Sjöbogårdens kattsand Kitty champion?
Undrar vad ni har för erfarenhet utav sjöbogårdens Kattsand kitty champion? 🙂
Försöker hitta info om den men det är svårt.
Är den klumpbildande, parfymfri och finkornig?
Har för tillfället klumpe och är nöjd med den, men funderade lite på att testa sjöbogårdens. Den verkar vara liknande klumpe 🙂
Så, erfarenheter 🙂?
Jag tycker den är jättebra. Den är finkorning och eftersom kornen är runda så är det skönt för katternas tassar. Klumpande är den och klumparna blir jättefina, inte degiga som de blir i mycket annan lerbaserad sand. Dessutom billig!
Okej, låter som den borde testas! 🙂
Just det, parfymfri är den också men det är en liten mängd olikfärgade kulor i den som ska "neutralisera" lukten, har försökt få fram vad de består av men lyckas inte. Det står inte på förpackningen. Man kan säkert skriva till dem och fråga http://sjobogarden.com/index.php/katt
Jaså okej :)

En följdfråga.
Hur mkt dammar den?
Bra följdfråga, undrar också det :)
Jag tycker inte den dammar nämnvärt. Helt klart en av de bästa sandsorterna jag använt mig av om man ska se till de billigare alternativen utanför djuraffärerna :)
Dammar knappt alls tycker jag.

En fråga till.
Vart hittar jag den? (är på jakt efter en så dammfri lerbaserad sand som möjligt, testar allt möjligt nu!)
#9 tror den finns på ÖB :)
verkar ju bra, ska nog testa den :)
Ja, finns på ÖB men inte alla ÖB och ibland är den slut, så lönar sig att ringa och fråga innan man åker iväg.

