Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 717 ggr
fredricakarlsson
0

Kastrera kattunge..

Undrar lite över att kastrera en kattunge.. Om man kastrerar en kattunge, växer den ändå till sig så mycket som den skulle om man vänta med att kastrera den? Som tex. Min andra katt kastrerade jag när hon var ca 2 år och hon är väldigt stor för att vara honkatt. Om jag skulle kastrerat henne när hon var ca. 6 mån, skulle hon blivit mindre då?

Marinas Mix
0

Katter har en förmåga att gå upp i vikt efter kastrering, oavsett om de är 6 månader eller 6 år när man kastrerar dem.
I mitt tycke är det bättre att kastrera katten när den är liten, för då slipper du alla löp från katten.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

fredricakarlsson
0

#1 ja det vet jag, men tänkte inte på övervikt utan hur "grova"de blir lixom.

[sorbel]
0

Det har varit bevisat att katter som blir kastrerat blir faktiskt större än katter som inte har varit kastrerats under 10 månader. Detta är pga hormonerna som säger "stopp" finns inte kvar i lika mycket mängden som förr och benen fortsätter växa lite till. De blir inte kraftigare, bara längre ben/svans etc.

Sarah-S
3

#3 Det man sett är att tillväxtzonerna sluter sig några veckor senare på katter som är kastrerade tidigt.
Den totala längden på rörbenen (kroppens längsta ben som tex lårbenet) skiljer med ett par mm mellan kastrerade vs okastrerade

Så att säga att katter som kastreras tidigt blir större är inte riktigt sant

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Marinas Mix
0

Svårt att säga eftersom alla kattungar är olika, precis som oss människor.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[sorbel]
0

#4 Men det var väl vad jag menade. De blir lite större/längre men poängen var att säga att katten blir inte mindre pga kastration.

Fridaaaa
0

Växten påverkas inte av kastrering.
Idag kan man kastrera redan från 12-16 veckors ålder (främst hankatter då) 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.