Kåt katt!
Som jag har förstått och läst mig till nu så löper nog min lilla Agnes nu.. hon jamar högt och knepigt när hon inte är i samma rum, gnäller HELA tiden, putar med stjärten och producerar slidsekret har jag även sett.. Hur många dagar brukar det hålla i sig? Mår katterna dåligt av detta? Tycker så synd om henne :(
Ca en vecka. Det kan vara stressande för dom. vissa kan börja göra behov utanför lådan, vissa kan tappa vikt osv.
Så dags att boka tid för kastrering 🙂Då minskas risken för juvertumörer och så försvinner ju risken helt för livmoderinflammation

Ja katten kan må dåligt av det, bola kastrering
Producerar dem verkligen "slidsekret" när dem löper?
ca 7-10 dagar löper, skriker och visa revirkissar lite här och där också. Ska katten enbart vara till sällskap rekommenderas kastrering. Ett löp kan bli tätare nu då det blir ljusare. Det kan vara så att det bara är någon dag mellan löpet. Vissa katter slutar även äta och går ner i vikt av löpen.
#3 ohja de kan de göra…
#4 jaha, det visste jag inte, tänkte om det var ett symtom på att katten var sjuk liksom :)
Ja om det inte är slidsekret så vet ja inte vad det är, så hoppas det.. är typ som vatten fast liiite tjockare.. såklart hade min veterinär fullbokat hela denna vecka, men tisdag 9/9 fick vi tid.. Vill inte hålla på att hoppa mellan veterinärer utan jag vill ha min lilla trygga mottagning..
Självklart hade jag tänkt kastrera henne även om hon inte hade börjat löpa nu, men pengar fanns inte. Men har fått hjälp med det nu så nu är det bokat :)
Dock bör man inte kastrera när dem är i löp har jag lärt mig, för då har dem ökad blodtillförsel till livmodern och därför bör man kastrera när löpet är över :)
#8 Har hört de jag med, men frågade veterinären och hon sa att det inte var någon fara.. :)
Nu har hon kissat två gånger på samma täcke idag.. Hann inte stoppa henne nyss och såg nu när jag tog av påslakanet att det även var en till fläck på det.. Många vänner och bekanta rekommenderar att stänga in henne på tex badrummet, är det taskigt? Är rädd att hon ska kissa i soffan eller på våran nya bäddmadrass..
#10 stäng ut henne ifrån sovrummet/vardags rummet men ett badrum kan kännas lite i minsta laget då det kan ta ett tag innan hon slutar löp/ni får henne kastrerad :)
Har fått rekommendation nu att ge henne en halv tablett p-piller om dagen i ca 3-4 dagar för att avbryta löpet.. Inatt ska hon vara i badrummet.. Men sitter just nu och tokgrinar för att jag hör henne skrapa på dörren och skriker.. Skär riktigt i hjärtat! Kommer hon lugna ner sig? Badrummet ligger precis bredvid vardagsrummet där vi sover så jag hör ju henne väldigt väldigt väl! Kommer nog inte sova många timmar inatt :'(
#12 tror det kommer ta lång lång tid innan hon finner sig i att sova i badrummet :P
Gick inte att stänga ut henne från sovrummet/vardagsrummet?
Nä, det går nog inte.. vet inte vad jag ska stänga för med, hon hoppar ju rätt högt och så.. dörren till vardagsrummet står längst in i ett proppfullt förråd.. :(
Klarade inte av att ha henne instängd.. orkar inte ligga i tårar hela natten då jag hörde hennes skrik allt för mycket..
#12 e halv tablett x dagar räcker ej för att avbryta ett löp, sedan tar det ju lika lång tid att avbryta löpet som det skulle tagit innan de naturligt hade slutat.

En rekommendation jag fått för att avbryta löp är att ge 2 p-piller (avsedda för katt) dag 1, 1 piller dag 2 och 1 piller dag 3. Sen ska det vara avbrutet. Sen ett piller var 5e dag (men det lär inte behövas till din misse som snart ska kastreras).
Ja en kompis till mig fick också en sån rekommendation.. Hon hade några p-piller kvar som hon hade till sina katter, så skulle få dom..