Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2102 ggr
Josephiine90
0

Broskknöl eller något allvarligt?

Hej! 

Min kattflicka på snart 1 år är en väldigt busig och envis katt som  man tyvärr måste ta i nackskinnet på för att hon ska förstå allvar, och det har jag fått gjort sen hon var liten. Nu är det så att jag hittat en liten knöl, eller typ en liten kula, lika stor som en ärta ungefär.. den sitter ganska "långt in" i huden, i nackskinnet. Kan det vara en broskknöl som kan ha blivit av att man tagit henne i nackskinnet, eller vad kan det annars vara, borde jag uppsöka veterinär? Har provat klämma och känna och hon reagerar inte ens när jag klämmer på "kulan"..  Jag upptäckte den nu för 1 vecka sen ungefär, och hon kastrerades för ca en månad sen, men tror inte att det har nåt med operationen att göra..

Ambrose
1

Kanske en dum fråga, men det är inte så att katten är chippad och det är chippet du känner?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Josephiine90
0

Nepp hon är tatuerad :)

sagan
3

Är hon vaccinerad? Det kan vara från det också. Sitter det löst eller är knölen fast?

En lite fråga, tycker du att det hjälper att tag i nackskinnet på henne? Tänker att om det gjorde det borde du inte behöva göra det flera gånger. Finns det ingen annan väg att avleda henne på än att tag i nackskinnet?🤔

flis
2

Ring o rådfråga en vet om det kan vara hennes chip. Tillrättavisa genom att greppa tag i nackskinnet verkar inte vara en lärorik metod eftersom katten upprepar beteendet. Jag vet att många praktiserar det på sina hundar men effekten uteblir även där. Unga katter har mycket energi men det dämpas med åldern.

Uppkatten
0

#4 Men katten var ju inte chippad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Zepp
0

Mina katter hade knölar lite var stans.. så länge det inte ömmar när du tar i det så lär det inte vara farligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Josephiine90
0

Att ta i nackskinnet är det enda som hjälper, dock DRAR jag inte i nackskinnet utan jag markerar mest..  knölen är typ "lös" eller vad man ska säga, den sitter inte fast, men den är väldigt långt in.. 

Har provat väldigt många metoder med avvisning från beteenden, men hon är väldigt envis och modig så inte förrän jag kommer fram och tar tag i nackskinnet så fattar hon "ahaa, jag fick inte göra sådär", eller "okej då, jag slutar väl då".. att klappa händerna, spruta vatten, hyscha på henne hjälper inte..

Josephiine90
0

Att ta i nackskinnet är det enda som hjälper, dock DRAR jag inte i nackskinnet utan jag markerar mest..  knölen är typ "lös" eller vad man ska säga, den sitter inte fast, men den är väldigt långt in.. 

Har provat väldigt många metoder med avvisning från beteenden, men hon är väldigt envis och modig så inte förrän jag kommer fram och tar tag i nackskinnet så fattar hon "ahaa, jag fick inte göra sådär", eller "okej då, jag slutar väl då".. att klappa händerna, spruta vatten, hyscha på henne hjälper inte..

[Emmisen92]
2

Vår katt har också en knöl som låter precis som den du beskriver fast hennes sitter över revbenen. Vi rådfrågade veterinär om det när hon vaccinerades och dom sa att det var absolut inget farligt sålänge den inte ömmade eller växte sig större.

sagan
1

Du skriver "men hon är väldigt envis och modig så inte förrän jag kommer fram och tar tag i nackskinnet så fattar hon "ahaa, jag fick inte göra sådär", eller "okej då, jag slutar väl då" Hur hjälper det? Hon fortsätter ju till du går fram till henne. Det jag hör är att hon pockar på uppmärksamhet och du göder beteendet genom att ge henne det hon vill ha, uppmärksamhet! Med katter är ignorering av oönskat beteende det bästa om det är något farligt de håller på med får man ta bort det tills det inte är lika roande något mer.

Om du oroar dig över knölen är det lätt att ringa och rådfråga en veterinär. 🙂

Josephiine90
0

Jag har provat många olika metoder på min katt och kommit fram till det jag tycker funkar bäst, så jag kör på det.. Hon är fortfarande en trotsig katt"ungdom" då hon är 11 månader idag..

sagan
2

Hade det fungerat hade du inte behövt fortsätta ☝️

Josephiine90
0

Efter ett par gånger så lär hon sig vad hon inte får göra och inte. Är väldigt sällan jag behöver ta henne i nackskinnet..

sagan
1

"Väldigt sällan"  😎

Josephiine90
0

Behöver ingen som  säger vad jag ska göra och inte.. Du håller dig inte till ämnet längre..

Zepp
4

Eh.. katter lär sig inte regler, de är vilda djur, de lär sig vem som är dominant i flocken!

Då.. kan de eventuellt lära sig tex att när den dominanta personen är i närheten så får man inte ligga på bordet.

När den personen är borta gör de som de vill iallafall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wellcraft
0

#16 Dock så existerar inte dominans mellan två olika arter.
En dominant individ är en vänlig, självsäker, naturlig ledare, inte någon som man i en flock aktar sig för eller liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Josephiine90
0

#16 Då är min katt uppenbarligen en magisk katt eller en "icke-kattaktig-katt" eftersom hon faktiskt kan vissa regler. Även när jag och sambon är borta. Hon vet att hon inte får vara på spisen. Hon kan vara bredvid, men efter att jag avvisat henne från spisen när hon var yngre så har hon lärt sig. Samma sak gäller vardagsrumsbordet, där brukar jag ha ljuslyktor, och eftersom jag vill kunna ha dom tända utan att sitta och vaka över dom varje sekund så har jag avvisat henne vid yngre ålder, och nu är hon aldrig där heller.. hon springer alltid runt eller under, aldrig uppe på bordet. Detta vet jag med hjälp av kameror. Vi riggade upp webbcameror till våra datorer och spelade in medans vi var borta, gjorde så i en veckas tid just för att "studera" vad hon gör när vi inte är hemma.. Men hon kanske inte är en katt då, vad vet jag………..🤔