Allergivänliga katter?
Hej! Jag har tänkt och tänkt och tänkt…. Jag är ju allergisk mot katter, min pappa också, men har ju en hund, en schabrador + att jag tål min kompis hund dvärgschnauzer och jackrussell och några till:) är även allergisk mot hundar. Hade jätte gärna velat ha en katt, om 3 år ska vi flytta, till en gård ( så som det ser ut som nu iallafall:)) och hade gärna velat ha en inne katt + en ute katt. Finns det någon "allergivänlig" katt ras?
Är som med hundar, finns egentligen inga "allergivänliga" utan beror helt på personen men det sägs att sibirisk katt är en ras som väldigt många allergiker tål.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sibiriska katter ska vara allergivänliga vad jag hört och läst. Vissa Rex-raser med. Maila en uppfödare (av de raser som sägs vara allergivänliga) och kolla vad h*n har för erfarenheter med allergier bland köpare :)

Här står lite bra grejer http://sibiriskkatt.com/ , om den sibiriska :)
Nej det är som med hundar olika beroende på vem som är allergisk, sen påstår vissa att vissa raser är mer allergivänliga men om dom menar att 1 på 10 allergisker tål den katten eller 1 på 100 vet jag inte.
Vi har däremot katt och min man är allergisk, hon bor i ett eget uppvärmt utrymme i lagården helt enkelt och gosas med ute (eftersom vi är ute mycket funkar det). Hon har också i perioder fått vara i vissa delar av huset men inte alla.
Det funkar bra för alla oss (även katten)
l'm back
Sphynx har ju ingen päls så dom brukar kunna vara det. Och om man vill ha en katt med päls kanske Cornish Rex eller Devon Rex, dom brukar ju kunna vara allergivänliga. Jag känner en som är sjukt allergisk mot pälsdjur, och hon har 2 Cornish Rex. 🙂
Har också hört att den sibiriska katten ska vara allergivänliga, rex katter också, får åka till en uppfödare och se om jag känner någon allergi från dom
#5 Fast då är ju frågan om man är allergisk mot pälsen (ganska ovanligt vad jag förstått) eller mot huden/saliven.
Är man allergisk mot det senare så blir det vad jag förstår värre med en Sphynx.
l'm back
#7 Ja, det förstås.
TS: Du kanske kan läsa på lite om en kattras du vill ha, och när du finner en kanske du kan träffa en katt av den rasen och kolla om du känner av någon allergi? 🙂
#8 Åh bengalen var ju bara för söt!
Ja som alla skriver, ska Jag leta upp en uppfödare och kolla om vi tåler den :=) Hoppas verkligen det!
Ett tips kan ju vara att ha med ett örngott/handduk/filt eller liknande som du kan lämna kvar hos uppfödaren under ett par dagar och som katterna får ligga på och så tar ni hem den sen och har den i er närhet (sover med den i sängen etc.) för att se om ni reagerar då.
Även om man besöker en uppfödare så är det ju inte säkert att man reagerar på den korta stund man är där (sen kan man ju göra det också förstås) utan det kanske kommer symptom först efter ett par dagar och då är det ju trist om man redan har hämtat hem sin familjemedlem. Vet många som har gjort så här för att kunna känna av under en längre period än den timmen, dryga, man är hos en uppfödare 🙂
En kompis ha katter, och då brukar jag reagera på ungefär 30 minuter, blir snuvig, får astma osv, men det kanske inte är så med alla kattraser?
#11 smart tips att lämna ett örngott eller lakan! :)
Jag har inte hört om många som inte känner något alls, utan ändå måste käka allergimedicin då och då. T.ex vid förkylningar så kanske det är lättare att man känner av sina djur.
Det kanske alltså inte handlar om att man tål, utan bara tål bättre och inte får lika mycket symptom. Men det här är bara en teori jag har.
Min mamma har inte tidigare varit allergisk men blivit det dom senaste åren, och hon tål mina katter bättre än andra. Mina är av rasen devon rex.
Sen handlar det också om individer, min mamma t.ex verkar tåla min yngsta katt bättre än dom äldre.
Lapern katter sägs också vara en ''allergivänlig'' ras :) och Russian blue, vet inte om den heter det på svenska också.. Vad tycker ni?
Glömde nästan abessinier :) Den är väl också lite mer allergivänligare än andra katt raser?
Som sagt finns egentligen inte kattraser direkt som är mer "allergivänliga", utan beror helt på person till person.
Tänk också på att kattungar är mer "allergiframkallande" än vuxna katter.
Vissa tål dessutom kastrerade katter bättre än okastrerade.
Lycka till med letandet!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

De ända allergifria katten är porslinskatter om man diskar dem regelbundet.
Stolt ägare till tre La permer