Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1077 ggr
Jonniis
0

funderar på katt

Hej, det är så att jag kanske ska skaffa en katt i framtiden. Jag har dock en hund och en kastrerad katt hane också boende hos mig och min sambo. Om det ska bli av med katt ska det helst vara en kattunge. Men det som det gäller är att jag inte är så inläst när det handlar om katter och kattraser. Det behöver inte möjligtvis vara en raskatt, men i sådana fall vad finns det för speciella utseenden. Jag bryr mig inte specifikt på utseendet men en långhåriga katter undanbedes då jag ej orkar borsta och kamma då jag redan har alldeles för mycket sånt. Jag funderar ej på eventuella utställningar. Men tror också att detta vargällande utseende och typ av katt måste diskuteras med min sambo. Men vi är iallafall ense om att möjligtvis skaffa katt inom en snar framtid. Alltså, vad finns det för olika raser. Ska vi ha en hane eller hona? Spelar det någon egentlig roll men våra förhållanden? Vi ha utrymme och pengar för en katt till för dom första tankarna var att skaffa valp men där var orken det som brast. Så en katt känns som ett starkare alternativ. Men som sagt vill jag ha hjälp med utseende och eventuella rastyper. Tack, skriver från mobilen så ursäkta.

[[pimey]]
2

Det du inte ska tänka på är utseendet utan vilken aktivitetsnivå du önskar på katten. det finns raskatter som är väldigt aktiva, raskatter som är väldigt talförda av sig och använder sin röst för kommunicera och det finns raskatter som är som soffpotatisar och inte är lika krävande på lek och aktivitet.  Hona eller hane spelar ingen roll de skiljer dem inte åt

Cazzos
1

Utifrån min egna erfarenhet så tycker jag att hankatter är mysigare än honkatter. Honkatter har lite mer sting i sig 😉 

Men nu har jag ju inte träffat 40 000 katter så jag ska inte generalisera. Hursomhelst så tycker jag nästan att ni borde köpa en katt från ett katthem! De brukar ha öppet hus och då kan du åka och kolla på olika katter och se vilken som faller er bäst i smaken utseendemässigt, men lägg fokus på personlighet och aktivitetsnivå!

Jonniis
0

#2 Jag har bara haft hankatt. Har aldrig vetat hur en honkatt är att leva med. Funkar det då att skaffa en hankatt när jag redan har en han katt (3 år och kastrerad). Jag vill ABSOLUT INTE (varken jag eller sambon) ha en innekatt. Vi bor lite avsides stads trafiken, för det har alltid funkat att ha vår andra katt Oskar ute. Det finns kanske katter som inte vill vara ute har jag hört. (?) Men om det inte spelar någon roll om vi skaffar hona eller hane så får det bli som det blir så släpper vi det problemet. Och såklart att vi går på "temperament" före utseende. Men jag vill veta vad för evt ras man ska gå efter och sedan efter katten. Kanske katthem är en bra idé också! Kanske blir så också. Men om inte vill jag veta om det finns någon ras som passar oss. Vi vill ha en katt som inte är för vild men inte för lat. Katter har sin egna personlighet. :)

Jonniis
0

Alltså en katt med måttlig energi. Spelar inte så stor roll egentligen. :)

[[pimey]]
2

En seriös uppfödare säljer inte raskatter som utekatter utan de ska ha tillgång till rastgård eller promenad i sele.

[[pimey]]
2

En katt måste inte vara ute utan mår lika bra inne som ute

Cazzos
0

Jag hade inte köpt en raskatt för 10 000 kr och sen ha den som utekatt och riskera att den blir påkörd eller tagen/skadad av ett vilddjur 😮

Risken man tar när man har utekatt är att man sällan får träffa den. Jag tycker att man missar en del personlighetsegenskaper som man kunde fått ta del av om katten var innekatt.
Är det värt då att skaffa en till katt om den ändå är ute hela tiden?

Ni vill ju absolut inte ha en innekatt, men skaffar ni en kattunge så måste ni träna den att vara ute, ni kan inte bara lämna den utomhus. Så då måste ju den vara inne.

Ni måste lära känna varandra först så att katten vill komma tillbaka, så att hen inte bara springer iväg och hittar någon annan familj 🤦‍♂️

Men det bästa alternativet är faktiskt katthem i erat fall tycker jag. Kattungar är lite lättare att "forma" än en vuxen katt 🙂

[[pimey]]
3

spelar ingen roll om katten kostar 10 000 kr eller 1000 kr. Man ska inte värdera katten på det sättet när det kommer till att ha katten ute. Men som tidigare nämnt ingen uppfödare vill sälja kattungar till de som tänker ha dem ute. Många raser är dessutom inte ens anpassad till ett uteliv och skulle faktiskt inte klara sig länge ute. Då tycker jag hellre att ni ska adoptera en katt från ett katthem som skulle må bättre av att både kunna vara inne och ute. Själv är jag helt emot utekatter då jag finner det "oansvarslöst" men det är en annan historia så kolla på närmaste katthem istället

Jonniis
0

Jag är lite bättre när det gäller hundar i det här fallet men jag tycker att katter ska få ett värdigt liv. Det finns katter som inte kan vara ute eller inte vill och då får den ju vara inne. Jag syftar inte på en katt för 10 000. Av just det syftet att den antagligen inte får gå ut då. Men vi börjar vika åt det hållet att vi kanske tar en katt från ett katthem då :)

Jonniis
0

Somsagt dröjer det nog ett tag så vi får tid att tänka. Och att släppa ut en kattunge kommer aldrig på tanken. Med våran andra katt började vi med att gå i sele runt kvarteret. Sen när han blev äldre fick han gå ut på egen hand. :)

Cazzos
0

Ja men det är bra att ni tar er tid att tänka på det och känna efter vad ni verkligen vill ha! 😃