Dräktig katt?
Hej! Jag arbetar som volontär på ett katthem. Notera att jag aldrig självt haft en katt hemma hos mig och därför är så okunnig. Vi ställer ut torrfoder till ute-katterna som bor i området. När jag började på katthemmet blev jag snabbt kompis med en av dessa katter som inte "tillhör katthemmet", men på senare tid hade hon blivit väldigt skygg.
För max. 3 veckor sedan sprang hon, för första gången på flera månader, inte iväg när jag skulle fylla på skålen med torrfoder. Då märkte jag hur stor och rund om magen hon hade blivit. Även den ansvarige för katthemmet noterade det. Veckorna gick och hon blev bara större, Vi pratade om att hon kanske var dräktig då hon började lägga sig till ro i buskarna hos oss. Vi blev oroliga och ställde fram en transportbur med filtar inuti åt henne. Där bosatte hon sig i ett par dagar. Osäkra på om hon hade ett hem eller inte så tog vi upp henne till våran karantän så att hon kunde få föda i värmen istället för blåsten och regnet. Vi har lagt upp lappar som säger att man får tillbaka katten mot en beskrivning av katten.
Problemet är att hon har varit hos oss i en vecka utan att föda.
Vi har gjort i ordning ett helt separat stort rum åt henne för att hon ska slippa bli stressad utav de andra katterna inne på karantän och för att vi har en hane som behöver kastreras. Där inne springer hon (lite segt) omkring, väldigt väldigt bredbent, och jamar och både leker med snören och med oss människor. Hon gör ljud som om hon harklar sig väldigt ofta tillsammans med att hon dregglar lite, dock äter hon både torrfoder och blötmat och går på lådan som vanligt. Det ligger handdukar lite här och var för att hon lämnar som en genomskinlig slemmig flytning på de ställena hon trivs bäst att sova på. Hennes buk hänger inte alls, utan är bara väldigt rund och bred. Jag skulle säga att den är ungefär 3 gånger den normala bredden på katten, så det känns som att det borde ha varit dags för henne att föda nu.