:07
0

jag tänker på de raser som inte blir så storvuxna. Siames är en ras som oftast blir ganska liten. Hur är det med de andra orientaliska raserna? Jag gillar de aktiva raserna, de med stor nyfikenhet, och oftast mycket energi.  Pälsen spelar ingen roll, men en katt som gör intryck av att vara "liten". (en del är ju små men är kompakta och tunga av den anledningen)

Hime
2014-10-31 13:27
0

Burma är det första jag tänker på :) Burmilla är också rätt nätt. Har för mig att Cornish och Devon rex ockå är rätt små.

Omorika
2014-10-31 13:42
0

Tycker att mina Devons ger ett litet intryck de är hyfsat små och nätta + världens mysigaste.

[cicoccabim]
2014-10-31 17:30
1

Tack! Har tittat runt lite på era förslag, och just nu undersöks burmilla. Får se var det landar.

fredricakarlsson
2014-10-31 21:28
0

Burma och devon Rex låter som att passa dig då :)