Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3648 ggr
Candy123
0

Kissar inne och har spytt :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Olle har börjat kissa inne nästan dagligen fast han har fritillgång till lådan och den är alltid nystädad, och i helgen så spydde han också men endast galla. Han är kastrerad och ca 7år gammal innekatt, han får Porta 21 Feline Finest Sensible - spannmålsfritt torrfoder och latz blörfoder. Är det något som man borde vara oroad över eller är det bara att hoppas att han slutar så småning om… Vad tror ni det kan vara? Vi har inte möjligheten att ta honom till veterinären just nu för mamma håller på att byta jobb så hon har inte tid men hon borde börja vid det nya jobbet om ca 2 veckor och efter det kommer vi att ha möjligheten att ta honom till vet

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Aleya
1

Kan vara något med urinvägarna. Jag skulle åka direkt. Det kan bli så illa att katten dör. Och när katten spyr så kan den ju få vätskebrist.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FemFem
3

Om 2 veckor? Det är väldigt länge att vänta. Har man djur måste man ta sig tid när de är sjuka. Så är det bara. Håller med föregående talare: åk direkt!

Eller ring åtminstone och rådfråga veterinär, för det låter inte som om ni gjort det.

Candy123
0

#1&2 jag vet att man skall ta ett djur till veterinären om den är sjuk och vi skall ta honom till veterinären och förhoppningsvis kommer vi kunna ta honom till vet redan nästa vecka för då kan det vara att mamma börjar vi det nya jobbet men i värstafall börjar hon först om 2 veckor. Men det jag undrar är om någon annan har varit med om något liknande. För han är helt normal botrsett från att han inte går på lådan alla gånger och har spytt en gång

sagan
0

En katt som börjat kissa fel mår inte bra/är missnöjd på  något sätt. Vad det beror på kan man aldrig veta. Ibland är det enkelt och har med lådan att göra. Många katter sköter lådan in i det längsta och till slut om det är missnöjda med den från börja gör de sina behov utanför. Trots att de alltid skött lådan fram tills den dagen då de inte vill längre. 

Ibland är det stress som gör att det svider när de kissar, kan även vara urinvägsinfketion, kristaller och urinsstenar. 

Hur ofta har han kräkts? Verkar han må bra i övrigt? Äter och går på låda som vanligt? Inte slöare än han brukar vara?

Börja se över lådan till att börja med. 

Hur många lådor har ni?

Vad för lådor? Öppna med huv?

Vad för strö använder ni i lådan?

Var står lådan?

Har ni fler katter? 

Inne eller ute?

Var kissar han, samma ställen eller byter han?

Hur rengör ni där han kissat fel?

Katthemsmatten
1

Jag skulle vara ordentligt oroad över det beteendet! Om jag läst rätt mellan raderna är du, TS, så ung att du inte har någon inkomst och mamma har kanske inte haft någon inkomst heller eftersom du poängterar att hon ska börja jobba. Men vill det sig illa kommer ni att behöva betala för avlivning av katten istället för en undersökning och medicinering. Det är inte dig jag hackar på, utan det här är någonting du ska se till att mamma får veta. Om du är minderårig så är det mamma som kan ställas till svars för vanvård av katten om den inte får nödvändigt vård.

Betr. kräkningarna. Äter katten normalt och i så fall, hur lång tid efter det sista kända intaget av foder var det den kräktes?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Candy123
0

Hur ofta har han kräkts? En gång Verkar han må bra i övrigt? Ja Äter och går på låda som vanligt? Äter som vanligt men kissar utanför lådan ingefär en gång om dagen Inte slöare än han brukar vara? Nej Hur många lådor har ni? En Vad för lådor? Öppna med huv? Öppen Vad för strö använder ni i lådan? Klumpbildande strö Var står lådan? I badrummet Har ni fler katter? Nej men två hundar Inne eller ute? Inne men är ute dagligen i sele om vädret tillåter i ca 1-2timmar beroende på hur mycket tid jag har Var kissar han, samma ställen eller byter han? På olika ställen Hur rengör ni där han kissat fel? Med vatten och diskmedel Jag tror inte att det är urinsten/urinvägsinfektion eftersom han inte har svårt att kissa och han kissar inte blod Mamma har inkomst sen tidigare och jag är 16år. Om det skulle gå med någon medisinering osv så kulle vi välja det avlining är sista alternativet. hur lång tid efter det sista kända intaget av foder var det den kräktes? Han åt på morgonen iallafal säkert någon gång efter det också och han kräkte kanske klockan 5

Katthemsmatten
1

OK, det brukar ta en ganska god stund innan katter börjar kissa blod. Då har infektionen gått ganska högt upp i blåsan, så en veterinärkontroll för att utesluta UVI eller stenar är definitivt av nöden.

En enstaka kräkning hos katt behöver man inte oroa sig för.

(Min gissning att du är minderårig stämde och jag är glad att din mamma har en inkomst för då kan ni ta katten till veterinär.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

sagan
4

Jag skulle se till att skaffa fler lådor till kissen. En gång om dagen är absolut något man bör ta på allvar. Kanske kissen vill ha två lådor och göra sina behov i, Kanske han inte vill ha lådan på toaletten längre? 

Var exakt är det han kissar, golv, nära lådan i badrummet, soffa, säng, mattor, kläder på govlet. kläder på sängen eller annat. Hur många dagar har detta pågått?

Har något hänt hemma som inte hör till vanligheterna? Gör ni om något i hemmet,  köpt nya möbler, har ni haft byggjobbare hemma kanske, tapetserat om eller liknande? Båda hundarna har funnits där sen innan, eller är någon nyligen ditkommen?

sagan
3

Glömde, tvätta av ställen han kissar på med antingen såpa eller diskmedel sen torkar ni ytterligare med antingen ättika eller ytdesinfketion. Detta nutraliserar ammoniaken i urinen så det inte luktar låda för kissen något mer.