Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 786 ggr
Omorika
0

Ung katt med magproblem

Hej alla kunniga katt människor. 

Varning lång text men behöver råd. 

Jag har haft problem med min senaste kattunges mag från och till sen han kom till mig vid 12 veckors ålder. Han är nu 5 månader och har fått nya problem. Så en liten snabb sammanfattning. 

Han var van vid orijen torrfoder och Icas blötmat då och då när han kom. Fick inte tag på Icas katt mat utan endast Kitekat som jag bedömde som den bästa.  

Han blev såklart dålig i magen så jag bytte till Icas så fort som möjligt men gav för mycket och ofta inte klarade så övergick jag till  endast torrfoder för att lugna ner magen. När magen börja bli bättre blev han sjuk och fick antibiotika och i/d blötmat några dar. Gick bra i början men till slut kraschade magen av medicine.  Förökte då med dirsyl och det blevbättre men marginellt. 

Efter det börja jag med skonkost på kokt kyckling. Tänkte att den här gången ska jag göra allt enligt konstens alla regler och inte ge mig. Han blev inte bra på skonkost inom en vecka så började med vitaminer och fortiflora. 

Efter ungefär två veckor var han stabil på den blandningen, kokt kyckling, vitaminer och fortiflora så lät han vara några dar till och försökte först med lite blötmat (1tsk) funkade inte, lät han vara några dar och försökte med 1 tsk torrfoder, funkade inte. Väntade några dar och provade med 1 tsk orijen funkade inte heller. 

Så nu är min fråga dags för veterinär? eller fortsätta med skonkost och vitaminer men då hur länge, klarar han sig på kyckling och vitaminer? Känns som att jag vill få över honom till ett fullfoder snart. Före antibiotika kuren började fick han i/d blötmat och magen var bra på det men är det fullfoder?

[Emma--]
1

Jag tror i/d blötmat borde vara ett fullfoder. 

Vilket jobbig situation när hans mage inte verkar tåla något. 

Om jag fattat rätt så har inte veterinärerna undersökt just det problemet? Kan nog vara dags att kolla upp lite. Avföringsprov bland annat kanske.

Omorika
0

Är det nått speciellt jag ska be dem kolla? Eller är det bara allmänt?

sagan
0

Kissen kan ju ha foderallergi också, att den inte tål något i de olika fodren. Men berätta hur det ser ut så kommer säkert veterinären föreslå olika saker som de vill testa.

[Emma--]
0

#2 Tänkte väl mest allmänt. Eller en tanke som slog mig är ju tritrichomonas och det kan ju finnas andra parasiter också.