Kattunge med diarre
HejHej!
Nu har min kattunge diarre. Jag har gett honom blötfoder. Kan inte tänka på någon jag har gjort som skulle kunna orsaka att katten skulle fått diarre. Men vad gör jag nu?

Hur gammal är kattungen?
Stolt ägare till tre La permer
1# 13v
Ingen som vet vad jag ska göra?

Det beror ju lite på hur gammal kattungen är.
4# Kattungen är 13 veckor.
ingen som vet?
Är den van med blötfodret?
Kan hända att han fått för mycket nytt och magen inte klarat av det.

Är kattungen född hos dig?
Har den ätit blötmat tidigare?
När man har en liten nyinflyttad kattunge är det viktigt att ge samma mat som den är van vid sen tidigare.Minst en månad innan man SKATA för över den på annat foder.
Backa ett steg och ge den maten som den är van vid.
7# Ja det är den, den brukade ha fri tillgång till torrfoder och lite blötfoder.
8# Nej den är inte föd hos mig. Ja det har den.
Vill minnas att jag svarat dig i en tidigare tråd att kattungar måste få den mat som de har ätit tidigare, och att de kan få problem med magen av mat som de inte är vana vid. Vill också minnas att jag skrev att många katter är känsliga för foderbyten och kan t ex få diarré, vilket man inte vill ha på en liten kattunge. Gör nu som #8 rekommenderar och backa och ge kattungen mat som den har ätit hos uppfödaren. Ökar man snabbt upp mängden blötfoder så får många katter diarré. Vill du i framtiden byta foder/öka mängden blötfoder så måste det ske SAKTA samtidigt som du har kvar det gamla fodret som "bas". Ha mycket noga koll på din kattunge så att den inte får brist på vätska i kroppen nu när den är dålig i magen. Börjar den verka "hängig" så ska du SNABBT ta den till veterinär (man kan inte vänta med små kattungar för då kanske de inte överlever). Det finns div "huskurer" för katter med diarré (för att snabbt få bukt med den) men jag vill själv inte ge närmare råd eftersom jag har begränsad erfarenhet av så unga katter (vet dock ung. vad som gäller). Mitt råd till dig blir istället att du ringer veterinär och frågar hur du kan hjälpa din kattunge att få bukt med diarrén nu i det akuta skedet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
10# Jag har ju gett den samma foder som den fått hos ägaren. Har inte ens försökt ändra. Jag har ringt och han vill att jag ska vänta och se då han inte har diarre längre.
Vad jag förstår av ditt första inlägg i den här tråden så har du gett kattungen ffa blötfoder, medan det i din förra tråd verkade som att uppfödaren ffa gett torrfoder. Men jag kanske missuppfattat detta? Ökar man på mängden blötfoder för fort så reagerar många katter med diarré. Vill man gå från torrfoder till blötfoder så måste det ske successivt över en längre tid, och det bör heller inte ske i samband med att en kattunge/katt precis har bytt hem-miljö. Min "teori" är således att kattungen kan ha fått mer blötmat än vad magen varit van vid och att det skett vid en tidpunkt (i samband med flytt) då kattungen varit lite extra känslig för foderbyten/ökning av blötfodermängden. Men det är min gissning utifrån det du skrivit.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
12# Han har full tillgång till torrfoder och han får blötfoder 1 gång per dag vilket han fick hos sin förra ägare. Men just nu mår han bra :)
OK. Av #0 låter det som att du gett blötfoder ffa. Men bra att kattungen mår bra igen.