Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2819 ggr
Fridaaaa
0

När är det dags?

Suttit & funderat lite.
Ni med gamla katter, eller ja ni andra också, hur tänker ni kring när det är dags att plocka bort sin älskade katt? Jag personligen tycker det är en svår fråga och även då såklart jobbigt beslut att ta. När vet man att det är dags?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
0

För mig så är det när katten inte längre mår bra. Att den har ont eller tacklar av pga ålder.

Rumblebee
1

Är verkligen så ruskigt svårt att svara på. Man vill ju ha kvar sin familjemedlem så länge som möjligt men samtidigt vill man inte att de ska lida. Men jag anser att när ett djur får mer och mer ont och har problem med vardagliga saker eller vad jag ska kalla det, så tycker jag man ska göra det som i längden blir bäst för ens djur. För det är ju inte humant att vänta in i sista minuten.

diva
2

Jättesvårt, men då katten inte längre har livsglädjen så är det nog dags. I såna lägen får man inte vara egoistisk och tänka på att ha kvar katten för man inte vill skiljas från sin vän. Jag tror man ser på katten då det är dags att säga farväl. Hundar är ju likadana. Det är inte roligt att ta bort en vän som kanske funnits hos en i 20 år, men som sagt man måste tänka på vad som är bäst för katten och inte sig själv.

ElinLindberg
3

Jag tog bort min förra katt av den anledningen hon rasade i vikt vid 17,5 års ålder hon var fortfarande pigg och glad men enligt veterinären så hade hon tappat stor del av muskulaturen och hade tyvärr antagligen ont i kroppen som vi inte hade märkt:( veterinären tyckte det var humanast att avliva istället för att leta orsaker vilket troligtvis ändå inte kunde behandla/med masa biverkningar av medicin. Tycker det är bra att avliva innan dem mår för dåligt och katter är tyvärr dålig på att visa smärta, många ggr är vi ägare för sega på att välja avlivning, man ska inte låta djur leva för sin egen skull.

Dumpuck
4

Min förra katt blev 14år gammal, han skulle bli 15år det året som vi fick ta bort honom. Han var fullt frisk men fick, ifrån ingenstans, en akut förlamning i bakdelen så han släpade plötsligt bakbenen efter sig och hade ont i ryggen. Fanns inget att göra.

Min fasters katt fick högst 3 månader kvar att leva efter att de konstaterat en tumör precis innanför pannbenet som då växte, fortsatte tumören att växa lite till så skulle den ta sönder hjärnan. Faster fick valet att hon kunde ha kvar honom tills hon såg att han blev påverkad, det valet tog hon.
Idag, 3år senare, leker katten som vanligt. Helt opåverkad,  pigg och glad, sköter sig själv helt och hållet, tumören är kvar men har minskat så det är inget tryck innanför pannbenet. Hon gör regelbundna kontroller på honom.
Katten blir snart 19år gammal.

Det är inte åldern som säger till när det är dags att ta bort ett djur, det är hälsan. En ung katt kan vara tillsynes frisk men egentligen vara obotligt sjuk, medan en gammal katt kan vara frisk som en nötkärna. 

Min sambos extra pappa fick ta bort deras katt akut, den var inte ens 5år gammal och alltså mycket ung, men  full proppad med cancer tumörer som inget kunde göras åt. Det upptäcktes för sent, inget syntes alls på katten tills det plötsligt var onormala knölar på magen. Visade sig att hela magen var fulld med svåra cancertumörer.

Som sagt, åldern säger egentligen ingenting.
Det är hälsan som räknas.

Fridaaaa
2

#5 Nu var dock syftet med tråden inte pga främst sjukdom i den bemärkelsen  utan just av ålderns höst helt enkelt och t.ex pga åldersrelaterade sjukdomar (alltså sjukdomar som är vanligt på gamla katter)  eller åldern då. Så var det tänkt i alla fall 🙂

Saffran0Spice
0

Tror att om det inte är tydligt att katten lider eller inte kan leva ett acceptabelt liv pga sjukdom så blir beslutet antagligen lättare att ta även om det inte är ett lätt beslut i sig…

Här hemma har jag bestämt att min gamla katta ska få leva så länge hon har ett värdigt liv, den dag hon är så gammal att hon verkligen inte orkar mer eller att man tydligt ser att katten är ''slut'' så kommer hon att få somna in. Men om möjligt så ska hon absolut få somna in på egen maskin, tror att man kommer märka på tanten när hennes tid är kommen så att säga. =)

Katthemsmatten
2

#6 Katten kommer tala om för dig när den tycker den har fått nog. Se den i ögonen så kommer du förstå. Jag vet att det låter 'flummigt' men efter alla år (43) med katter så vet jag att det fungerar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaaaa
2

#8 Denna fråga var rent allmänt, andras åsikter, upplevelser osv.
Har varit med om det på kanin & marsvin att "nu är det dags".
Min första katt fick hjärnblödning (tror vi), han låg då i min famn medan mamma ringde för att avliva (han var riktigt dålig då) och då tittade han på mig precis som att "det ordnar sig" och slickade mig på kinden

Afturelding
1

Jag tycker också att det syns på dem när det är dags, och det gäller inte bara katter. Har varit med om samma sak med hundar. Gamla djur som behöver omfattande vård har vi också låtit somna in.

Generellt så tycker jag att det är dags när djuret inte har någon livskvalitet, eller när de dåliga dagarna är fler än de bra.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Dumpuck
0

#6 Ah, tog det som att du menade på att bara för att katten har en viss ålder så ska man ta bort den. Därför skrev jag som jag gjorde 🙂
Ber om ursäkt!

Fridaaaa
0

#11 Nej, det står det inte i #0 överhuvudtaget 😛
Ingen fara.