Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5145 ggr
rebecka.l
0

Ge katt smärtstillande för människor?

Min utekatt har gjort sig rätt illa. Han har ett sår i örat och hans högra ben har han ont i. Det är inte brutet men han haltar. Jag vill ta honom till veterinären men min pappa vill inte betala för det och jag har ej pengarna själv att ta honom dit. 

Vill hjälpa honom eftersom han verkar ha så ont, så jag undrar om jag skulle kunna krossa en tablett mot verk och smärta (ej alvedon ska kolla upp namnet) i våtfoder och ge de till stackarn bara för att lindra smärtan lite. Sedan rengöra såret med alsolsprit. Har även gett honom lite broccoli i hopp om att de kommer hjälpa honom återhämta sig.

fridis0425
0

stackarn! Jag är ju 12 år och jag vet inte så mycket! men jag är inte säker på att Alvedon är så bra… men det kanske är bäst att åka till veterinären för att vara helt säker!

RobinEH
5

"_Varför är värktabletter farligt för katter?

Katter är extra känsliga mot värktabletter då de innehåller ämnen som är svåra att bryta ned. Paracetamol, acetylsalisylsyra och ibuprofen är tre farliga ämnen. I vissa fall räcker det med att katten får i sig en väldigt liten dos för att situationen ska bli livshotande.

Paracetamol – finns bland annat i Alvedon och Panodil. Vid förgiftning påverkar ämnet blodets syresättningsförmåga och katten blir ofta trött och färgen på slemhinnorna kan förändras. En sådan förgiftning kan leda till blodbrist och även dödsfall om katten inte får hjälp i tid. Även om katten inte skulle visa förgiftningssymtom kan paracetamol ge leverskador som inte upptäcks på en gång.

Acetylsalisylsyra – finns bland annat i Asperin och Magnecyl. Vid förgiftning kan katten få kräkningar, kramper och hamna i koma. Även denna typ av förgiftning kan ha dödlig utgång om katten inte får hjälp i tid.

Ibuprofen – finns bland annat i värktabletten med samma namn och i Ipren. Vid förgiftning kan katten bli disorienterad, ha blodig avföring, hamna i chock eller avlida._"

http://www.agria.se/katt/artikel/lakemedel-som-ar-farliga-for-din-katt

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

rebecka.l
1

Nä googlade. Ska inte ge honom smärtstillande för människor de kan va farligt :/  Ah önskar ja hade pengarna för att själv ta honom till veterinären 😢

VildaVittra
12

Du kan hälsa din pappa att han har laglig skyldighet att ge sina djur vård. Att katten har ont i benet kan vara att bäckenet är skadat som av exempelvis en fraktur (katter kan oftast fortfarande gå trots detta).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rebecka.l
0

Jag kanske har tillräckligt mycket pengar att ta honom själv till veterinären för min pappa kommer inte göra det oavsett va ja säger. Räcker 500 kr? Det är det jag har max just nu. Har för mig att de kostar mycket mer. Min pappa brukar säga minst 2000 kr

IceTee
2

Precis som #4 sa är det faktiskt lag på att katten ska till veterinären!

Dessutom reagerade jag på att du gav broccoli till katten, trodde sånt var rätt dåligt för deras magar?

Medarbetare på Skor iFokus

rebecka.l
0

#6 Var lite desperat och ville att han skulle få i sig vitaminer. Gav honom bara 1 tesked :s tänkte inte riktigt så mkt innan

rebecka.l
0

Men hur mycket kostar det att ta honom till veterinären? Räcker 500 kr?

VildaVittra
4

#5 Det beror på var du bor och vilken veterinär du går till. En lantortsveterinär med egen praktik kan vara så billig. Fråga om du kan hoppa över julklappar kanske? 

