Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2608 ggr
Fridaaaa
0

Få bort kattpiss

Idag när jag flyttade hundens ena liggkorg så upptäckte jag att någon av katterna hade pissat i den (misstänker den gamla katten). 
Fick tips om ättika på korgen men vad kan man tvätta liggunderlaget som var i? Luktar kattpiss efter tvätt 😕 Har skurat golvet med såpa doft av citron.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
0

Dränk in i ättika och låt lufttorka utomhus, det har funkat för mig =)

Fridaaaa
0

#1 Svårt att få det torrt ute nu 😕 Och gäller att typ all doft försvinner, vill inte ha en ättikadoftande hund sen 😉

kattöga
0

Tvätta med ättika i tvättmaskin eller för hand. Du kan ha ättika i tillsammans med tvättmedel och avsluta med ättika i sköljvattnet (fungerar lika bra som sköljmedel också). Ättikslukten försvinner när liggunderlaget/det man tvättat är torrt!

Jag använder ättika istället för sköljmedel oftast, i all tvätt. Och vid rengöring av mycket annat också. Och inget av dom luktar ättika efteråt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Saffran0Spice
0

#2 nej det är därför den bör hänga ute, om den hänger ute med ättika så avdunstar ättikan samtidigt som det tar bort pisslukten.
Om den ändå luktar ättika när den är torr så tvätta den igen för att få bort ättikan, det är lättare än pisset =)

Funkar att hälla sprit (typ kylarsprit) och låta den avdunsta ute också!

Fridaaaa
0

#3 Bra att det försvinner 🙂
Ja jag avskyr ättiksdoft så undviker det så långt det går xD (alltså ren ättika hehe).

#4 Hmm ja vi har inte så pålitligt väder, regnar i omgångar så 😕 Har inget skydd ute heller, så kan bara hänga på tork inne som jag ska få det torrt som det ser ut nu.

Min sambo ska införskaffa ättika ikväll, hoppas det försvinner 🙂

[Daisy-Moa-Elsa]
1

# 5 ättika tar inte bara bort kattkisslukten för oss människor utan även för misse.  Om en plats luktar kattkiss ( även om  vi människor inte känner det)  är risken stor att misse väljer att kissa där igen…. så bra för mer än att få bort lukten för dig 🙂

kattöga
0

Håller med #6. Det har funkat bra här ocskå nu i sommar (efter att vår katthona fått en omplaceringskatt som trängt sig på i hennes hem………. vilket ännu inte är uppskattat…….).

#5 Då ska du inte använda det i håret i alla fall! (Kan användas istället för balsam.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
0

#7 Nej det skulle jag aldrig göra 😉

#6 Antar att du menar mig? Ja det vet jag att det gör men varit försiktigt med att använda det då jag inte vill att det ska lukta runt om i huset sen xD Då skulle jag inte kunna vistas i det rummet riktigt förrän lukten varit borta 😉
Men tänkte om det fanns annat än ättika med man kan använda 🙂

Citron är väl bra när man svabbar golvet med mot att de inte ska pissa på fel plats? Eller har jag fått fel info?

kattöga
0

Ja, citron ska också vara bra men det har jag aldrig testat. Vet alltså inte om det är lika effektivt. Jag tror att det är surheten i både citronen och ättikan som "gör det"! Och då borde kanske lime funka bra också………. Och doften av fräsch lime är ju inte så illa!

Meeow! 

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 8…. oj såg jag skrev #3  … snurrigt, bäst å ändra😃

Dettoll har jag hört ska vara bra med, aldrig provat det själv och inte helt säker på var man hittar det, kanske om man googlar.

Fridaaaa
0

#10 Med fått tips om Dettoll men måste jag beställa i så fall så tar för lång tid för har inte det i butik här, kollat efter det innan istan 😕

Idunvallen
0

Ytdesinfektion funkar lika bra som ättika också.

Medarbetare på Utekatter iFokus

Fridaaaa
0

#12 Har inget sånt 😕 Vart köper man det?

