Välja bort katt?
Hej.
Jag har ett problem som för mig är väldigt svårt och jobbigt.
Jag måste ha djur i mitt liv, jag måste ha flera djur annars känner jag mig helt tom.
Grejen är att varken mamma, pappa eller pojkvän låter mig skaffa katt. Bor i en lägenhet och vill skaffa en super underbar inne katt.
Har haft disskussionen med sambon ett flertal gånger men hans svar blir alltid samma. 'Jag vill inte ha katt, de räcker med kanin.'
Hur ska jag göra? Saknaden efter katt är så sjukt stor.
Jag har pengarna, tiden och kärleken..
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Jag personligen skulle sparka ut sambon….
Vad vill du ha mest? Sambon eller en katt?
Tragiskt nog är det det tragiska valet man måste göra ibland.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vänta nu. Din mamma eller pappa låter dig inte skaffa katt, men du bor tillsammans med din sambo? Eller bor ni hos dina föräldrar? Bor ni själva kan väl dina föräldrar inte bestämma om du skaffar katt eller ej! Däremot tycker jag att man bör respektera de man bor ihop meds åsikter. Vill han inte ha katt så har du bara två alternativ. Flytta isär eller acceptera. Jag älskar också djur, men jag skulle inte sparka ut min sambo enbart för att jag skulle vilja skaffa ett djur.
Varför inte kompromissa och bli jourhem? Då har man katten under en begränsad tid. Det kanske din sambo kan tänka sig att gå med på? <Båda blir nöjda! Då har du möjlighet att både ha ett djur och göra en god gärning i perioder. Vem vet, kanske din sambo blir förtjust i katten/katterna ni har i jourhem och inte kan släppa den ifrån sig i slutändan. Så blev det för en kompis vars sambo inte ville ha djur 😃
Vet du varför din sambo inte vill ha katt?
Varför inte bara respektera hans åsikt kan jag känna? Är djur viktigare så ska du välja dom före han och inte försöka tvinga på han något som han inte vill
Personligen skulle jag välja katt före sambon, MEN det är du som måste känna hur du ska göra. Spelar ju ingen roll vad jag skulle göra, det är ditt liv som du lever.
Så länge du lever med din sambo och han är negativ så skaffa ingen katt. Inte bra för någon.
Alternativet är att göra som #3 föreslår. Nackdelen är ju att det är tillfälligt.
Fundera mycket noga över hur du ska göra så det blir bra både för dig och ev kisse.
Lycka till och klia kaninen från oss! ❤️
Finns det någon anledning till att han inte vill ha katt? Är ju en sak om han inte är en djurmänniska eller vad jag ska kalla det. Är man inte förtjust i djur så är man inte
Jag hade samma dilemma då jag hade sambo. Jag valde mina älskade katter och har inte ångrat en sekund för jag kan inte leva utan katter, men jag kan leva utan sambo. Träffar jag någon så ska det vara någon som är lika kattälskare som jag annars får det vara.

Mja… Är det nu viktigare med en katt än pappan till dina barn och ett liv samman i 40 år, eller vad det nu blir till? Om de var så att din sambo gillade giftormar, eller reptiler, vad hade du sagt om han valt dem framför dig?
Kanske ändrar det sig om ni flyttar till hus? Vill han ha hund? Han är ju ingen djurhatare, eftersom han klarar av en kanin, vilket jag inte gått med på.
Jag skulle inte valt bort min man om det varit så att han inte tyckte om katter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jo det är klart. Jag har ju gjort bort allt barnafödande så det är ju viss skillnad. Tänkte inte på hur gammal du var. Jag är ju en gammkärring och behöver ingen man hemma. Jag gillar att vara för mig själv så du kanske inte är i samma situation som jag. Ber om ursäkt
Jag skulle självklart inte välja bort sambon. Här handlar det ju inte om att göra sig av med ett husdjur för någon annan människas skull utan om en önskan om en katt som man aldrig haft.
Fast det är nog enbart du själv som känner om önskan efter en katt är större än kärleken till din sambo.
/Maria
Wow.. Ni som valt bort sambo för katten kan knappast ha haft mkt känslor för den personen..
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Ne, och då är det väl bra att sambon får gå antar jag? Men finns kärleken så skulle inte jag välja bort sambon om jag ville ha ett djur men inte han. Däremot skulle det bli svårare om det redan fanns ett djur som sambon inte ville ha………
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Vi har löst det nu. Jag skulle inte lämna honom för djur då jag älskar honom väldigt mycket. Så jag ska bli jourhem! :) Sen får vi se hur det blir i framtiden.
Bunnysta@instagram
#13 Fast skulle inte ni skaffa hund också i en annan tråd..?

