Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 819 ggr
Whippet
0

Bort med allergin?

Hej

Jag vill ha en katt i framtiden, men det jobbiga är att jag är allergisk :( Har hört att man kan ta en spruta så att det försvinner.. var kan man göra det, och vad kostar det?

I'm out Vilar huvudet i handen

[[annajohannas]1]
0

Är allergisk mot en del katter, men vissa klarar jag bättre. Just nu har jag en perser/manx, som jag haft i 16 år. Hon får inte komma upp i mitt ansikte, men annars går det bra. Det är ju inte alla som får "vaccinering" heller.

ScarletMajesty
0

Hur pass allergisk är du? Jag har tre katter hemma och jag är allergisk, dock har jag inga som helst bekymmer av dessa. Kattungar och vissa raser (speciellt siameser) klarar jag inte av utan nyser, får kliande ögon och andningsbesvär. Så vissa katter kan fungera :)

Whippet
0

Ja det är väl som hundar, jag gjorde ett pricktest 2011 och då hade jag 6x4 på katt, har dock hört att sibirisk katt ska vara ''allergivänlig'' Jag ska nog besöka Bengaler också, dom är helt underbara, hoppas bara att jag tål dom, får se i framtiden om jag tar en spruta, kan man ta bort pälsdjursallergi helt, eller är det bara t.ex bara en man kan ta bort, kanin, hund, katt? eller kan man ta bort från alla djur, så man tål allt?

Whippet
0

#2 Aha, såg inte det förrens mitt inlägg blev postat så nu vet jag, Tack! 🙂

StickyKitten
0

Skulle rekommendera sibiriska katter istället för sprutor. De är visserligen inte 100% allergivänliga, men många allergiker (inklusive jag) klarar dem helt utan problem. Uppfödaren sa att hon säljer ungefär hälften sina katter till allergiker och det brukar fungera bra, även om man ofta har symptom i början när katten flyttar in.

Många uppfödare kan hjälpa en att testa sin allergi. Jag hade en svag reaktion när jag gjorde det, men chansade på att det skulle gå över (eftersom många säger det) och det gjorde det. Dock kostar de runt 8-9000, men vad gör man inte.

Whippet
0

#6 Ja jag ska testa innan :) Får se om jag tål sibben :)

StickyKitten
0

Lycka till!

Whippet
0

#8 Tack

Marad
0

Hej Tråkigt att du är allergisk mot katt. Om du vill läsa mer om immunterapi så rekommenderar jag att du läser här http://epi.vgregion.se/upload/Läkemedel/AAÖNH/Allergenspecifik%20immunterapi%20-%20utvidgade%20terapiråd%20120327.pdf Det är ingen spruta man tar 1 gång så är man bra, utan det handlar om en behandling som tar 3 år. Ta kontakt med din vc så kan de hjälpa dig.