Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1122 ggr
[cicoccabim]
0

klarar din katt att hålla vikten på egen hand?

Om min katt fick välja mängd mat och hur ofta hon skulle äta skulle hon vara klotrund! Trots att hon får den mat hon behöver så verkar hon alltid vara sugen på mer mat- just sugen, inte hungrig. Hon klarade fri tillgång på mat tills hon kastrerades, och sedan började hon lägga på sig. Hos veterinären en månad (för koll av vikt) senare konstaterade vi att hon börjat lägga på sig under magen. Så då fick jag vackert anpassa matmängden till henne. Nu har hon bra vikt, fint och bra hull, är pigg på livet i allmänhet och mat i synnerhet. Speciellt min mat….. det enda hon inte tyckt om är te. Hon går under smeknamnet "dammsugaren"- allt som tappas äts upp av henne. Och hon tränar för att bli kvalificerad mattjuv! Med framgång, kan konstateras…..

Hon får bra mjukmat utan spannmål och BARF. 3 gånger om dagen. 

Hur klarar era katter detta med att reglera maten? Och hur gör ni för att inte känna er så skyldiga när katten kommer med de stora hungriga ögonen och vill ha mer? (Jag kelar, och leker och busar istället- funkar ibland…)

Grace2009
0

Jag har som tur inte det problemet alls. Min katt har fri tillgång till torrfoder, ser till så att det alltid finns i skålen och så får han ibland blötmat som extra gott (alla högtider, födelsedagar och när jag känner för att skämma bort honom). Han kanske inte är den absolut slankaste, men verkar vara i lagom hull och han har vägt lika mycket genom åren så det är nog hans personliga idealvikt. Jag har haft äran att ha honom i 9 år (tog över honom när han var 2 år) och han ligger och trycker runt 5.5 kg. Kastrerad är pojken också.

Jag tror det är bra att du leker med henne istället, det avleder nog bra från suget. Tips har jag dock tyvärr inte.

missan9
0

Hej min katt är lagom tjock.  Den äter torrfoder då och då och gärna i sällskap ibland hon älskar räkor som lilla familjen lyxar till med ibland. Vi överdriver inte och lever på måfå och gör inget speciellt med henne. Hej hopp.

OberonsMatte
0

Mina 4 katter har fri tillgång till torrfoder och får blötmat 2-3 ggr per dag. Två av katterna (birmahane 3 år och norsk skogkatthane 10 år) är i perfekt hull anser jag. Skogishonan som är 10 år och ragdollhanen på 6 år är lite väl mulliga, men inte sjukligt feta. Samtliga är kastrerade sedan 1 års ålder.

Ingen av katterna är fixerad vid mat nu i vuxen ålder, utan tvärtom ganska kräsna.

Sajtvärd Katter iFokus

exitingsvillemo
0

Mina missar får sitt torrfoder ur en aktiveringsskål, då kan dom inte slänga i sig allt på en gång, utan lämnar ofta lite kvar.

Lill-missan är dock väldigt glad i våran mat och stjäl det hon kommer åt ;)

[cicoccabim]
0

Min mattjuv är av den nätta sorten, till hälften siames. Idag väger hon 2,8 kg. Börjar vikten närma sig 3 kg drar jag ner på maten, sjunker den så ökar jag givetvis.  Hon vägde 2,5 när hon kastrerades (så här i efterhand kan jag tro att hon redan då var på gränsen till att lägga på sig?), och nu när hon börjar bli vuxen ser jag skillnaden i kroppen- nu kommer musklerna! Lång och slank och nätt-  så varje hekto för mycket är väldigt mycket på hennes lilla kropp. Både jag och veterinären anser att hon har en bra och stabil vikt och  lagom lite hull. Men inte hon…..

Hon har precis haft en ögoninfektion, och då gav jag mer mat än jag brukar ge- för att kroppen ska ha energi till att bekämpa infektionen. Verkar ha funkat, för vikten stod stilla, men ögonen läkte som de skulle. 

När kan man räkna med att kroppen utvecklats färdigt på en blandraskatt med orientaliska gener?

Jessicahagstrom94
0

Oskar hade fri tillgång till mat förut men han blev mullig så nu fylls bara matskålen på två-tre gånger om dagen 1 dl. Slurp säger det varje gång och han är jättesur för att han måste vänta på ny mat. ;)

jollycox
0

Mina katter skulle bli tjocka om dom fick fri tillgång. Ena katten är väldigt matgalen och letar jämt efter saker att äta, man kan inte lämna något framme utan övervakning ens en sekund. Ska man ge godis får man akta fingrarna för han tar dom med.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[cicoccabim]
0

#6 #7- skönt att någon känner igen sig!

[Thiah]
0

Jag äger också en levande dsmmsugare. Dock tror jag det kommer ifrån hennes tidigare liv(bott i bastu och ätit typ gammal grädde…). Våra katter har fri tillgång på torrfoder och blötmat morgon och kväll. De är inte feta och fåe smaka på sådant vi ska äta typ rå fisk och kyckling