Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1569 ggr
Meduza_
0

Kattunge med avföring i baken.

Känns som att jag gör en ny tråd dagligen om denna lilla palt…, nu har vi ett nytt problem. Ett illaluktande och enligt matte väldigt äckligt problem.

Kisse går på lådan och utför nr 2, det är inte löst (vad jag ser), avföringen är "korvad" och normal färgad. Men det fastnar ALLTID lite lite som en 3 mm klump i baken på honom, vilket medför vidriga fläckar på både mig och säng, golv och möbler. Jag känner hur han luktar skit efter lådbesök, får torka han lite i ändan när jag är hemma eller i närheten… Börjar bli less, detta hände första gången för några dagar sen. Inget foderbyte… Sätter snart blöja på katten.

Vad ska jag göra??

[[pimey]]
0

Klipp bort håret därbak

ElinLindberg
1

Gör som pimey sa eller vänj dig, det problemet har nog de flesta kattägare varit med om, spec vi som har lite längre päls på katterna.

SuperLimm
0

Är katten långhårig så det fastnar i pälsen så kan det funka att klippa bort den. Är det i analöppningen det fastnar skulle jag fundera på om kattungen verkligen mår bra av sig mat. Min ena katt fick så ibland när hon inte mådde bra av sin mat, jag tänkte väl som de flesta andra att det är normalt. tills det ändrades så den där bajsdroppen blev en bloddroppe blandat med bajs istället. Bytte mat till blötmat/BARF och nu har jag aldrig det problemet längre. Bajset luktar iofs inte alls längre. Jag testade massor med olika torrfoder innan jag bytte över till blötmat/BARF och kom fram till att mina katter inte tål torrfoder alls. Andra katten hade andra problem av torrfodret.

Mvh Linn

thorntagg
0

En liten klump på 3 mm  i baken är väl något man kan stå ut med. Men gör som ovan sagts, försök klippa bort lite av håret  därbak.  Så får jag göra titt som tätt med mina långhårskatter. Jag har i  och för sig inte känt att det luktar särskilt illa om bajset;  men om det gör det så kan det ju vara något i maten som katten inte tål, även om avföringens konsistens inte pekar på detta. (Då brukar det bli löst, t o m diarré.)  Allergier mot viss mat kan det bli vare sig man ger torrfoder eller blötfoder.

SuperLimm
0

#4 Det är inte alltid avföringen blir lös så det syns, ibland kan man känna det om man plockar upp bajset direkt efter att katten varit på lådan men så länge den bara får ligga stilla i lådan kan den se fast ut. Mina katter var sällan lösa i magen så det märktes tydligt. På den ena märktes det mest för att hans bajs luktade fruktansvärt illa, typ utrymma lägenheten-illa. Sen skrek han alltid massor före och efter han varit på lådan, som om han hade ont i magen. Den andra katten fick bajs i pälsen ibland men även hennes bajs var som korvar i lådan. Blir det kletigt bajs i pälsen på katten så är avföringen lös. Kanske inte diarré-lös men inte tilltäckligt hård iallafall.

Mvh Linn

[Thiah]
0

jag skulle inte stå ut med en 3mm bajsklump i rumpan på min långhåriga katt. När han levde fastnade bajs ibland och förutom att han stank som bara den så gnuggade det där av sig. 

Det är otroligt hur mycket stank och fläckar det blir av en 3mm bajsbit.