Testa annars Catrine Maxi. Den tycker jag är betydligt bättre.
hittade den på öb idag iaf :) Räcker den länge/hyfsat länge?
#12 Okej vad är det för sand :)?
Jag har hittat och läst om både fodret och kattsanden.
Det finns några få som blivit sjuka av kattsanden och jag vet 2 katter som dött av inflammationer i tarmarna efter foderbyte till sbg's foder.
Usch. skulle aldrig använda mig något av deras produkter.
Jag kör på Stallpellets. det luktar inget alls, bättre än kristaller, håller länge och är lätt att rengöra.
49kr för 14kg på lantmännen.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
#14 deras foder kör jag inte med, men sjuka av sanden? Hur då, har du några länkar? Sanden består av 100% bentonit som är vanlig lera och som de allra flesta bra sandsorterna är gjorda av. Ju högre halt bentonit, desto "naturligare" är sanden och här är allt bentonit.
Jag tycker inte heller att deras foder verkar vara speciellt toppen, men hur vet man att fodret låg bakom inflammationen?
Skulle också vilja ha länk eller något till det med sjuka av sanden?
Har iallafall haft sanden blandad med lite klumpe i ena lådan för att se om katterna accepterar den. De använder lådan precis som förut och jag är jättenöjd med sanden 🙂
#14 Vad är stallpellets för ngt? Jag har testat både trä och papperspellets menvill inte göra nr 2 i lådan då. Kör nu med Kitty Champion,som funkar jättebra. Bildar hårda klumpar. Nackdelen med den, är precis som annan sand, att den inte går att kompostera.
Underbar sand! Har provat den och skulle gärna använda den jämt! Men….
Våra katter fullkomligt HATAR den!!! Vägrar att använda den överhuvudtaget! 😃
Den är VÄRDELÖS… Ursäkta mig… Men den dammar MASSOR, klumpar INTE alls, luktar ur lådan osv… Har gått tillbaka fort till Extreme Classic/Everclean… (Har alltså testat Sjöbogården UTAN att späda ut den med annan sand och då håller den knappast måttet)
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Har använt den i några månader nu. Jag tycket den är bra, katterna verkar acceptera den bra och så 🙂 kanske inte är den bästa som finns, men till det priset är jag väldigt nöjd och det är bättre än den jag hade förut.
Konstigt att man kan ha så olika åsikter om en sand klumpar bra eller ej. Sjöbogårdens Kitty är den absolut bästa sand jag provat. Klumparna är stenhårda, och sanden hålls ren länge. Har tidigare använt extreme classic, och tyckt att den varit överlägsen alla andra. Provade av en tillfällighet Kitty, och har använt den sen dess. Sanden luktar ju inte i sig själv ngt, till skillnad från Extreme Classic, men det gör inte katterna ngt. Tvärtom. Att priset dessutom är 1/3 av extreme Classic är ju heller ingen nackdel.
Det är väl den blå-lila kartongen på denna sand. Jag gillar den inte då våran katt kissar ganska "stor mängd" varje gång han besöker lådan. Det krävs för oss mycket sand annars sitter sanden i botter på lådan som ett smäck. Dammar lite luktar inte om den. Helt okej sand annars brukar vara på annons och där med billigare på ÖoB. Så håll utsikt i anonnsbladet är mitt tips. Jag köper nu mjua Kattsand 10 kg liten förpackning mycket finkornig sand med hög sugförmåga.
#0 har testat en del sorter och bloggat om dem. Vill du/ni läsa:
http://fiamej.wordpress.com/tag/kattsand/
Sjöbogårdens och Catty är väldigt bra alternativ, med tanke på priset och kvalitén. Vi tyckte att Sjöbogården dammade mycket, men det var det enda negativa.
Det bästa vi har haft är Intersand Classic, finkornigt, klumpar jättefint, luktar näst intill inget och hållbarheten är outstanding. Vi anser att den är klart bättre än EverClean.
Galen i katter. De lyssnar och säger sällan emot 
http://fiamej.wordpress.com/2014/10/06/vara-karleksbarn/
#23 Bara ett tps. Om sanden fastnar i botten, har du för lite sand i lådan. Och tänk vad man kan tycka olika. Köpte Mjau Kattsand en gång, och aldrig mera. Tyckte den klumpade dåligt och luktade illa.
25 Vilken av dessa köpte du?http://www.mjau.se/sv/katt/produkter/katty/ Det är nämligen stor skillnad på sanden i dom. . För lite sand tror jag inte jag har 2 förpackningar i lådan bör räcka anser jag, Han gräver mycket så här brukar jag ha i massor med sand i lådan, men han kissar större mängd då han dricker mycket vatten 😉
# 25 Har man Kinagrävare hjälper det inte hur mycket sand man än har i lådorna! ;-)
27 😉
#26 Får inte upp länken på mobilen, men den va finkornig. Bra att kissen dricker mycket vatten. Det gör mina också. Kanske de inte är lika grävtokiga.
#27 Du får fylla badkaret 😊
Det knepiga med Kattsand är att om den funkar bra hos en person så är det i te säkert att det funkar lika bra hos en annan. Just för att katter (och människor) är olika. Jag märker själv på den kattsanden jag har. När jag köpte den och hällde i den så blev jag helt lycklig för de doftade nästan inget när katterna varit på lådan. Och katten som använde sanden först, hennes kissklumpar blev sten hårda, de gick inte ens isönder när jag slog riktigt hårt på dem. Men sen när en av mina andra katter hade varit och kissat så var det inte alls samma kvalité på "klumpen". De beror på kattens urin.
29 antagligen den blå du köpt den är med finkorning men klumparna trasas sönder och lådan luktar snabbt kiss.
Självklart kan det vara olika beroende på katt och sånt som 31 tar upp men dammar sanden så gör den säkert det överallt man bör dok tänka på att ett märke kan ha flera sorters sand, vissa kan vara bra vissa mindre bra. Det är en djungel med sand jag skulle inte lägga 200-300 kr för 10 kg sand eftersom våran katt gräver så mycket samt att jag tycker man ska ha mycket sand i lådan så behöver man köpa 2 packet =400-600 kr för ren sand.