Klippa klor?
Jag har haft min kattunge nu i ca 2 1/2 v och är såklart superbusig. Hur ofta klipper ni klorna? Hur ska lyckas med detta? Har ni några tips? Hon vill gärna inte sitta still.. Kram! :)
Försök att ta en klo/tass när hon är lugn, halvsover, när ni myser osv- då lär hon sig att klara lite mer nästa gång. Belöna när hon klarat några klor. Vet några som klipper alla klorna på en gång när katten ligger utslagen i klösträdet, på favoritfilten osv. Håll gärna på med hennes tassar, så att hon vänjer sig vid att du hanterar dem.
Jag klipper hennes klor en gång i veckan- vill ha dem korta, och så växer de så fort. Hon har svarta klor, så jag klipper lite och ofta.
jag klipper aldrig jag har klös trä låter hon går ute
Min katt var inte jätteförtjust i att få klorna klippta när jag fick hem henne. Hon ville inte sitta still utan vred sig som en ål och visade på alla sätt att jag kränkte hennes integritet å det grövsta när jag försökte.
Jag fick börja med att muta henne 😞. Ge henne en hård kattgodis - klippa en klo medan hon var upptagen med tuggandet - snabbt ge henne en ny godis - klippa nästa klo osv. En eller två tassar per gång. Nu efter snart ett år går det bra att klippa klorna. Hon får en godis efter varje tass eller när alla tassar är klara och kommer och jamar och stryker sig mot mig när jag tar fram klosaxen. Klosaxen =godis - även om det där klippandet är helt onödigt enligt hennes åsikt.
Det är säkert inte nödvändigt att muta katten. Men för mig och min Flisa fungerar det bättre med metoder där katten får ha lite kontroll. Hon var vuxen när jag fick hem henne. Det brukar gå lättare att lära kattungar att klippa klorna.
Oftast behöver jag bara klippa klorna på framtassarna. Klorna på baktassarna verkar hon slita mer själv, så de blir inte lika långa eller vassa.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Om katten ska få vara utekatt när den blivit större rekommenderas det att du inte klipper klorna, då behöver den klorna för sitt uteliv. Innekatt behöver du oftast inte klippa klor om du inte vill, men jag tycker att det är skönare att ha en katt i knät som har lite kortare klor, samt att risken att möbler el dylikt får en törn minskar avsevärt. en del katter är duktiga på att dra in klorna när tvåbeningar är med i bilden, andra är sämre på det.
Du måste klippa klor om de växer så att de riskerar att växa in i trampdynorna.
#3 mutor funkar nästan alltid! Jag mutar min katt som snällt spinner och väntar på att jag ska bli färdig, bara för att hon ska fortsätta att tycka att det är trevligt. En godisbit efter att allt är klart!
Min gamle katt ligger på rygg i knät och jag kan i princip göra vad som helst.
Vår nye lille katt har jag tagit det lååångsamt med. Jag har gjort som #1 beskriver och passat på när han är stilla och tagit en klo i taget. Första gången gick det bara med en klo men idag ett halvår senare så funkar det riktigt bra.
/Maria
Glömde att skriva att det är viktigt att ha en trubbig sax om man inte har en klosax. Det är lätt att det kan hända något annars.
/Maria
Köp en bra klosax- du tjänar på det i längden! När jag tittade på animail (?) fanns det en som var vinklad så att man lättare når klorna. Det verkade väldigt fiffigt!
Jag kollade med veterinären hur mycket som skulle klippas- pulpan syns inte på min katts svarta klor. Så är du osäker- boka in ett besök och få hjälp så att du själv klarar det sedan. Annars kan du bara klippa bort det yttersta på den vassa spetsen. Och du- klipp hellre lite för lite än lite för mycket! Det blöder rätt bra om man når pulpan, och gör rätt ont verkar det som.
jo jag har klippt i pupplan på hont o då blir de rädda
När katterna var små gillade de inte alls att klippa klorna, främst för då fick man ju sitta still = tråkigt!!! Men jag klippte ofta bara för att vänja dem och då tog jag pyttelite åt gången. Nu kan jag klippa utan problem och klipper när man märker att de börjar bli långa. Jag har en vanlig billig klosax som fungerar hur bra som helst.
Jag satte dem alltid på rumpan i knät och höll sedan fast dem, inte hårt men bestämt, trots sprattel. När jag var klar så fick de endast hoppa ner när de var lugna och på mina villkor.
tror det handlar om träning och träning och tåla mod
Jag har försökt klippa klor på kattungarna sedan de var 3-4 veckor gamla… 10 veckor nu och det är fortfarande matte som förråder dem och krossar deras hjärtan varje gång! 😂 De har smått varmt upp till det dock… Mitt tips är också att göra det när de är trötta/sover, ta en tass/klo i taget och låt de springa lite sedan ta nästa tass/klo osv 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag kollar klorna med jämna mellanrum och ser när det behövs klippas. Och då tar jag oftast när de är lugna.