Tips vid bantning av katt
Hej,
Idag var katten hos veterinären för vaccination. I samband med detta fick vi domen, katten väger för mycket. Det är en 16 månaders kastrerad hane som för tillfället väger ca 6 kilo. Enligt veterinären ska ett kilo bort. Han ska alltså bara väga 5 kilo. Hur lyckas man med detta på bästa sätt? Så katten inte går hungrig?
Just nu äter han Eukanuba vuxenfoder och lite mjau blötmat i konserv. Ska jag byta till bantningsfoder? På morgonen får han torrfoder och på kvällen blötmat och mindre torrfoder. Ofta tar maten slut under dagen och då börjar han tjata om mer mat. På morgon är han oftast väldigt hungrig och äter mycket. Är det bättre att dela upp fodret på tre gånger om dagen? Hur gör ni?
Nu när det ska bantas kommer jag även behöva minska fodermängden. Hur gör man detta på bästa sätt? Något jag måste tänka på?
För oss passar en kombination av torrfoder och blötmat bäst. Jag har inga möjligheter att gå över till en diet på enbart blötmat eller rått kött. Däremot får ni gärna övertyga mig att ändra förhållandena mellan blötmat och torrfoder, om det finns någon vinst i detta.
Han är en innekatt och får allt torrfoder på aktivitetsbräda eller i foderboll. Finns det några andra smarta sätt som gör det krångligare att äta? Några där katten får röra sig mer?
Blir väldigt tacksam för hjälp!!!
Hade inte kört på lightfoder, hade övergått till bara blötmat och ev bara gett lite torrfoder, gärna spannmålsfritt så det inte blir onödig bukfylla med spannmål. Enbart blötmat brukar hjälpa när de ska gå ner i vikt. Av vilken anledning kan ni inte ge bara blötmat?
Öka även motionen för katten. Kanske gå i sele om katten kan det?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Anledningen till att jag inte vill ge enbart blötmat är kostnaden. Har inte räknat på det riktigt, men antar att det blir dyrare. Egentligen vill jag inte behöva tänka ekonomi kring min älskade katt, men just nu har jag verkligen inget val. Sen funderar jag mycket över hur man ger enbart blötmat. Det kan ju inte stå framme och vill inte katter dela upp matten över dagen? Eller blir katter nöjda om de får två blötmatsmål om dagen?
Självklart ska jag öka motionen av katten. Fler långa lekstunder och fler promenader i sele per vecka.
Min familj har två katter som äter mjau blötmat, både konserver och tetror och det går på ungefär 400-500:- per månad, så det är ju ungefär i samma prisklass som bra torrfoder. De får mat när de säger till vilket brukar bli cirka fyra gånger om dagen eller så. Oftast äter de upp allt men ibland händer det att det finns lite kvar och även om det gått så pass lång tid så att det börjat torka ihop lite så kan de fortfarande äta av det. Dock har ju de "lyxen" till att någon alltid är hemma i sort sett
Ägnade hela kvällen igår till att räkna på kalorier i kattmat. Vad mycket energi det finns i de små torrfoderspluttarna. Bestämde mig för att nästan helt övergå till enbart blötmat. Lite torrfoder blir kvar för att det är en uppskattad aktivitet att pilla fram mat ur bollar och labyrinter. Räknade även på priset. Det var inte alls så dyrt med blötmat som jag trodde. Så nu hoppas jag att busen inte sak ha några problem att gå ner i vikt!
Läste igår att katter inte ska gå ner mer än 2% av sin vikt i veckan. Stämmer detta och vad beror det på?
Om katter går ner för fort i vikt kan dom drabbas av fettlever.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#4 Jag skulle hålla mig till 1% för att vara på den säkra sidan. 2 % är max vad de bör gå ner. Den bästa vägen att gå enligt mig är genom att man räknar för varje 500 grams giv. Om din katt väger 7 kg och den bör väga runt 4 kg för att ha en normalvikt börjar du med en uträkning för normalgiv för en katt som väger 6.5 kg. Detta ger du och väger kissen efter en vecka och ser vad som hänt. Och sen justerar utifrån hur katten minskar. När du nått 6.5 räknar du ut för 6 kg och så vidare. Bättre att göra så än att räkna på en minimigiv som för en del katter kan bli för lite så de sparar mer än de gör av med. Var obeservant på om katten inte äter bra, det kan vara ett tecken på fettlever för bantningen gått för fort och levern förfettats.
Viktig är också att man ser till att katten rör på sig. Så hitta någon du kan få igång kissen med också.
#6 Tack för tipset! Ska genast räkna ut fodermängden på detta sätt. Fettlever vill jag verkligen undvika!
#7 Väg katten varje vecka och gör en ny uträkning för viktminskning utifrån vad vågen visar då. Det vill säga 1% av kattens vikt vid vägningstillfället. Så märker du lättare om den går ner för fort. Bättre att låta det ta längre tid än för fort 🙂
Mjukmat är det bästa om du får kissen att äta det, om du tar en del av given och räknar i torrisar så kan du använda dessa som motion. Kasta och låt kissen springa 😉
Mår katten bra av torrfodret så skulle jag dra ner på torrfodret men öka blöt-maten. Sen kan man försöka med att den rör sig mer kanske leka mer med den, eller lära den vara ute i sele.
Tack för alla era svar. Hittills har katten gått ner 2hg. Det känns som en bra start. Katten är nöjd med sina nya matvanor och visar mindre tecken på hunger. Och kanske har den även blivit piggare. Bantandet har alltså bara varit positivt. Så vi fortsätter i lugn takt och hoppas att det även i fortsättning går bra.
Tack för all hjälp!
10 låter kanon kul att katten verkar vara piggare med det bådar ju bara gott :)
Härligt jobbat av både dig och katten! 👍