"Fobi" för kattklor
Jag gillar katter och skulle kanske kunna tänka mig ha en i min familj, men(!) Jag är otroligt nojig över att katten ska klösa mig, eller trampa med klorna på mig… Varit kattvakt i 3mån där jag också bodde förut och vi gosade och så men när hon kom i mitt knä blev jag stel som en pinne!
Nu till frågan; Är alla katter benägna att riva/klösa osv? Är det individuellt, går det att träna bort??
Det är naturligt för katter och det går knappast att träna bort tyvärr
Ahh okej :(
Det är inget att vara rädd för :)
Har en katt som älskar att trampa med tassarna men hon är otroligt försiktig med klorna och drar alltid in de när hon är på oss människor :)
Katter klöser helst inte alls på oss människor, tror inte vi är så sköna att klösa på ;)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Våra katter klöser inte på oss eller besökande.
Alla katter gör inte så.
Min pojkvän (och jag ) har tre katter från olika kullar, de har aldrig någonsin varit benägna att varken rivas eller bitas, inte heller stå och trampa in klorna.
Det är nu det är så fantastiskt att katthem finns, dit kan du gå och fråga om de har någon kisse som har en väldigt låg (eller ingen alls) benägenhet att klösa eller trampa in klorna i folk.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
"Tyvärr" får man räkna med att katten använder sina klor som kattägare, även på matte/husse. Visst skulle man kunna göra som Wellcraft föreslog, men det finns alltid en risk att även en katt som aldrig tidigare visat tendenser till mjölktrampning eller lekklösande plötsligt börjar med det i en ny miljö eller situation. Dessutom finns alltid risken att katten t. ex. blir skrämd av något när hon/han sitter i famnen och klöser av misstag/rädsla.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Min hankatt kloar väldigt mycket när han myser med oss och det är bara för det skönt och just hans klor gör ont trots att dem är normallånga. Så tror det är rätt individuellt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min ena katt mjölktrampar ofta på mig, men han gör det inte direkt på huden utan han vill alltid ha en filt eller något tjockt tyg emellan. Det händer att han missar och kommer åt mig ändå, men han är väldigt försiktig så det gör inte speciellt ont. Det är sällan de har klorna ute och river mig, men klart att det händer! Speciellt om de blir arga eller rädda.
Tack! Låter osm sagt som om det är väldigt individuellt och ett aturligt beteende som inte går att styra över, mer eller mindre :)