Avbiten svans
Min systers kattunge blev avbiten svansen igår ! Hon ringde då till veterinären som sa att hon inte behövde komma in utan skulle komma idag ? Tråkigt slut på det hela då katten fick avlivas idag ! Men nu till min fråga Är det vanligt att man inte ska åka in ? Katten kan ju ha förskräckligt ont ? Gjorde veterinären fel ? Jag tycker att dom skulle tagit in katten och iaf gett smärtlindring tills idag ? Jag är helt mållös !

Fanns ingen jourveterinär? Låter grymt att vänta, beror väl iofs på hur de beskrev att kattungen mådde?
Tråkigt att höra, men varför blev katten avlivad?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det förstår jag att du är, blir det av att läsa det du skriver!
Helt absurt att ni skulle vänta 😮
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag fick veta detta idag , stack direkt till syrran och tvingade i väg henne till veterinären ! Pratade med veternären idag som rådde henne igår och hon sa att hon hade sakt att hon skulle vänta tills idag ! Väntar på att hon ska ringa upp igen då hon var upptagen ! Jag blir så chockad , jag finner inte ord! Katten fick avliva pga att alla kotor var avslitna enda till bäckenet och veterinären var tvivelaktig att katten skulle kunna överleva detta ! Då den inte kunnat kissa eller bajsa så har förmodligen nerver skadats
Ajdå, usch, så hemskt!😢
Det låter som ett väldigt dåligt råd av veterinären om hon sade att man kan vänta eftersom kissen måste ha känt smärta…

Vem bet av svansen och hur gammal var katten?
Stolt ägare till tre La permer
Min systers kompis Jack Russel ! Tydligen en hund som är uppvuxen med katter ! Kompisen ville in till veterinären direkt men eftersom veterinären sa nej så blev det inte ! Katten var 8 veckor gammal
Anmälan till veterinära ansvarsnämnden…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8 jo jag funderar på att göra detta men ill först ha riktigt kontakt med veterinären ! Sen undrar jag om hur lätt det är att bevisa då dom bara haft telefonkontakt och ord lär stå mot ord?
Nej, det lär vara svårbevisat. Ett tips är att du kontaktar KattO och hör hur du kan gå till väga. http://www.svekatt.se/index.php?ID=1000
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fy, stackars kattunge!

Hoppas att din syster tar lärdom och inte låter främmande hundar träffa så små kattungar.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tycker det är märkligt att katten inte kom till veterinär med en gång. Då svansen uppenbarligen var avbiten så nära kroppen att t.om ryggkotor var skadade.
Frågan är ju hur informationen gått fram i telefonen. En bit av svansen behöver inte vara så akut men denna skadan var ju verkligen riktigt illa.
/Maria
#13 Men en avbiten svans måste göra mkt ont. Kan tänka mig att det är som att bli av med ett finger eller nåt…? Och i så fall ska katten förstås snabbt smärtlindras. Dessutom måste veterinärer känna till att sådana här skador kan vara allvarliga, och då är det inte läge att chansa utan man måste kolla upp katten omgående… Eller…?
#14 Själv hade jag bara åkt akut. Jag hade nog inte ens ringt.
Det är ofta så svårt att förklara i telefon och det kan bli missuppfattningar om hur allvarligt läget är.
/Maria
Du måste berätta vad veterinären sa som ursäkt, ska bli intressant att höra hur veterinären och ägaren kan misstolka varandra så illa.
Allt beror ju på vad ägaren säger till veterinären i telefonen, men är svansen av ska katten självklart in oavsett vad! :/
#15 dock bättre att ringa så dem vet att du är på väg, men tror du har rätt, tror dem kan avråda dig från att åka in men dem kan inte neka att ta emot dig om du verkligen vill åka in.
Och det är svårt för veterinären att se djuret genom telefon så slutligen ligger alltid beslutet hos ägaren hur illa det egentligen är, veterinären kan bara försöka ge råd.
Har dock för mig att vissa försäkringar inte ersätter om man åker in fast det inte var akut :O
Stackars lille kisse. Tycker verkligen veterinären gör fel om de inte ber komma in med en gång.
Veterinärer måste skriva journal. Med lite tur står det i den att de har pratat redan dagen innan.
Hej ursäkta för sent svar , har varit mkt på senaste som ni kanske förstår !
Pratade med veterinären och bad henne berätta vad som hade hänt !
ps var nog helt uppe i varv jag pratade med en sköterska på en annan klinik men samma veterinär ! dom har två kliniker! sköterskan berättade att veterinären sakt åt henne att vänta tills dagen därpå !
iaf hon ringde dagen efter jag skrev här .
Hon förklarade när min syster ringt in och att min syster hade sakt att det var längst ut på svansen en mindre skinnbit och att det slutat blöda och att hon tvättat rent och bandagerat ! Varpå veterinären sakt att hon inte behövde komma in på söndag kväll men skulle in på måndagmorgon!
Jag väljer att tro på veterinären då min syster ljuger om väldigt mkt , även om små saker som ex ' jag har varit ute och gått med hunden runt skidspåret ' sen visar det sig att hunden har varit på annan ort hela den helgen!
Även med tanke på veterinärens reaktion när jag berättade hur pass allvarligt det var!
Hur som har jag valt att anmäla min syster då hon inte tar hand om djuren eller har tillräkligt vett när ett djur måste in till veterinären som ex kattungen , hon kunde ha åkt in på morgonen som veterinären sa men åkte inte in förens påtryckning från mig !
Och även då kattungarna är undernärda ? eller något fel då kattungarna är 8 veckor gamla och väger 800 g ! vill understryka att jag kan ingenting om hur mkt en kattunge väger vid den åldern men veterinären reagerade på hur liten katten var och frågade hur resten av kullen är och då svarar min syster att dom andra är mkt större vilket dom inte är så hon ljuger trots att hon visste att jag visste att dom var lika stora!
Kattungarna flyttade även när dom var 8 veckor trots att jag sakt flera ggr är dom ska minst 12 veckor gamla vilket hon sket blanka f*n i men då jag sa att jag kommer anmäla hämtade hon hem alla fyra kattungar igen så nu är dom hos sin mamma igen!
Som sakt mkt bollar i luften för hur det än är så är det min syster och det känns tungt att anmäla men inget djur ska behöva fara illa!
#20 Oj, starkt och modigt av dig att stå upp för djuren sådär, speciellt när det gäller din egen syster! En stor eloge till dig!!!🌺
Där ser man, man måste alltid se båda sidor för att få hela bilden…
Tack för att du uppdaterade och för att du ser till djurens bästa!
Tack. Ja man måste bådas sidor just därför jag ringde till veterinären för att få helheten ! Jag mår dåligt över alla djur som far illa men det är extra svårt att min syster av alla är en av dom :( hon har haft djurförbud tidigare dessutom ! Hon har ju hund också och hund är jag mkt mer insatt i ! Då jag dels har två hundar själv och har haft hund sedan jag var 16 är 26 nu och innan dess varit upp i hundar varje dag ! Så där tar det allra extra hårt när jag ser att hunden inte får det den behöver ! Och katterna självklart men där är bara dom stora sakerna tydliga för mig då jag inte alls är så insatt i katt ! Vet varken hur vacc funkar foder osv osv Ingen katt är id märkt kastrerad eller vaccinerad Inget av djuren är försäkrade heller och hon är redan skyldig tiotusen tals kr till veterinärer :( Jag blir galen snart :(
#23 Speciellt modigt och bra att du tar tag i det när det gäller en så närstående som din syster! Situationen låter ju inte alls bra.
Önskar dig lycka till med allt!🌺🐶🐱