Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 904 ggr
diva
0

Udda beteende?

Min ungkatt har ett udda beteende då han ska dricka vatten. Först står han och gräver vid vattenskålen med bägge frambenen, sen paddlar han med foten i vattnet och dricker från tassen. Han stjälper ut vattenskålen mer en en gång per dag. Ibland dricker han som vanligt. Jag har fått köpa en matbar för dom tippar han inte lika lätt. Är det någon som vet varför han gräver innan han ska dricka.

[Lilyz]
0

Han "städar" runt "vattenhålet", konstigt men naturligt. 😉En av mina gör också något liknande.

diva
0

Aha Har haft många katter i mitt liv, men aldrig någon som beter så här. Funderar på att köpa en vattenfontän så jag slipper torka golvet stup i kvarten, men är lite rädd att han inte kan dricka ur den eftersom 90% av gångerna han dricker så använder han tassen. Vad tror ni?

[Lilyz]
0

#2 Bara en av de katter jag haft som gjort så också men läst att det är en gammal instinkt som slår igenom hos vissa individer. 🙂

Jag har en pioneer raindrop-fontän och den är liksom lite som en skål så det skulle gå att stoppa ner tassen i den men såklart svårt att veta vad din katt tycker. 😉

diva
0

Får nog kolla upp det. Vart har du köpt den?

[Lilyz]
1

Här finns lite olika och denna är det jag har, köpte därifrån. 🙂

diva
0

Tack

ElinLindberg
1

Köpte samma som 5 för ett par veckor sedan och min ena katt som gör som din tyckte om den jättemkt(den andra gillade också fontänen) första två dagarna blev det mkt skvätt men nu knappt någonting:)

AgnetaB
0

Man kan ställa sin vattenfontän på en bricka för o skydda golvet

[Devya]
0
Meduza_
1

Min lilla kattunge gör precis samma!!! Gräver runt vattnet, doppar höger framtass å dricker från den. Ser så sött ut när han spretar med "tårna" och slickar från tassen… :) ibland dricker han vanligt också!

diva
0

Min är en ettårig sjukilos bjässe, men det ser lika gulligt ut då han gör det.