Idunvallen
0

#13 Det finns att köpa på apotek.

Medarbetare på Utekatter iFokus

Fridaaaa
0

#14 Ok ja jag ska få hem ättika så får testa det först och se & hoppas 🙂

Sabbekatt
0

Jag använde 24-procentig ättika när en av mina katter protestkissade i min säng.
Jag tror att du måste tvätta i minst 60 grader för att kisslukten ska försvinna (tyckte att det fortfarande luktade när jag tvättade i 40 grader).

Proktologi
1

jag har 2 okastrerade hankatter och 2 fertila honor = kattkiss överallt då och då.

Jag slänger bara in det i tvätten :P
har aldrig haft några problem eller haft några andra grejer.
För fertila katter strilar, så är det bara.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Fridaaaa
1

#17 Har bara kastrerade katter. 
Testade att tvätta underlaget i 60 grader med sköljmedel igår men lukten försvann inte. Så ska testa med ättika också.

Korgen ska jag testa att skura med ättika med, inte så bra i tvättmaskin hihi

[[Rabbitsforlife]]
1

Inte läst hela tråden så vet inte om nån redan tipsat men ytdesinfektion som man köper på apoteket funkade jättebra för oss när vår katt kissade på våra täcken. Det finns oftast bakom disk så man får fråga om det.

Bara dränkte hela kissfläcken i det och lät det ligga nån dag och sen tvättade i 60grader.

Tyrisen
0

Håller med föregående talare, ytdesinfektion IS THE SHIT! :) Jag använder gärna ättika först och sen ytdes. ovanpå fläckar och runtom. Lite i sköljmedelsfacket också och så tvätta i tvättmedel då. Funkar kanon, jag lovar.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Fridaaaa
1

Ska inte till apoteket närmaste så. Men har kört en omgång med ättika, jag känner ingen kattpiss i alla fall, hoppas det försvunnit även för katterna (speciellt då den som gjorde det) så det inte sker igen.

sagan
0

Vad tråkigt att hon har börjat kissa fel igen. 😐 Antar att det är den äldre kattdamen det gäller? Hjälpte det inte tillräckligt med fler lådor? Har hon börjat vara inne mer nu när det är kallare? Kan ju vara en orsak i så fall med tanke på att du haft mest problem med henne då. 

Hoppas att du klarar av ättiksdoften bättre nu än sist. 😎

Fridaaaa
0

#22 Jag gissar att det är hon. Enda stället jag hittat nu inte blivit mer efter nu. 
Japp inne mer nu än hon varit på hela sommaren. Vet inte 100% att det är hon men är en gissning då hankatten är mycket ute fortfarande och har inte kissat inne sedan han var liten.
Så länge det inte luktar ättika efter tvätt är det lugnt hehe.

PerhapsimAnna
0

Hejsan! Ville bara tipsa om ett medel som heter Urine Off som för oss har fungerat helt perfekt. Haft katter som kissat i sängar o på mattor o dylikt och all lukt försvinner efter att det har torkat! :)

Så lägg på rätt mycket  och torka lite med en handduk eller liknande som du inte är rädd om o så låter du det lufttorka så borde det göra susen!

http://www.grizzlyzoo.se/ovriga-kattartiklar-Urine-Off/urine-off-cat-bullet-500-ml/?group=prod_prod_grp-s1%2F124

Fridaaaa
0

#24 Har haft det. Tyckte inte det var så stor skillnad mot tvätt i maskin med tvättmedel tyvärr :/

PerhapsimAnna
0

#25 Okej va synd:(!

sagan
0

#23 Hur går det? Sköter hon sig?

Fridaaaa
0

#27 Än så länge har jag inte hittat något mer i alla fall 🙂

sagan
0

👍

Fridaaaa
0

Så hoppas hon fortsätter med det. Hon har varit ute mycket med nu senaste dagarna då vi har haft kanonväder, även hyfsat idag