Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1602 ggr
Bellbooh
0

Utekatt flyttar

Hej, Det är så att mina föräldrar har nu en utekatt som fick flytta in hos dem då förra ägaren skulle flytta till lägenhet, därmed ansågs det bättre om katten fick fortsätta vara utekatt någon annanstans. Igår var katten väldig reserverad och åt inte så mycket, vilket jag förstår är vanligt när en katt har flyttat. Det jag vill ha hjälp med här är tips och råd om hur man kan välja katten att lära känna sitt område så att säga, så att han inte går vilse. Katten är ca 12 år gammal och mina föräldrar bor i ett område där alla hus på ena sidan av gatan i stort sett ser likadana ut. Det enda som skiljer sig är väl uppfart, carport och framsida. Finns det någon standard om t ex när är det säkrast att låta katten gå ut på egen hand för första gången?

VildaVittra
2

Jag brukar vänta med att släppa ut katter en vecka eller två, sedan är jag ute med dom på tomten första dagen. Man kan exempelvis vänta med att ge mat den dagen tills det är dags att gå in.

Att alla husen ser likadana ut är inget problem, kissen vet vart det luktar hemma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

cattisa
3

Jag fick tipset i en tråd för något år sedan att man kan lägga ut lite använd Kattsand ur kattens egen låda på tomten i början. Jag provade själv när jag fick hem min vuxna katt vid nyår. Jag tog en klump i en plastpåse och gjorde sönder och strödde ut lite här och där. Katten var helt klart intresserad och gick och nosade.

Det borde ju kunna fungera som en tydlig signal för dina föräldrars nya katt om var den bor nu.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Bellbooh
0

Tack för svaren :-) har berättat det för min pappa och han kommer testa redan imorgon tips från #1. Återkommer sen om hur det har gått.