Dräktig katt?
Hej! Jag arbetar som volontär på ett katthem. Notera att jag aldrig självt haft en katt hemma hos mig och därför är så okunnig. Vi ställer ut torrfoder till ute-katterna som bor i området. När jag började på katthemmet blev jag snabbt kompis med en av dessa katter som inte "tillhör katthemmet", men på senare tid hade hon blivit väldigt skygg.
För max. 3 veckor sedan sprang hon, för första gången på flera månader, inte iväg när jag skulle fylla på skålen med torrfoder. Då märkte jag hur stor och rund om magen hon hade blivit. Även den ansvarige för katthemmet noterade det. Veckorna gick och hon blev bara större, Vi pratade om att hon kanske var dräktig då hon började lägga sig till ro i buskarna hos oss. Vi blev oroliga och ställde fram en transportbur med filtar inuti åt henne. Där bosatte hon sig i ett par dagar. Osäkra på om hon hade ett hem eller inte så tog vi upp henne till våran karantän så att hon kunde få föda i värmen istället för blåsten och regnet. Vi har lagt upp lappar som säger att man får tillbaka katten mot en beskrivning av katten.
Problemet är att hon har varit hos oss i en vecka utan att föda.
Vi har gjort i ordning ett helt separat stort rum åt henne för att hon ska slippa bli stressad utav de andra katterna inne på karantän och för att vi har en hane som behöver kastreras. Där inne springer hon (lite segt) omkring, väldigt väldigt bredbent, och jamar och både leker med snören och med oss människor. Hon gör ljud som om hon harklar sig väldigt ofta tillsammans med att hon dregglar lite, dock äter hon både torrfoder och blötmat och går på lådan som vanligt. Det ligger handdukar lite här och var för att hon lämnar som en genomskinlig slemmig flytning på de ställena hon trivs bäst att sova på. Hennes buk hänger inte alls, utan är bara väldigt rund och bred. Jag skulle säga att den är ungefär 3 gånger den normala bredden på katten, så det känns som att det borde ha varit dags för henne att föda nu.
Vi har diskuterat om hon kan ha fått ett missfall och har kontaktat veterinären. Buken är som sagt väldigt stor och rund, men inte helt symmmetrisk. Den e nästan lite "bucklig" på vissa områden. Däremot så känner jag ingenting när jag lägger handen emot (antar att det funkar lite på samma sätt som att ett människobarn sparkar?). Hennes vagina, eller vad det kallas på en katt, svullnar upp mer och mer varje dag. Det ser nästan ärligt talat ut som att hon bär runt på en väldigt fast pung. Vi utesluter dock inte att det kan vara någon hemsk tumör. Veterinären kommer inte på besök hos oss förrän om två dagar. Därför vänder jag mig hit också.
Ifall någon är intresserad av att läsa en update någon gång:
Vi bad veterinären att komma idag istället då hon hade lite tid över. Katten visade sig varken ha en örontatuering eller chipmärkning, istället fanns en enorm tumör. Livet som hemlös hade skadat katten på många andra sätt också, så vi vart tvungna att avliva katten.
🌺Vila i frid lilla kissen
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Usch då. Tur att ni fick in henne i alla fall så hon slipper plågas till döds.
Vila i frid fina kisse