#6 Nja, det är lag på att djuren ska få vård, inte att denna vård just ska utföras av en veterinär. Men i detta fall låter det som att en veterinär behöver uundersöka katten då den visar smärtpåverkan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rebecka.l
0

#9 Ah kan säga de. Men vet inte om han går med på det men de är en chans att han gör de i alla fall. Finns bara en klinik här i närheten va jag vet men ska leta efter nån som inte tar så mycket pengar. Kanske kan låna pengar av någon ja känner så jag har 700-800 hundra. I slutet av denna månad kommer jag ha 1100 kr och de måste väl räcka :s

Amplexus
6

Har man djur måste man enligt lag ta dom till veterinär ifall djuret är skadat. Har ni inte råd med veterinärvård är ni hur som skyldiga att göra det. Om så bara för att avliva katten. Man låter inte sitt djur plågas. Informera din pappa om det. Sedan åker ni in med katten, ger den vård eller avlivar den. Och skaffar sen inga fler innan du själv kan stå för försäkring och vård, för din pappa verkar ju inte vara tidernas största djurvän direkt…..

rebecka.l
1

#11 Vi har råd det är bara att pappa inte vill spendera pengar på katten. Vi ska köpa en ny bil och en ny ugn snart vilket jag inte heller kan fatta hur dom prioriterar det över att vårt husdjur är välmående.

VildaVittra
2

#11 "för din pappa verkar ju inte vara tidernas största djurvän direkt."

Det där är så himla onödigt, du har ingen aning om varför hennes pappa känner att han inte har råd just nu och kan orimligen veta huruvida han är djurvän eller inte. 

Speciellt som du själv inte kan hur lagen du hänvisar till är utformad.

Amplexus
0

Vad ska man säga? Hemskt att läsa att det finns folk med en sådan inställning till sina djur. Men inget vi skriver här kan göra något åt det. Din pappa är enligt lag skyldig att ge er katt vård, eller avliva den. Du kan ju tipsa djurskyddet om hans handlande men att anmäla sin pappa för djurplågeri är kanske lite tungt…

[VampireGirlElvira]1
1

Troll. Denna person har varit medlem sedan 22.12 idag.

VildaVittra
0

#14 Ska man anmäla är det ju inte en privat organisation som djurskyddet man ska vända sig till, utan till länsstyrelsen.

Amplexus
1

#13 Min åsikt enligt det jag läser är att hennes pappa inte verkar vara någon vidare djurvän. På vilket sätt är det en onödig kommentar? Jag tycker inte att vägra sitt djur vård är ett särskilt empatiskt drag eller något som tyder på att personen är en djurvän. Bara min åsikt.

VildaVittra
0

#17 För att kommentaren inte är konstruktiv.

Amplexus
0

#16 Bra att du rättade mig. Där hade jag fel. Och du får smälla mig på fingrarna. Aja baja mig.

rebecka.l
3

#15 va? Skaffade detta konto för att jag upptäckte idag att min katt hade så ont. Han mådde bra igår under dagen. 

Har behandlat såret i örat nu med alsolsprit och försökte undersöka vad som gjorde ont på katten. När ja la lite lätt tryck på benet gjorde de inte ont, inte eller böja ner och upp. Men att sträcka ut benet kunde han inte. :s Hörde med lite kompisar och eftersom han tidigare under kvällen gick i en trappa (dock långsamt och försiktigt) och använde benet så borde de ju inte va en spricka eller fraktur sa dom.

Amplexus
0

Ring och rådfråga en veterinär. Agrias Telefonveterinär på nummer 0900-100 51 61. Tror det kostar 60:- per samtal. Kanske dom kan ge dig råd om vad katten kan behöva för vård…

[VampireGirlElvira]1
0

"Har även gett honom lite broccoli i hopp om att de kommer hjälpa honom återhämta sig." Alla som har en katt/katter vet att det är farligt att ge katter broccoli. Därför så tror jag inte på dig rebecka.I.

VildaVittra
6

#22 Jag har haft katt i 35 år och aldrig läst eller hört att broccoli skulle vara farligt för dom. Har du någon källa på det?

Niiinah92
1

#22 jag har heller aldrig hört det? Att det skulle vara onödigt, ja men inte farligt?

