Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1122 ggr
polgara
0

Mina kattungar!

Mina kattungar, eller rättare sagt dumpekattens ungar är nu lite drygt 3v gamla, det börjar bli full rulle på dom nu, är överallt typ.

När börjar dom äta av egen maskin? Vad ska man ge dom? Har ntehaft småttngar innan så mina frågo kanske är lite dumma. En del säger uppblött torrfder för kattungar, andra säger mjau blötmat o somliga säger att kattungar ska börja med att äta nötfärs o det finns dom som säger att det ska vara majsvälling i början, känner ig helt förvirrad just nu

Ni som har erfarenhet av kattungar, kan i hjälpa mig o ge dom små liven en bra start i livet?

diva
0

Jag brukar ge mina rå köttfärs som första fasta föda, men den ska helst vara frusen först innan man ger det. Brukar börja vid ca 4 veckors ålder, sen börjar jag ge dom mjau blötmat nån vecka senare. Mina älskar torrfoder, men ibland kanske man måste blöta upp torrfoder. Jag ger mina royal Canin baby cat först och går sen över på kitten.

diva
0

Jag fryser in köttfärsen i iskuber först så det är lättare att få rätt mängd.

polgara
0

Varför ska den vaa frusen? har aldrig hört det innan

diva
0

Jag tror det är att få bort eventuella bakterier, men är inte säker. Har bara hört att man borde göra så.

polgara
0

Konstigt att ingen annan vet nått, annars brukar alla veta allt om foder till katter

[Lilyz]
0

#5 Kanske inte lika många som vet när det gäller så små kattungar. Jag har tex aldrig haft en kull… Men det borde finnas någon gammal tråd som går att leta upp?

Anita N
1

Man fryser köttfärs, fisk etc för att döda eventuella parasiter som kan finnas i det. Är det svenskt kött är jag inte lika noga eftersom det är ganska hårt kontrollerat.

Glad Skåning

[Forest]
0

Jag har gett kattungarna rå färs av nöt/blandfärs lam och kyckling med mjölkersättning som dom varit vana vid innan. Gör det som lite gröt på fat.

EvaSe
1

Jag börjar, vid ca 3 veckors ålder, ställa fram blötmat mosad i ljummet vatten (så att det blir som en köttvälling). I början slickar mamman i sig allt i tron att det är nåt extra gott men de ser att hon gör det och blir nyfikna. Vartefter så mosar jag mindre och mindre och när de äter blötmat så introducerar jag torrmat, barf, köttfärs mm

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[Forest]
0

Missa skriva åldern 4 v har jag försökt vänta just för deras magar kan vara känsliga.