Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 821 ggr
marre96
5

stulen katt!

Hej. Våran katt "försvann" för 2 veckor sen och så här gick det till. Vi hade en tjej som vi var bekant med som var kattvakt och när vi skulle hämta våra 2 katter så insisterade hon på att köra bort dom så efter mycket tjat så visst vi hade annat vi skulle göra. När hon ringer och säger hon är utanför senare så berättar hon att gallret på kattburen lossnade och blazern som han heter hoppade ut och sprang iväg. Blev fundersam då för blazern är en innekatt som vi försökt ha ute men du får bokstavligen kasta ut han för han är livrädd för allt som finns ute. Visst mycket möjligt att han fick ett ryck och sprang ut men när jag lossar på gallret på buren för att få ut våran andra katt blir jag väldigt misstänksam för det satt verkligen fast och fick slita upp det för att det skulle öppna. Hon hade glömt att lämna några saker så vi åker bort till henne senare och hämtar dom. Då sitter hon ute på en bänk med sin hund och kollar inte ens runt efter katten???? Och när jag frågar vart han sprang blir hon tveksam och gastar om någon historia om något katt som sprang flera mil och skit. Vi skriver till henne senare att vi vet att hon har stulit katten, hon blir arg och skickar sin pappa på våran dörr. Ringde polisen och anmälde det och än har ingenting hänt och IDAG 2 veckor senare kommer våran granne som försökt hjälpt oss och berättade att hon äntligen fick komma in till kattvakten och såg att han var där. Så nu är min fråga, hur gör vi???? Ringa polisen såklart men vad gör dom och vad kommer denna hemska människa få för straff???

VildaVittra
4

Har du några bevis på att katten (köpeavtal) är din så kan du begära handräckning av kronofogden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pysslan
3

Om katten är id-märkt eller chippad och registrerad hos Svenska Kennelklubben så bör det inte vara problem att bevisa ägarskap.

Vidrigt att stjäla någons katt, det är ju som att stjäla ett barn ..  😡

Prova prata med polisen, du har ju redan en anmälan.  Hoppas allt löser sig och att du får hem din misse

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

VildaVittra
0

#2 Tyvärr gäller inte en ägarregistrering som bevis på ägande. Man ska alltid ha kvitto på det man köper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fredricakarlsson
1

#3. Tänkt så har man inte köpt katten då? Ibland sker det att man hittar en katt? Jag har inget kvitto på min katt jag köpt, och hon är försvunnen.. TS. Hade de varit min katt son någon hade stulit så hade jag ringt 112 och sagt som det var och om de inte skulle hjälpa mig så hade jag sagt att jag skulle begå några brott inom de närmsta! Min katt har varit borta i 2 månader nu :( och det är ingen som har sett henne… Här finns mycket folk och det kan oxå hända att någon tagit henne.. Och skulle jag fått reda på vem så skulle jag gjort allt för att få tillbaka henne

VildaVittra
4

#4 112 är ett nödnummer som inte ska missbrukas, numret man ska ringa är 114 14. 

Jag bara skriver vad lagen dikterar. "Dont shout the messenger".

Pysslan
3

#3 Det är nog väldigt sällsynt att man har kvitto på köp av katt om man inte handlat från registrerad uppfödare.  Om du kan bevisa att du ägarregistrerat katten sedan tidigare  så bör det vara svårt för någon annan att hävda att katten är deras.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Niiinah92
2

Jag hade legat på polisen och krävt hjälp, personen i fråga har ju stulit din katt.

[[eskils_]]
4

Visa att katten är id-märkt och ägarregistrerad på dig, visa kvitton från veterinären på att du står som ägare, visa försäkringshandlingar, visa foton på katten hemma hos dig tagna vid olika tillfällen. Skaffa vittnen som intygar att det är din katt.

marre96
5

Har inget kvitto på katten för det brukar man ju nästan bara ha på raskatter :/ och han är ju bara 4 månader så inte reggat han än. Har kontakt med hon jag köpte katten av så blir ju inte svårt att bevisa att det är våran och hämtar polisen inte katten idag så sätter jag mig utanför hennes dörr och väsnas till polisen kommer dit för går inte därifrån tills jag får tillbaka min katt! :S