Idiotförklarad på Djurmagazinet!
Har varit inne på Djurmagazinet precis o hört mig för lite ang mat till mammakatt jag fick hem i lördags + hennes 3 kattungar som är en vecka gamla nu. Dom frågade givetvis vad jag fodrar med nu o sa att mina katter hemma äter Applaws Kyckling + Mjau burkmat. Kvinnan i kassan tittade på mig o frågade om jag försökte ta död på mina katter, Applaws är ett dåligt torrfoder, men det värsta av allt var att jag gav dom Mjau, det är totalt livsfarligt o ge det, för det innehåller ju bara 4% kött o katter ska ha 100% kött. Frågade ju givetvis vad hon rekommenderade till mamma katt eftersom hon är en dumpad sak o väldigt mager o dessutom har hon ungar. Då finns det tydligen bara ett enda foder som är bra o ge o det är Royal Canin mother&babycat + RC instinctive mousse mother&babycat, moussen skulle hon ha fri tillgång på dessutom o en burk på 195g kostade bara 29kr, eller hur det kan man ju ge fri tillgång på om man vill bli ruinerad på kuppen + då torrfoder från RC där en liten påse på 400g kostade 79kr o det räcker ju ingenstans. Men detta var enda fodret som gjorde så att kattmamma får tillräckligt med mjölk åt bäbisarna.
Sorgligt att personal i en djuraffär är så okunnig, även om jag inte har erfarenhet av kattungar o kattmammor så förstår även jag att det måste finnas mat som är mkt billigare o bättre än detta.
jaja dom får väl idiotförklara mig då, jag kommer inte köpa nån mousse för 29kr för 195g o ha fri tillgång på det, för dom pengarna får jag massa mer Mjau för o får väl ta risken att jag tar död på katterna här hemma
Trist med sån okunnighet. RC är ju långt ifrån bättre dessutom.
4 % kött, vilken planet kommer hon ifrån (ursäkta uttrycket) för inte är det bara 4% kött i mjaus blötmat i alla fall. Och RC innehåller ju långt ifrån några "100% kött".
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hahaha ja välutbildad personal där, själv litar jag inte på djurmagazinets personal angående någonting. Dom har bra grejor men personalen brukar oftast ha en tendens till att dumförklara sina kunder som om de inte vet någonting…
Såg häromdagen en som försökte förklara för en yngre tjej att fiskmat fungerar bra till hamster då båda är små husdjur, sedan blev personalen sur när jag avbröt och berättade för flickan att hon bara försöker pracka på henne onödiga grejor 😟
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Låter väldigt oprofessionellt att fråga om du försöker ta död på katterna.. Jag hade skrivit till butiken och klagat, faktiskt, för så bemöter man inte kunder. Jo kanske om kunden i fråga tyckte att katten skulle livnära sig på pasta och bensin..🤔
I alla fall. Att de rekommenderar "sina" märken är inte så konstigt, inte alla vet bättre och ibland försöker de bara sälja på dig något. Och angående mjau så tänkte hen kanske på mjau torrfoder som är rätt kass. Tyvärr är det lika illa hos veterinärer där man betalar för att få ett professionellt uttalande.
Applaws torrfoder och mjau burkmat är ju väldigt bra kost (näst efter barf), men alla kan inte allt om sådant. Men som sagt, att hon frågar om du försöker döda dina katter är helt oacceptabelt..
I denna tråd finns en förklaring till "4% kött" .Från inlägg 5 och ner i tråden får vi förklaringen.
Jag tror personalen behöver lite mer upplysning och utbildning……
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Mamma katt kommer härdanefter få precis samma mat som familjens övriga 4 katter får, dvs Applaws kyckling (även om det bara innehåller 80% kött) o mjau burkmat (oavsett hur många % kött det än innehåller)
#5 Det är det bästa du kan ge.
Mjau innehåller ju bara kött och köttbiprodukter så man kan ju säga "100%" även om man får räkna bort lite vatten men det ingår ju i köttet.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Kvinnan sa att Mjau innehåller 4%kött o resten grönsaker
#7 se #4 och länken där
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Jo jag vet sedan tidigare att det är 4% kött från smakämnet så att säga, dvs 4% kyckling i kycklingsmaken o 4% lax i den med laxsmak tex, men resten är ju köttbiprodukter, dvs köttslamsor o sånt, men fortfarande kött o jag vet att Mjau inte innehåller grönsaker
Jaha, du visste redan. Bra. Och precis som du säger, det är ju fortfarande kött……
Meeow!
#7 Skrattretande!! Har hon läst innehållsförteckningen?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Inte första gången jag blivit idiotförklarad på Djurmagazinet, blev det för nån månad sedan i samma butik, men av en annan anställd
#12 Hade talat med chefen på det stället.

