Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1052 ggr
mnilep
0

behöver hjälp,tips,råd!

Har två hankatter, bröder på 2 år. stereliserade båda två.

För att göra detta kort. Går i tankarna på hur jag ska göra med den ena av mina hjärtan… Ända sedan han var liten har han gjort sina behov utanför lådan (de var innekatter först, nu ute). Han tvättar sig inte, har aldrig gjort. För ett år sedan flyttade vi till hus. Trodde och hoppades att detta beteende skulle bli bättre när han fick gå ut & visst, det blev bättre först ett tag. Han verkade trivas så att vara ute. 

Han kommer endast in och äter istortsett sen ut igen. Men nu har det blivit värre igen, Det kommer på fel ställen, han tvättar sig inte, pälsen är alltid full i bajs där bak. Jag tvättar, borstar och klipper pälsen men ändå är den full.. Både bajs och tosor..  Man får inte klappa honom överallt heller, endast vid huvudet.. 

Då vi fick tillökning och nu har en tös på 9 månader som såklart är väldigt intresserad av kissemissarna så håller inte detta längre… Kan inte ha kvar honom…

FINNS DET någon mening med att lämna honom till någon annan som har mer tid & utan småbarn ?  Tror ni det går att få bukt med detta över huvudtaget? 

Tänk OM nästa person väljer att ta bort honom, då tänker jag att jag hade viljat vara den som säger hejdå till honom.. Känns så svårt detta… :( 

Hur hade ni gjort?  Behålla honom kan vi inte..

[cicoccabim]
0

Jag tycker att ni ska ge honom en chans hos en ny familj. Om beteendet har kommit  tillbaka när ni fick ert barn kan det kanske bero på stress eller liknande reaktion från honom, eftersom hans tillvaro påverkas mycket av att din familj har ändrats?

Men jag förstår hur svårt det är- det är ju våra pälsklingar  vi pratar om! Självklart vill du att han ska ha det bra. Tyvärr kan vi inte agera tankeläsning- men det hade varit bra, speciellt i det här fallet.

mnilep
0

Ja om man ändå kunde göra det… har provat att få tag i en ny familj tidigare en gång men ingen som är "intresserad" av en vuxen katt med dessa problem.. kanske har jag sökt på fel ställen.. behöver ju hamna hos någon som verkligen engagerar sig men hur kan man lita på att personen gör det… så himla svårt…

[cicoccabim]
0

Hur skulle han trivas med att vara "stallkatt" hos en familj som låter honom vara inne när han vill? Någon som bor ute på landet? Det låter ju som om han trivs med friheten, men vill ha en trygg "basstation".  

Har du kollat med katthemmen? Det finns ju rätt många, och många av de vuxna katter jag har träffat där har hittat egna nya hem, även om det ibland tagit tid. Där finns det väl dessutom garantier att nya ägaren inte får avliva eller sälja utan att först kontakta katthemmet?

Det är ju tyvärr omöjligt att veta hur nya ägare resonerar. Men om du tänker in det värsta som kan hända- vilket skulle kännas bäst- att du fick vara hans trygghet in i det sista, eller att veta att du gav honom en chans att hitta ett bra nytt hem (men att det av någon anledning inte lyckades)? Tuff fråga, jag vet, men ibland kommer svaren när man måste fatta de tuffaste besluten….

Han är bara 2 år, vilket säger mig att det finns chans för honom att ändra och bryta beteenden. Om han kommer i en ny miljö kommer hans möjligheter att bryta den negativa cirkeln kanske att ändras?

Och samtidigt förstår jag att du inte vill lämna honom till otrygghet.

[Lilyz]
2

Är han långhårig? Isf har du provat raka ner honom helt? Min mammas långhåriga katt måste rakas för han trivs inte i sin långa päls som lätt tovas, när han är rakad blir han en helt annan katt. Mycket keligare, piggare och snällare, så kan vara värt ett försök.

