Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 608 ggr
Anjelu
0

Lugnande till katt under bilresa?

Hej.

Ska hämta hem en kattunge i helgen och det innebär en resa på ca 2 timmar. Nu undrar jag om det finns något som verkar lugnande för katten så att han inte blir alltför stressad under den långa bilresan, Har funderat på kattmynta? Kan en leksak med kattmynta i eller att spraya med kattmynta spray i buren hjälpa något? Alla tips och råd för att underlätta bilresan för liten katt emottages tacksamt!

Uppkatten
0

Feliway är bra att använda! Spreja i buren och på ett skynke som du täcker över transportburen med. Kan köpas på apoteket. Spreja i god tid innan katten sätts in i buren (läs noga på bruksanvisningen). Vill minnas att det ska gå åtminstone 15 minuter mellan sprejning och det att katten lastas i buren. Spreja ej buren i samma rum där katten vistas!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
1

Jag har hämtat hem många katingar och aldrig gjort något speciellt för det.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

chade
1

be om att få en filt med skickad med "mammakatt" lukt på att ha i buren

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anjelu
0

Tack för bra tips! Ja jag hoppas att man kan få med lite mammakatt lukt på köpet. Dom flesta uppfödare brukar väl försöka skicka med något sådant, vet inte vad min uppfödare har för policy där men ska ringa dom imorrn och höra.  Har läst lite om Feliway, har du provat det med dina katter Uppkatten? Funderade även på om man skulle spraya runt det lite här hemma om det får liten att känna sig mer bekväm vid hemkomsten? Det är ju fan inte billigt men om det kan göra första bilresan samt hemkomsten till en lite positivare upplevelse så är det värt varenda krona!

Uppkatten
1

Använder alltid Feliway spray vid resor till veterinär etc och har gjort det under flera år.

Hemma är det bättre att använda Feliway doftavgivare för vägguttag. Det har jag också testat och ställer mig positiv till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anjelu
0

Okej! Tack så mycket för hjälpen! Ska försöka få tag på det imorgon!

Proktologi
1

jag har aldrig använt något till mina katter.
Då flög jag hem 2 Sia/Bal-ungar  från sthlm - luleå i fredags.

Inga problem alls.

www.cuntcat.blogg.se  //kattblogg// ~pågående tävling~

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Kattutan men stolt Plåtis ägare