Bajsar utanför
Jag har två katter. Den lilla tjejen (tre år) bajsar ibland utanför lådan, kissar gör hon alltid i lådan. Bajset hamnar oftast bredvid lådan men det har hänt att hon satt sig precis vid dörren. Är så uppgiven då det känns som att jag provat allt. Har tre lådor i lägenheten, alla är utan huv, har bytt sand två gånger (successivt för att de ska "vänja" sig vid den nya sanden) och jag har försökt komma på om det är något speciellt samband kring gångerna hon bajsat utanför men hittar ingenting… Något tips?
Har hon gjort de länge eller nyligen börjat? är det långt från lådan bajset kommer eller just bredvid? Det kan ju vara att hon sitter med röven utanför lådan.
vilken typ av sand har ni nu och vilka har ni testat. Vilken storlek är lådorna och är det höga eller låga kanter?

Vad har du för sand?
Stolt ägare till tre La permer
Prova att inte gå in med skorna om hon bajsar just vid ytterdörren. Ibland kan det vara så att ni tar med er dofter in från andra katter och då vill kanske er kisse markera att hon bor där.
De gånger hon bajsar just bredvid lådan kan bero på att den inte är tillräckligt ren enligt henne. Prova att ha i aktivt kol som neutraliserar lukter ännu mer.
Se över vad du har för sand och hur stora lådor du har. Var står lådorna, alla på samma ställe eller utspritt? Prova även att ställa en till låda gärna vid ytterdörren och se om det gör nån skillnad.
Katter vill gärna ha överblick även när de gör sina behov. Många gör misstaget att de vill ha undangömda ställen. Vissa katter vill ha det andra inte så man får helt enkelt prova sig fram.
Hoppas du kommer på vad som kan hjälpa.
Vilken konsistens har hennes avföring? Anledningen till min fråga är att jag hade en katt som pga livslång medicinering ofta hade ganska hård avföring. Han hade samma beteende som din katt och jag kom underfund med att han började göra det han skulle i lådan, men vartefter han krystade så gick han framåt små steg i taget och till slut låg ju resultatet på golvet strax utanför lådan. Om du tycker det är jobbigt, se till att ha ett underlag som du kan slänga, eller så får man helt enkelt plocka upp och sedan med fuktad trasa och rengöringsmedel torka golvet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Hej och tack för era svar (en månad senare…). Nu använder jag pussy ultra kompakt och det verkar faktiskt fungera. Kan tillägga att katten varit hos veterinären för urinvägsinfektion den här månaden, och jag vet inte om det kan ha påverkat bajsandet också?
Toppen att det har löst sig. Mår katten dåligt kan det absolut visa sig i sådant beteende. Men det hade varit mer sannolikt att hon kissat fel vid UVI.
#5 Det kan det ha gjort. Det gör ont att gå i lådan (om man har UVI) och då förknippar katten det onda med själva lådan och undviker att gå på den. Skönt att det nu ser ut att ha löst sig.
Medarbetare Hittekatter iFokus