Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 464 ggr
elvirawz
0

Katten dominerar den andra katten

Hej! Jag har ett stort problem. Förra sommaren skaffade vi en kompis till vår katt i hopp om de skulle bli bästisar. De har accepterat varandra till nu, 1,5år efter när lillen blivit 'stor'. Den lilla katten dominerar den stora helt, så fort den stora hör ett ljud så hoppar han till, så fort man rör sig så utvidgas pupillerna och han blir helt stel. Han har börjat gömma sig under soffan och det gjorde han aldrig förut! Han har blivit mycket skyggare. Så fort han kommer och börjar leka med någon leksak (vilket är mycket sällan) så kommer killen och attackerar honom, och ibland när han ligger och sover så hoppar killen på honom! Vad ska jag göra? Är så ledsen att det blivit såhär :( Att sälja någon av de är inget allternativ.

elvira.horseworld.se

[Emma--]
0

Är båda kastrerade?
Finns det tillräckligt med yta för båda så ingen behöver känna sig trängd? Alltså antalet lådor, placering av lådorna så ingen behöver känna att dom saknar flyktväg, liggplatser m.m?

Hur aktiveras dom? Märker t.ex skillnad bland mina då jag också skaffade en till katt för ungefär ett år sen, och det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig och det gäller att verkligen hålla yngsta aktiverad för annars vill hon leka med Greta som inte alls vill leka med henne. 
Vi har även delat upp så att katterna får måltider 3 ggr/dag vilket jag tycker underlättar för att lättare veta när dom har mycket energi osv. Brukar försöka leka med dom innan maten minst 1 /dag. Gäller att aktivera lillkatten direkt jag kommer hem, och sen åtminstone en gång till. Hon brukar vara nöjd efter ca 15 minuter.

Scorpio97
1

Är båda katterna kastrerade? Hur gamla är katterna? Katter hamnar i social mognad runt två-tre årsåldern, och börjar då bry sig om revir samt att andra katter börjar se dom som ett hot mot reviret. Gäller främst okastrerade katter. 

Hur aktiveras katterna? Den äldre katten kanske inte vill leka lika mycket längre, vilket gör att den yngre blir frustrerad eftersom den inte får tillräckligt aktivering.

//Jessie

elvirawz
1

De är kastrerade. Den 'gamla' är 3,5år så han är inte så gammal. Ska pröva att leka ännu mer med honom, återkommer om några dagar med resultat!

elvira.horseworld.se