Innekatt till utekatt
Hallå där!
Jag flyttade i fredags ifrån att ha bott i en lägenhet på 5e våningen till ett radhus med trädgård på första våningen. Min hankatt har bott hemma hos en vän som inte bor långt ifrån mej just nu. Han släppte ut min katt som bara varit en innekatt hela tiden och ja, det gick hur bra som helst då min katt hittade hem osv.
Så nu när vi flyttat hit så har jag haft min katt i sele i trädgården sen i tisdags och det är för att lära honom vart vi bor i princip. Jag är dock mer nojjig över att släppa honom helt då jag är rädd han inte ska hitta hit igen då allting ser likadant ut samt att han kanske springer tillbaka till min kompis hus. Det betyder då att han måste korsa vägar osv. Han har dock lärt sig att kraffsa på dörren när han vill komma in.
Så ja, mina frågor till er är:
1. Hur har ni gjort eran innekatt till utekatt?
2. När tycker ni jag ska släppa honom helt utan sele?
3. Har ni något speciellt tips jag borde veta? 🙂
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
Tycker att du ska fortsätta att gå ut med han i koppel. Varför vill du att han ska bli utekatt? Bygg en inhängnad till han istället.
#1, Jo för att han är dryga 1 år och har alldeles för mycket energi för att sitta inlåst inomhus. Aldrig tyckt att det varit okej. Och inhängnad går inte då vi inte har så stor trädgård :)
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
Jag hade aldrig låtit honom springa vind för våg om jag vore du. Fortsätt som du gör nu, det är det bästa för honom. Självklart kan du bygga en fin inhägnad trots att du har stor trädgård, det är t.o.m. en fördel!
Upplever du att han har för mycket energi får du helt enkelt aktivera honom mer, precis som man måste göra med alla andra husdjur. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
För att faktiskt svara på dina frågor TS, när vi gjorde våra katter till utekatter gick vi med dem i sele i några veckor. Sedan släppte vi ut dem på fri tass.
Jag gick med henne i sele från att hon var 4 månader tills hon var 9-10 månader (först då vågade jag släppa henne helt lös korta stunder). Jag höll mig i trädgården de första gångerna, och lät dörren vara på glänt (valde vackra vårdagar!). Trygghet både för mig och henne. Jag bor i ytterkanten i en liten ort i Blekinge, så det är inte så mycket trafik. Men- många andra katter. Hittills har det gått bra, men jag är oroligare över henne än jag trodde att jag skulle vara.
och- jag satte en skål med lite mat bredvid ytterdörren de första gångerna- en signal om att "detta är hemma!"
Jag fick hem min nya katt i vintras. Hon var då 1½ år. Vi hade henne inne helt ett par veckor, sedan gjorde vi som #4 Wony: vi gick ut med henne i koppel ett par veckor för att hon skulle lära sig hitta. Efter det har hon fått gå ute lös.
De första gångerna hon var lös var jag ute tillsammans med henne hela tiden, sedan gick jag ifrån henne korta stunder, och efter ett tag kunde hon vara ute själv.
Lycka till med katten! Titta gärna in på Utekatter iFokus också.
http://utekatter.ifokus.se/
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Först en fråga: är katten kastrerad? Om inte släpp inte ut den först då kastringen är gjord. Fertila djur har större benägenhet att utöka sitt revir samt råka i slagsmål.
Lär katten komma på inkallning och se alltid till att få in rutiner att ropa in den på nätterna. Det finns mycket sjukt folk där ut som tom lemlästar utekatter. För något år sedan försvann en större mängd katter i flera kommuner en sommar. Den sommaren hittade jag en avklipp svans i skogen från en långhårig sköldpaddsfärad katt :(
Var försiktig med din kisse. Det lurar många faror för en lös katt. Bilar, barn, gifter, illasinnade personer, hundar och andra katter mm.
Kastrering är ett måste om det inte tidigare är gjort.
Se oxå till att du har en bra försäkring ifall olyckan är framme. Veterinärvård kostar många tusenlappar, kan bli dyrt med självrisken men värre är att vara utan.
Rekommenderar dig att försöka tänka om vad gäller inhägnad. Även en liten inhägnad är bättre än ingen alls. Många dofter i nosen, det händer för det mesta någonting att titta på, tex kan ju en fjäderkotlett flyga förbi.
Lycka till! ❤️