[cicoccabim]
0

Skickar lite energi! Vet hur jobbigt det är att fundera på sådana saker! 🤔

mnilep
0

3# Ja, han vill ha en basstation & tillgång till fri utevistelse, har märkts så väl på honom att han trivts med det här sen vi flyttade till huset. Men som sagt, det kan ju vara stress att våran familjesituation har ändrats, lillfian är ju väldigt intresserad av dem… Har också funderat på stallkatt, gäller bara att  hitta ett ställe som passar honom, svårt det med.

Katthem har jag funderat på, men de flesta här ikring tar inte emot omplaceringskatter som redan har ett "hem" eller vad man ska säga, utan mer hemlösa.. varit fullt på de flesta ställena.. 

Och det är just den frågan, jag vill vara den som säger hejdå OM det beslutet skulle tas NU, om de nya ägarna inte lyckas, om han hamnar hos fel som inte har tålamod alls.. "/ 

4# Ja, vi har provat rakat honom ett flertal gånger,  dock inte helt utan mer baktill och magen. Klipper även bort alla tosor jag hittar.. "/ 

5# Tack så mycket!  

Vet inte alls hur jag ska göra, har ett hem kvar att ringa, får göra det imorgon så får jag se vad dem säger där, om det är någon idé att försöka hitta ett nytt hem genom dem.. De som dessutom hör av sig till katthem och vill skaffa katt borde väll vara rätt medvetna & bry sig om katter?  annars skaffar man väll en kattunge bara om man liksom ja.. bara vill ha? eller hur jag ska förklara…  Känns som kaos i huvudet. Kan skriva också att han gnäller något otroligt nu, låter som jag vet inte vad… Har  gått i tankarna om det kan vara något psykiskt förut.. Har även varit hos vet för dessa problem där dom inte hittat något fel…

[Lilyz]
1

#6 Katthemmen är till för just hemlösa katter och inte omplaceringar så det är inte rätt väg att gå, däremot är de ofta hjälpsamma med att sprida annonser för katter som behöver omplaceras. 

Togs han för tidigt från mamman? Det är en sån typisk sak som kan leda till beteendeproblem men kan ju såklart bero på annat också. Jag hoppas verkligen det löser sig iaf… Vore tråkigt om han avlivas. 😕

OberonsMatte
5

Hur ser den befintliga (och tidigare) lådsituationen ut? Antal lådor, placering av lådor, typ av lådor, sandsort, sandmängd och antal rensningar per dag?

Är kattens avföring för lös eller för hård eftersom den fastnar i pälsen?

Sajtvärd Katter iFokus

BIEE
0

Först och främst: ta kisse till en veterinär för att få honom genomgången! Börja där! Set gäller alla katter med problem!
Något är ju uppenbart fel. Det kan mycket väl vara något kroppsligt. Han kan ha ont. Katter visar inte gärna att de har ont, men det kan visa sig i beteendet.
Om han är helt frisk, så hör med en kattvetare ("googla"). Det finns så många orsaker. 
Han kanske vill vara ensamkatt, han kanske är osäker nu när ni har fått tillökning i familjen, ni kanske har för få kattlådor (rekommendationen är att man ska ha en mer än antalet katter), han kanske inte gillar den Kattsand du använder, kanske är det något med maten, kanske behöver du sysselsätta honom mer. Naturligtvis kan det finnas flera anledningar också. Ja det här är bara några saker som kan vara på tok, och då är det mycket bra att få råd från en kattvetare om ev orsaker , men även om hur du ska gå tillväga.
Hoppas det ordnar sig för er alla och lycka till! ❤️

mnilep
0

Har varit hos veterinär där det inte kunde konstateras något… 
Har alltid haft två stora lådor & bytt sand regelbundet när de var innekatter, även provat olika typer av sand "/    Googlat som en tok har jag gjort angående detta… 

Saken är den att jag trodde den andra kissen blivit utstött från "gruppen", då han ALLTID har varit väldigt mammig, följt efter mig överallt. Snuttade alltid på mina kläder..    Medans denna det handlar om nu alltid varit "tuff" eller vad man ska säga.. 

