Tåg med katt
Nu är det som så att jag ska frakta en misse med mig på tåg, och resan kommer ta ungefär 2,5 timme. Missen kommer såklart vistas i en kattbur, och den är en unge på ungefär 3 månader. Jag har aldrig tidigare rest så länge med en så liten katt, och inte heller på tåg. Är det nått jag bör tänka på? Ska jag ta med nån sorts mat hon kan äta eller vatten hon kan dricka (har bara erfarenhet från bilresor, men då tycker många katter inte om att varken äta eller dricka)?
Väldigt tacksam för svar! c:
melancholy were the sounds on a winter's night.
Jag hade nog täckt över transporten med en filt eller så så att katten har det mörkt (men inte så luften blir dålig!) och sedan hållit en hand någonstans där katten kan får kontakt med mig. och sedan fokuserat på att komma hem/på plats så fort som möjligt.
Vatten kan man ha en liten skål i transporten - risken är dock att det blir blött om det skvätter. Mat tror jag inte intresserar alls om det är första tågresan. 2.5h är inte så långt heller så katten bör klara sig bra om den får dricka innan ni åker =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 En filt kan vara bra att ha med sig, det ska jag tänka på! Funderade på att kanske ta med en vattenflaska och sen blöta fingrarna lite, så att missen kan slicka dem.
Tack för de bra tipsen! Känner mig lite lugnare inför resan. c:
#2 No problem, hoppas resan går bra =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Det kan vara bra att ha en plastpåse över underlaget i buren och någon filt/tygbit över påsen, samt ha med sig ombyte ifall plutten bajsar eller kissar. Vilket är ganska vanligt att en jätterätt liten ovan kisse kan göra. Skönt att ha fräscht att kunna byta lätt då och kunna kasta det gamla.
Dessutom blir det lite mysigare och varmare och tryggare med lite mjukt att ligga på än bara burgolvet förstås.
Förslagsvis en gammal handduk eller tygstycke som är ok att slänga då förstås.
Typ så här nedifrån botten och upp:
Filt, handduk eller tyg.
Plastpåse
Underlag (liten madrass eller tjock filt)
Golv/botten
Lycka till! 🙂
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#4 Det har du rätt i, ska se till att ta med extra handduk och fixa till det fint inne i buren. Tack så mycket för tipsen! c: