Min katt vill bara äta gräs när vi är ute
Hej,
min katt Cisco älskar att vara ute men är innekatt, det har han alltid varit. På somrarna brukar vi spendera mycket mer tid ute men resten av året när vi människor har mycket på gång i vår vardag går vi bara ut 1-3ggr/vecka med honom. Problemet dock är att han blir som besatt av att äta gräs varenda gång och hela tiden, det spelar ingen roll om vi är ute i mer än 1 timme för det enda han bryr sig om är att hitta mer gräs att äta.
I början tyckte jag att det mest var en rolig grej, men inte nu längre eftersom han spyr varje gång vi är ute pga. gräsätandet och det känns inte schyst att vilja ta med honom ut oftare med konsekvensen att han då skulle spy oftare. Han spyr redan minst en gång i veckan ut hårbollar och jag tror inte han mår bra av det eftersom han brukar bli hängig resten av dagen när detta sker. Jag är väl mest orolig för hans tänder och själva spy-momentet då det tar från hans krafter varje gång det händer.
Jag skriver här för att få höra från utomståendes ställning till mitt problem, om det anses vara det… Kanske det finns andra som suttit i samma situation?
Gräs hjälper katterna att få upp hårbollarna och sånt har jag för mig, det är därför katten kräks när den äter/ätit gräs och att katten äter gräs när ni är ute är inget konstigt, det gör alla katter :)
Katter äter ju gräs för att do vill/behöver spy, har katten nån möjlighet att äta gräs inne? man kan ju odla kattgräs för att ha inne.
Skulle katten spy flera gånger/dag eller så pga det skulle jag däremot kolla upp så att allt är okej med magen (är maten rätt för katten? är det kanske mask katten vill få ut? Är det något maniskt för att katten är uttråkad?)
l'm back
Det är bra att katten äter gräs då det hjälper till att få upp hårbollarna, alltså är det bra att den spyr efteråt :)
/Christine
Kisse behöver nog det där gräset, annars skulle han inte prioritera det när han får komma ut!🐱
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är nog bara naturligt att dom äter gräs. Ofta är det just hårbollar som vill ut och gräs hjälper dom att få ut det. Jag har också märkt att om en katt äter mycket eller endast torrfoder så behöver dom också ofta tugga på gräs för att bli av med "torrfoder-rester". Min gamla katt vägrade äta nåt annat än torrfoder hemma (ute åt han möss, fåglar och andra djur) och han behövde tugga gräs mycket mer än dom katter jag har hemma nu och som äter nästan bara blötfoder (och "självbarf").
Kanske ska du ha kattgräs eller ampellilja även inomhus, så att din katt får tugga i sig när han behöver och inte bara när han kommer ut? Och om din katt bara äter torrfoder, eller mest torrfoder, så kanske du kan fasa över till mer blötfoder eller se till att han får i sig mer vätska.
Edit: Oj…….. ser att du fått många svar redan medan jag skrivit……. :)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Tack för alla snabba svar :)
Jovisst håller jag med om att gräs kan vara bra för en katt med hårbollar, det har jag tänkt varje gång fram tills förra veckan då den här blev riktig dålig och spydde upp sin mat två gånger på en kväll för att han råkade äta för fort eller om blötmaten var dålig vet jag inte men morgonen därpå fick han torrmat för att se om det blev bättre men det spydde han upp också. Den dagen fick min mamma åka till oss för säkerhetsskull om han skulle bli sämre.
Förra året, när vi bodde i villa och han kunde gå ut nästan varje dag blev han väldig dålig efter att ha spytt fyra gånger en eftermiddag och 1-2ggr morgonen därpå, han blev då inlagd på sjukhus i tre dagar. Veterinär hittade inget kroniskt fel på honom men såg att hans svalg var irriterad, förmodligen av att ett grässtrå irriterat och framkallat kräkningar. Så det är inte helt ofarligt det där med att äta kattgräs… Efter den händelsen blir jag orolig för hans hälsa då han lätt blir uttorkad när han spyr så mycket.
Ska fortsätta gå ut med honom med samma frekvens som nu men för att förtydliga det här lite mera då: jag vet inte om det riktigt framgick att han väldigt maniskt letar efter gräs varje sekund vi är ute, oftast är vi ute i minst 45min, och han kan inte sluta äta gräs under tiden. Det känns inte normalt iaf när jag jämför med min andra katt och andra katter jag sett ute. Min andra katt är mest intresserad av att titta omkring sig, hoppa runt och ha kul i skogen, men jag önskar att Cisco också kunde göra det, om han bara slutade vara "beroende" av gräs men jag förstår att han förmodligen alltid kommer att vara så. Det är därför jag hoppades på att kanske någon här haft en katt med liknande beteende som på något sätt lyckats vända på det till det bättre, iaf lite.
Just det, kattgräs har vi haft hemma förra hösten men han brydde sig inte om den efter ett tag när han "klippt" hela gräset för då var det slut med långa strån som är hans favorit. Jag har inget emot att han äter gräs när vi är ute som sagt, är gärna ute med honom men ville hitta en lösning så att det inte är det enda han gör när vi är på promenad.
Jaha, då tycker jag det låter som något annat……. Kanske ett nytt besök hos veterinären skulle ge nåt nytt nu?
För jag undrar om han kan vara allergisk/överkänslig mot något i maten (fisk, spannmål eller nåt t ex) om svalget är irriterat. Kanske är det fortfarande irriterat och i så fall borde det kanske ses över igen. För i så fall kanske det inte alls är något grässtrå som irriterat……. eftersom han inte kan äta gräs varje dag nu.
Så tänker jag, men jag är inte särskilt kunnig om symptom heller. Jag hoppas någon som har mer kunskap om irritationer hos katter kan råda dig också.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Min ena katt är lite så också. Hon blir besatt av att äta gräs och så mycket som hon kan sätta i sig är liksom inte rimligt för en katt att behöva. Jag upplever henne som lite manisk när hon sätter igång. Skillnaden mellan din och min katt är väl att jag ändå tycker att hon lugnar sig lite ju längre tid hon är ute. Hon är en smått stressad typ, och har haft några år då hon inte fått vara på koppelpromenader så mycket som jag hade velat. Så upptäckte jag också att hon hade tandsten. Tidigare i år var vi till veterinär och tog bort det, och då minskade faktiskt gräsätandet. Kändes alltså mer som ett invant stressat beteende. Så mitt främsta tips, om du inte redan gjort det, är att kolla tandhälsan hos katten. Annars kanske det är just stress, lätt blir ju ett beteende lite betingat också, även om han inte blir stressad av själva promenaden. Då hade jag övervägt att testa att ge Zylkene eller Serene-UM en omgång (har lugnande verkan, i bästa fall åtminstone). Edit: eftersom ni varit hos veterinär borde väl denne ha sett om han hade tandsten, jag läser lite i efterhand.

Min cornish rex äter gärna gräs när vi är ute för att sedan spy. Kan inte bero på hårbollar eftersom hon inte har så mkt päls.
#7 tack för din extra fundering där, uppskattar att du försöker klura ut något bra för lilla Cisco :). Vi var hos veterinär för ett par månader sen när han skulle vaccineras och hon tyckte att hans tänder såg bra ut men att han skulle borsta tänderna oftare vilket är något som vi fortfarande behöver bättra på. Vad gäller maten så äter han orijen som är spannmålsfritt och Mjau blötmat nästan varje dag. Undviker ju fisk i den mån jag kan men han vill just nu inte ha annat än Orijen kyckling som jag tror innehåller lite fisk. Dock tror jag inte att han har någon allergi på det sättet utan snarare att han är stressad precis som #8 påstår.
#8 åh, vad jag känner igen Cisco i din beskrivning av din katt som har liknande beteende med gräs. Nu när jag tänker på det finns det enstaka gånger när Cisco äter lite mindre gräs men det är inte så att han blir lugnare ju längre tid vi är ute utan det finns dagar som han äter mer än andra. Dock är det så att dessa dagar som han äter som minst gräs fortfarande innebär att han stoppar i sig orimliga mängder. Jag har försökt distrahera honom otaliga gånger också men han är ju som sagt besatt av att äta det när vi är ute, kanske ska testa det där zylkene för jag tror ju att han behöver lugna ner sig. Tack för input :)
#9 precis, vissa katter har gräsätandet mer inrotat i sina instinkter än andra. Min andra katt som är mycket mer långhårig(perser) än Cisco har smaskat på en endaste grässtrå i hela sitt liv, och då fick hon hjälp av mig också :P
Hade också en katt som var väldigt intresserad av detta, ville mest äta gräs när vi var ute. Inget fel på henne som kunde kopplas till det. Men ang. kattgräs inne (havre eller ampellilja eller vad man vill ha), ha alltid fler på gång som fått växa till sig. Så när han tuggat av det mesta och blir ointresserad, så ställer du fram en ny och sen får den andra växa till sig eller om du sår frön. Så har jag gjort med mina som också blir väldigt ointresserade när gräset blir "avhugget". Ett tips bara! Tycker på din beskrivning inte att det låter som något annat än just irritation av allt gräsätande som gör att han spytt så han blivit dålig. Kanske gräs inne ändå kan få honom att tagga ner lite och inse att det alltid finns liksom? :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter