Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2607 ggr
beaast
0

HJÄLP (FORT)

Hej nu är det såhär att jag har haft en katt i 6 år (skrollan)
och idag fick jag en kattunge (ca 14 veckor, en hane), men bara det att skrollan är SKIT förbannad, ligger under sängen och "morrar" o fräser, o inte ens jag elr någon annan får ens gå nära skrollan nu,   (kattungen liigger i en bur/korg som är rätt stor  är till en hund egentligen :p)

och jag tänkte höra om det finns nå sätt som jag ska göra för att skrollan ska acceptera den lilla? elller ska jag bara låta henne vara? men vill inte släppa ut den lille heller för skrollan ee sååå satans sur.

Mysan_
0

Är hon arg mot kattungen? Du kanske ska vänta en liten stund och se hur det blir, nyblivna kattmammor kan vara lite aggressiva och vill gärna vara ifred :)

beaast
0

ja men asså det är inte hennes katt , jag fick den av min kusin

Mysan_
1

Jaha, jag fattade det som att din katt fött en kattunge idag 😞

Men katter som nyss flyttat kan vara rädda och förvånade. Du kanske kan testa låta katten vara ifred och vänja sig vid sitt nya hem ensam först? :)

beaast
0

joo men nackdelen är att min katt redan ligger under sängen o fräser mot ALLA ingen får ta i henne elr gå nära henne, kattungen ligger o suver i buren hur lugnt som helst :p

Jassan
6

Du kan prova med att ta en filt eller nåt som luktar Skrollan o klappa kattungen med den så kattungen doftar som Skrollan. 

Ha kattungen i ett rum som du delar av med ett kompostgaller så Skrollan kan se o lyssna  på kattungen utan att känna sig hotad.

Ge det lite tid, Skrollan behöver tänka efter lite bara.

Lycka till!🙂

https://jazzans.wordpress.com/

jollycox
2

Kan du hålla dom i varsitt rum? Gör en nätdörr, tex kompostgaller som man sätter ihop med buntband funkar bra. Och låt dom vänja sig vid varandra genom den först. Då kan dom se varandra och känna lukten men inte tränga sig på den andra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mysan_
1

Jaha.. Men usch så fel jag tänker. Så är Skrollan arg på kattungen? Eller på alla?

Tillägg: Såg att du redan fått bättre svar nu 🙂

Linika
1

Börja med att dela av boytan så att kattungen får ett eget rum och Skrollan får resten. Ta sedan introduktionen väldigt långsamt.

Kattmamman45
1

Ovanligt att en vuxen katt blir arg på en kattunge. Har aldrig varit med om det. Kanske din andra katt är en utpräglad ensamkatt som inte vill ha någon mer katt i huset.

Trots att jag tagit in så många katter, vuxna och ungar, har det aldrig varit några problem men då har förstås den/de nya katten/katterna bott i huset i eget rum i flera veckor innan jag presenterat alla katterna för varandra.

Du får väl ge dem några dagar på sig men se till att inte den lilla får stryk, t ex var sitt rum på nätterna.

beaast
0

det är bara det att jag bor i en etta o har ingen dörr mellan köket/hallen o vardagsrummet :/ så blir svårt o dela upp enda där jag har dörr osv är in till toan, 

skrollan är arg på kattungen o ALLA andra just nu, 
vet inte om hon är rädd att jag ska byta ut henne elr så,

vill inte ha kattungen i en  bur heller för länge,

Kattmamman45
1

Att ha katten i bur är helt olagligt. Olagligt är det också att ha en katt i ett fönsterlöst utrymme. Tänk på att kattungen är ett barn som verkligen behöver mycket uppmärksamhet, gos och närhet från dig. Kanske ska du i morgon lämna tillbaka kattungen så att den inte far illa trots dina bästa intensioner.

beaast
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

såhär är det nu

Kattmamman45
0

Bara grå-svart.

beaast
0

ja men asså han ha sutte i den dära buren i max 5 min

beaast
0

hm, jag ser videon :o

beaast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste ju få ha han i buren när jag tar hem han? kan ju inte bara släppa lös han framför katten på engång när jag inte vet hur do reagerar på varandra?

jollycox
0

Videoklippet är privat.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Kattmamman45
1

Man får ha katt i bur enbart under transport och under utställningar, spelar ingen roll hur stor buren är.

beaast
0

kolla om klippet funkar nu

beaast
0

så jag ska släppa katten framför min katt o låta hon attackera han?

beaast
0

o riskera att hon attackerar*

beaast
0

jag har han i buren för att skrollan skulle få komma fram o lukta på han,

Kattmamman45
1

#21 Nej, nej! Men du har ett problem. Du har två katter som båda behöver dig i allra högsta grad fast du kan ju inte dela dig mitt i tu.