#11 Behöver inte alls betyda att man inte känner något för den personen, bara att man känner mer för djuren. Jag hade valt hästen om jag blev tvungen att välja.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ts, du ska alltså skaffa både katt OCH hund på din lilla inkomst? Jag avråder det starkaste från detta eftersom djur kan bli väldigt dyra. Dina föräldrar betalar redan din hyra oxh ansåg inte att du skulle köpa fler djur så de lör ju inte ställa upp med pengar för djuren.
Och först vill din sambo inte ha fler djur än kaninen och plötsligt går han med på både katt och hund? Något är märkligt här.
#15 Jo, om man gör slut med sin partner över ett djur som inte finns har man definitivt inte rätt känslor för personen.
Jag är en av dom som skulle dumpa, och har dumpat, pga djuren.
Jag fick veta att vi skulle bara vänta till dess att katterna hade dött så jag kunde ta hand om bara honom. Han rök.
Om en kille är intresserad av mig så är han även medveten om mitt djurintresse. Om han då skulle ge mig ett ultimatum att han sticker om inte katterna avlivas så får han gå konstigt (ja, jag skulle göra åverkan på hans nedre regioner) ifrån mig, för man sätter inte ultimatum på en människa man älskar om man redan visste om passionen för, nu djur.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#18 Det är ju skillnad på att säga att man inte vill ga djur för att man vill bli upoassad och på att inte vilja för att man tex inte är bekväm med djur.
Och vi snackar inte om att ts ska avliva ett djur.
#18 Här handlar det ju givetvis inte om att avliva ett djur.
Det finns ju inget djur alls och då kan man ju undra hur stor kärleken till pojkvännen är.
Dessutom verkar TS inte kunna bestämma sig för om det ska bli hund eller katt och jag förstår att pojkvännen tycker det räcker med kanin när man velar så fram och tillbaka.
/Maria
När mitt ex katt dog så var det bara att vänta ut mina katter så att jag kunde ta hand om honom konstant.
Han visste fullt och väl att jag inte klarar mig utan djur och att hans idé skulle såra mig maximalt.
Hennes sambo har gått in i förhållandet fullt medveten om hennes passion för djur. Att då neka henne en stor del av hennes liv är fel.
Men TS, även jag läste tråden om att du ville ha hund. Snälla, på din inkomst har du inte råd med hund, katt och mat.
Jag omplacerade mina tre illrar då min sambo inte klarade av dom för att jag verkligen har känslor för honom. Men jag är precis som ni, jag klarar inte av att vara djurlös. Så vi kompromissade och tog hem två chinchillor, vilka min kille verkligen fallit för han också.
#21 Vi vet faktiskt ingenting om vad ts sade innan de flyttade tilsammans och ingenting om vad han sa. De kan lika gärna ha kommit överens om kanin och inget mer.
Du lägger allt ansvar på honom. Men ts då? Hon valde lika mycket att flytta ihop med en som inte vill ha djur om vi nu ska anta att detta diskuterades innan.
Så menar du att det är rätt att påtvinga någon djur trots att man visste att denne inte vill ha? För att den som vill ha djur är viktigare än den som inte vill ha?
Tror du måste lägga ditt egna förflutna åt sidan för att kunna se båda sidor här. Denna situation är en annan.

#17 Varför dela livet men nån som inte delar ens syn på det? Jag hade tex inte kunnat vara ihop med nån som tvunget ska bo i innerstan eller absolut inte vill ha djur. Men det är såklart bra om man känner varandra hyffsat bra innan man flyttar ihop.
#24 Ja varför?
Jag förstår inte varför man flyttar tillsammans med någon som inte har samma syn på viktiga saker i livet.
Givetvis har TS ett ansvar i det hela. Om hen lovat guld och gröna skogar och erbjuder kol och betong så förstår jag ju killens syn på det hela.
Förstå nu att ovanstående är metaforer, inte bildligt talat.
Jag vet att jag skulle inte bli tillsammans med en person som inte delade mitt djurintresse eller åtminstone accepterade det.
Om andra överger sina passioner för att kärleken är för stor så förstår jag det.
Men TS kan inte skaffa både hund och katt. Om hen inte kan bestämma sig så kanske hen inte ska ha något av det.
Jag vet inte vad jag tror om det hela. Ena dagen får ts inte skagfa katt. Nästa så får hon plötsligt skaffa både katt och hund… Känns inte helt troligt.

För dem av er som undra var hunden kom från, så har TS skapat - vad jag sett - 3 olika trådar med samma innehåll, varav en där hon vill skaffa hund istället för katt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Okej ni kan ge er att spekulera och prata OM mig, låt mig förklara mig innan ni drar slutsatser.
Min pojkvän har alltid varit medveten om mitt intresse för djur samt att han själv sagt att han gillar djur. Vi satt en dag och pratade igenom om djur och han gick med på att det är okej med honom bara jag tar huvudansvaret. Drömmen är svår eftersom jag både vill ha katt och hund men inte har råd med båda förtillfället.
Jag satte in mig på hund ett tag men insåg efter ett tag att jag inte har den ekonomin och den möjligheten förtillfället så det får vänta. Katt har jag både råd och tid för MEN även erfarenheten då jag haft katter hela livet.
Admin kan låsa tråden.
Bunnysta@instagram
Fast TS DU HAR VARKEN RÅD MED KATT ELLER HUND ! Din ekonomi håller inte ! Punkt !

#30 Hur vet du det?
#31 läs hennes andra trådar !
30# Använd inte den tonen tack.
Jag får in 6500 minst i månaden som jag kan spendera hur jag vill. Cirka 200 kr går till kaninerna i månaden då har jag alltså 6300 kr/månaden men väljer även att lägga undan mellan 2-500 kr/månad till spar! Jag har även mycket sparade pengar som räcker till vetrinär, vaccination osv.
Bunnysta@instagram
# 33 om du hade stått för hyran själv hade jag inte nämt något men allvarligt du låter dina föräldrar betala din hyra så du kan åka räkmacka ! vad händer om dom väljer att sluta betala din hyra ? Vad gör du då? Vad gör du om du måste till veterinären ! Kan du inte ens betala för dig själv så nej vadå vilken ton säger enbart sanningen och tänker på djuren ! Du har inte råd
34# Nej jag står inte för hyran för nuläget. Mina föräldrar betalar tills studenten så de slutar inte bara betala. Som sagt så har jag sparade pengar så det är inga problem vid veterinär besök. Jobbet jag har nu kommer jag få fortsätta efter studenten men då på heltid och kommer då dra in 15.000/månaden och det är en trygghet medans jag hittar någonting annat.
Bunnysta@instagram