Malda tuggpinnar för hund
Min ena katt tycker mycket om att tugga i sig tuggpinnar för hund ibland. Dom malda. Vill bara höra med er om det finns nån anledning till att man inte bör ge katter såna?
Hon som tycker om tuggpinnarna äter gärna möss, fåglar och annat som hon fångat. Den andra katten gillar att jaga möss och fåglar också men äter dom inte. Har ni andra idéer på vad jag skulle kunna försöka att locka med för den katten? Kanske ska "doppa" tuggpinnar i lite kattmat först…….. För visst är det väl bra om katten får i sig ben, eller? Men är det viktigt att dom får i sig ben?
Båda katterna äter i huvudsak blötfoder, lite torrfoder ibland (Applaws kyckling) om det inte finns blötmat framme.
Ingen av dom gillar hårda tuggpinnar, torkade grisöron eller nåt sånt. Tuggpinnar för katter tycker dom också är Bläh. Rått kött är gott en liten stund och bara ibland och benen verkar inte vara särskilt smarriga heller………
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Varför skulle de behöva få i sig ben? Det har jag aldrig hört talas om, men du kanske har läst någonstans och kan hänvisa. Vore intressant att förstå rationalen till det.
Medarbetare Hittekatter iFokus
När jag har läst om att man rekommenderar ge kycklingvingar (eller annat) med ben. Så jag har tagit för givet att detta med ben har varit "viktigt". Men det kanske bara är så att jag har missuppfattat "viktigheten" med att ge dom kött med ben.
Eller kanske är det för tänderna för att dom ska få tuggmotstånd…….? Kanske gör ben ingen nytta i själva kroppen….. Jag vet inte alls…… 🤔
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Googlade lite snabbt och hittad det här från kattstatus:
"Kalcium (Ca) och fosfor (P) Dessa behövs bl a för att bygga upp skelett och tänder. Kalcium är också viktigt för muskelfunktionen och fosfor för energiomsättningen. Kalcium finns främst i ben medan fosfor finns i både kött och ben."
Och här finns en näringslista för katter där många av ingredienserna kommer från ben.
Så jag har nog inte missuppfattat helt i alla fall. Men jag gissar att det finns benämnen i blötmat……? Har inte kollat, ska göra det…..
Meeow!
Dessutom äter dom ju ben naturligt när dom äter möss och fåglar och sånt.
Meeow!
Men tuggpinnar för hund innehåller (oftast) inte ben utan är torkad hud.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Äter dom fullfoder för katt så har dom allt dom behöver där. Anledningen till att man rekommenderar kycklingvingar eller annat kött/ben är för tänderna (: Förhindrar tandsten. Men äter dom mycket möss/fåglar och dylikt, så borde det ju inte vara någon fara för tänderna ändå.
//Jessie
Tack #5 och #6 också! Jaha, jag trodde (jag har ju inte kollat ☺️) att tuggpinnarna bestod av malda ben….. 😃. Korkat av mig. Men hur som helst , finns det nåt som hindrar att jag ger såna till min katt?
Då förstår jag, att det är mest för tänderna en del rekommenderar t ex kycklingvingar med ben. Och då finns det förmodligen benämnen i blötfodret också, eller om dom tillsatt näringsämnen i maten.
Det är ju bara den ena katten som äter det hon fångat i naturen. Den andra bara jagar och leker dom till döds 😭……. Han är rätt "gammal" nu (10 år) och tänderna ser bra ut (enligt veterinär) så han har klarat sig från tandsten i alla fall. Och att tugga på nåt hårt som ben är han inte intresserad av……..
Meeow!

Du borde varken ge såna till hundar eller katter, rena rama giftet.. http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html?m=1
#8 Nämen fyyy! Om det är sant så är det ju fruktansvärt!!! Garvning av skinn och sånt det känner jag till ganska bra men aldrig, aldrig, aldrig hade jag kunnat tro att tuggpinnarna kommer från såna restprodukter! Detta måste jag få veta mer om och från bra källor! Nu vågar jag ju förstås inte ge tuggpinnar till nåt av djuren!
Meeow!

Dock gäller inte det där hundben. Isåfall skulle det inte få säljas i Sverige. Då Sverige har 32 fler regler för djurmat än för människomat.
Om man utfodrar sina katter med Barf är ben viktiga. Om inte får de i sig allt de behöver via maten du redan ger. Men en och annan vinge för tänderna är alltid bra att ge om de äter vill säga. Din ena katt verkar Barfa sig själv vilket är toppen 👍 Men vill din andra inte äta ben eller annat med tuggmotstånd kanske du kan borsta tänderna på den istället? 🙂