[VampireGirlElvira]1
1

Okej, jag kan ha fel i det, jag ber om ursäkt. Men jag tror fortfarande inte på rebecka.I.

Rumblebee
4

Tycker att du ska fortsätta tjata på dina föräldrar och även vissa dom detta http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm "9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)."

MonicaLagerquist
0

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer

[trazy]
0

lagen säger att en katt skall har erfordlig vård vid behov och tillsyn minst 2 gånger om dan med vatten

I want to belive
2

Jag kan tyvärr intyga att självaste vet besöket kostar drygt mellan 8-900 kr…. Jag fick punga ur dryga 5000 kr för att min katt vart ständigt uttorkad i sommras , jag har också även hört att broccoli är långt ifrån bra för katter , vissa katter klarar av att äta frukt o grönt , men katter är inte skapta för att äta det , dom är ju pure carnivores…. Hoppas verkligen att du kan ta kissen till veterinären… du kan be om faktura på besöket och säkert komma överens om delbetalning, det har min mamma lyckats göra , men det gäller inte alla län tyvärr :/ och sedan om du har katten försäkrad blir det billigare.. hur kommer det sig att din pappa inte vill betala något ? Är han så hjärtlös ? :(

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

[VampireGirlElvira]1
2

Det var det jag menade precis som I want to belive. Broccoli är inte bra för katter, det är det jag skrev. Visst, vissa katter äter ju vad som helst, medans vissa inte tycker om att äta vad som helst.

Torparmor
0

#15 Och vad i detta gör att TS skulle vara Troll?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[VampireGirlElvira]1
0

Jag skrev tidigare att jag ber om ursäkt, så släpp det tack.

[trazy]
0

ts är hur får ni mig till ts

[VampireGirlElvira]1
0

Jag tycker som #2. Värktabletter är inte bra. Ring och rådfråga veterinären.

[trazy]
0

katten kan dö får njur problem o då kosta det

[VampireGirlElvira]1
0

Då får du ringa till veterinären om du är rädd om kattens hälsa. Du kan inte vänta och se hur det går. Nu är jag riktigt orolig…

[VampireGirlElvira]1
0

Det får kosta hur mycket set kostar, men om du har en bra försäkring, så ta det via försäkringen. Snälla trazy, ring till veterinären!

IceTee
1

Jag håller med, ring och rådfråga veterinären! Säg att du är 12 och inte har råd att betala, och fråga om det går att lösa med någon slags avbetalningsplan

Niiinah92
1

#30 nej du skrev att det var farligt för katter. Farligt är exempelvis choklad som är giftigt.  Inte bra för katter kan vara exempelvis påläggsskinka. Det kan vara skadligt på sikt men inte direkt eller en enstaka gång.

[VampireGirlElvira]1
0

Lägg av nu Niinah92! Jag sa att jag bad om ursäkt! Så släpp det nu!!!

[trazy]
1

37 min kat är ej sjuk utan sadde att mänskliga värktableter kan kater dö av eller får njurproblem. Vekar som vissa missförstå mig med vilje varför

jag har råd att gå till vetinär

[VampireGirlElvira]1
0

Okej, vill inte att du tar illa vid dig nu när jag skriver detta, men du skrev från första början att din katt har gjort sig illa i örat och på högra benet. Och du skrev att du och din pappa inte har råd att gå till veterinären, medans nu säger att ni har det. Jag förstår om ni har fått pengar nu så att ni kan fara till veterinären. Så det där frågan om du kan ge din katt en värktablett säger jag och andra fortfarande nej till. Det är inte bra för en katt att få en värktablett som är avsedda för oss människor. Djurens medicin finns att köpa hos veterinären. Så snälla, gör det rätta och far till en veterinär.

IceTee
2

#42 traztý och TS är inte samma person väl?

[trazy]
0

rebecka är inte jag hon har ej råd jag är trazy

[VampireGirlElvira]1
0

Oj då. Hehe…. Trött i skallen. Läste inte ordentligt. :) Jag menade rebecka.I.