Kommer inte handla där mer, finns många andra djuraffärer i vår stad, har både Grizzly o Arken inom rimligt avstånd
på djurmagazinet jag handlar på tyckte personalen jag skulle byta från RC och ge ett bättre foder ;) för RC var inte värt pengarna.

#15 Tur du har som har bra personal på "ditt" Djurmagazin
#15 Så sa de på Djurmagazinet här i stan också 😃De tyckte det var dumt att betala så mkt för kolhydrater när man kunde få ett bättre foder till lägre/samma pris. Nästa gång #0 tycker jag att du ska konfrontera dem om du orkar…!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#17 Jag bojkottar Djurmagazinet nu, flera gånger man blivit illa bemött o vet fler som blivit det
#18 Skriv då till Djurmagazinets huvudman och berätta varför du bojkottar Djurmagazinet. Kan vara bra för dem att få veta när det inte fungerar. Då har de chans att ändra sig vilket gagnar både djur och djurägare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om hon r mager rekommenderar jag starkt att du köper vitamin B på djuraffären som håller väldigt länge! Använder det till båda mina katter o den ena var rätt mager när jag fick henne men när jag började använda vitamin B gick hon upp i normal vikt väldigt snabbt, snabbare än vad jag trott. 2 - 3 tabletter varje dag :)
Låt dem inte komma undan med det, jag hade helt klart anmält det till chefen.
#20 Finns olika b-vitaminer i olika djuraffärer. B-vitamin till hund/häst brukar vara billigare och vara längre & är samma innehåll 🙂
Grejen är ju att de är "sponsrade" av de stora fodertillverkarna, typ RC och Hills, och då blir även kunskapen därefter. Vet att nämnda tillverkare brukar anordna "utbildnings"dagar för djuraffärspersonal för att de ska bli "utbildade" i vad som är bäst för katten. Och kommer utbildaren från RC kommer hon aldrig nämna Mjau eller Applaws i det sammanhanget. Och personalen är ju "tvungen" att sälja fodret som saluförs i butikerna. Låt sedan säga att personalen har noll intresse för katters näringsbehov och vägrar kolla upp saker och ting på egen hand - jamen då har vi nån som verkligen tror att RC är det bästa att ge! Sedan att hon frågade om du försökte ta död på katterna med det ordvalet är ju djupt oprofessionellt.
Arbetar själv som sjuksköterska och inom läkemedelsbranschen finns väääääldigt många sådana s k "utbildnings"dagar sponsrade av diverse läkemedelsföretag. Och alla förespråkar ju att deras preparat är det bästa, med flest fördelar för patienten, minst antal biverkningar och bla bla. Och detta i kombination med en tjusig bjudlunch.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Känner detsamma gällande djurmagazinet. Jag vet en tjej som blev dumförklarad av dem med, dem påstod att man inte kunde ha fiskar i ett runt akvarium, en sån där traditionell rund skål om man så vill. Det roliga är att dem då sålde såna akvarium och hon ifrågasatte dem angående det, men då blev dem bara tyst och se ingenting.
#23 Fast det stämmer till viss del, är en del lagar & regler kring runda akvarium.
Inte förbjudet för dem att sälja dem plus att man kan ha annat än fiskar i dem.
Ja personal på djuraffärer kan man inte räkna med att de har kunskap vilket är synd. #23 ang fiskskålar så får man faktiskt inte använda dom i och med att de helt enkelt är för små i alla fall för fiskar. Det går inte att uppfylla deras behov ordentligt i skålarna. sida 32, paragraf 3: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Fast Djurmagazinet säljer iaf här även Bozitas foder det var lika dåligt som Mjau, de hade ju samma tillverkare, eller Bozita trrfoder var bra o blötmaten skit
#26 Bozita blötmat är bra men inte torrfodret precis som mjau

men jag fick höra tvärtom, torrfodret var bra men inte mjukmaten
men iof så kan jag ju tänka lite själv, Bozita innehåller spannmål, det ska katter inte ha, mao skitfoder
#28 Aha ok. Ja verkligen okunskap hos den personen :/
Man kan lugnt utgå från att personal i diverse zoo butiker inta kan någonting o små/stora husdjurs näringsbehov, det enda de ev kan har de lärt sig av personal från Eukanuba, Hills, RC o nåt annat foder som ägs av stora multinationella företag. Samma gäller veterinärer.
Summa sumarum, köp aldrig foder som den som rekommenderar det säljer själv.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.