Kan så vara att tidigare ägare ljugit om åldern.. Dock såg de ut att vara det hon sa. Dvs 12-13 veckor, har jämfört med tidigare katter jag & nära släkt haft som sett precis likadana ut och varit bland/hus/bondkatter.

Nu gör de sina behov ute, har en låda kvar som de istortsett aldrig använder. Bara denna som det hänt olyckor för inne, kan vara situationen när han blivit nödig som gjort att det blivit så.. "/   

Usch jag tycker verkligen inte om detta, de har alltid varit mina små ulltussar och när folk nära mig sagt åt mig att ta bort dem har jag strängt kämpat vidare för att få bukt på detta men icke.. Den ena är det inga problem med, den mammiga av dem.. men tuffingen.. :(

OberonsMatte
3

#10 En kastrerad och frisk katt använder instinktivt toalådor om dessa bara är rätt utformade, rätt placerade, tillräckligt rena och med rätt innehåll. Rätt för katten alltså.

Därför är det extremt viktigt att du beskriver lådsituationen mer detaljerat och mer exakt än du gjort hittills. Att en låda töms regelbundet kan betyda en gång i timmen likaväl som en gång om året…

Sajtvärd Katter iFokus

Tyrisen
3

När du skriver att man endast får klappa honom på huvudet ringer det en klocka i mitt huvud. Det kanske bara är ett sätt han har, men han kan ha ont i bakdelen av kroppen. Jag vet att du varit till en veterinär, men långt ifrån alla är så grundliga att dom kollar efter artros, smärta i bakben och sådant. Tro mig, jag hade en katt med just det och det var i princip jag själv som fick föreslå det för att vet. skulle börja kolla på det. Den katten bajsade utanför när hon hade ont, det var det tydligaste tecknet, förutom att man absolut inte fick klappa henne över nederdelen av rygg eller bakben. Jag hade i ditt läge bett en veterinär böja och klämma och ev. röntga katten om han visar tecken på smärta eller irritation när man känner där. Om dom sen misstänker smärta kan man prova ge smärtstillande och se vad som sker.

Ja det var bara mitt tips, jag vet inte vad ni har gjort exakt osv. Vet hur tungt det är när man inte vet vad som felas med sin älskade kisse. Man blir så otroligt uppgiven tillslut, samtidigt som det hela tiden gnager att man vill hitta en lösning.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

mnilep
0

Angående lådorna, så har jag placerat dem på de ställena som han har gjort sina behov… Hade de först på toaletten, stor toa med en bra bit mellan dem, men allt eftersom så provade jag andra ställen, bla där han som sagt gjorde sitt, men också på mer privata ställen där de fick vara ifred… Och när vi var till vet sist så nämnde /tjatade jag. Verkligen att denne skulle ha i åtanke att han kunde ha ont, då det gått i mina tankar också såklart "/ men tycker samtidigt inte att han visar tecken på att det gör ont på något sätt.. "/ Funderat på om det blev tokigt vid kastrering, funderat på om han varit i bråk med någon annan katt eller blivit påkörd… Men det hela har ju liksom varit sen har var liten.. :( Har bytt sand efter 2-3 dagar, gjort rent efter varje gång de varit där, men inget fungerar, har provat olika lådor, stora som små… Hade tre ett tag… "/ Tror tyvärr att det är psyket som spökar… Har kommit fram till att antingen försöker jag hitta ett nytt gott hem, där tid & engagemang finns & hoppas på att jag kommer kunna slappna av, eller så tar JAG ett sista farväl av mitt hjärta… Något behöver hända iallafall, kissen mår ju uppenbarligen dåligt… :(