Det finns risk för att den stora katten ger sig på den lilla. Har du något kattgodis hemma? Kanske kan du ge båda katterna en godisbit åt gången genom att kasta bitarna till båda på samma gång. Hur länge sedan kom du hem med kattungen?

beaast
0

skrollan tar inte emot godiset o lockat på henne hur mkt som helst men hon vägrar komma fram,  ca en halvtimme sen, men kattungen ha inte alltid sutte i den dära buren, utan har fått gått runt i köket där inte skrollan har varit bara att jag har inte någon dörr där emellan, så kan inte stänga igen där, 

har förstått att jag förmodligen inte kan ha kattungen när skrollan är såhär,
för hon kommer inte fram till mig ens , o jag är den enda som får göra vad jag vill me henne hon är en liten "mamma gris" :p
hon har ju dock varit ensam i ca 6 år, har råttor, o marsvin har jag haft o hundvakt har jag varit o det ha gått bra , men denna katt tillåter hon inte, 

o jag vet inte vad jag ska göra när hon blir såhär, för hon ligger under sängen o bara låter o när jag halvt lägger mig  på golvet för o prata med skrollan så morrar/fräser hon åt mig , o de har hon aldrig gjort, precis som att hon är förbanand o "sårad" för att jag tog hit en annan katt

Kattmamman45
0

Du måste nog tänka att Skrollan upplever det som att om du hade en sambo och tog hem en till som den första sambon skulle dela dig med.

Kan du lämna tillbaka kattungen? Hur ska du göra till natten? Du kan u inte lämna katterna ensamma ens en liten stund för då kanske Skrollan passar på.

Jag var med om något liknande när jag lämnat en helsnäll hankatt hos en kvinna som ville ha en kompis till sin fröken. Jag lämnde katten en lördag em och det gick rätt bra över helgen men när kvinnan kom hem från sitt arbete på måndag em hade hankatten gett den andra stryk så jag tog tillbaka katten. Sedan gick det hur bra som helst när jag lyckades placera hankatten hemma hos hans kullsyster.

Men det är ingens fel, inte ditt och inte katternas! Du ville ju väl.

[Emma--]
4

Det är ju fullt normalt att en katt blir sådär när en ny katt kommer in på reviret.

Men det är ju förstås lite besvärligare när man bor i en etta och inte kan sätta upp nätdörr eller liknande. 

Har du möjlighet att vara hemma med katterna för att se hur dom anpassar sig?

Rafflan
2

Ge det tid, det kan ta tid för nya katter att lära känna varandra, och ännu har din vuxna katt inte attackerat, hade hon var aggressiv hade hon gått till attack direkt, så det är ändå nåt positivt.

I natt är det okej att ha kattungen i bur alt stänga in den på toan, imorgon tycker jag du ska åka och köpa kompostgaller så du kan bygga en riktigt stor hage med tak, så kan du ha en av katterna där när du inte är hemma/sova/inte kan ha koll på dem, och låt dem långsamt lära känna varandra ska det nog bli bra till slut :)

Kattmamman45
1

Det är olagligt att ha katter i bur även om buren är gjord av kompostgaller. Kanske kan TS lägga en madrass på golvet och sova där i natt. Imorgon blir det att ringa till jobbet och anmäla sig som sjuk. Det är oansvarigt att lämna dessa två katter ensamma tills den äldre antingen visar att hon accepterar kattungen  eller att det inte går att ha dessa katter illsammans. Men med tanke på alla katter som jag dragit in här utan problem så tvivlar jag på att dessa två katter någonsin kommer att något nöje av att bo i samma lägenhet.

Rafflan
2

#29 jag vet, men känns shysstare att ha dem i hage än att ha en av dem instängd på toan? men gav ts det alt också, att stänga in en katt på toan :)

Sova på golvet hjälper väl inget? om katterna slåss kan det vara försent när ts vaknar?

Anmäla sig sjuk? pga att man skaffat katt? löjligaste jag hört! lås in en katt på toan när man är på jobbet.

Jag känner mig helt övertygad om att det kommer funka, man får inte ge upp för snabbt, katter har revir och en del kan reagerar starkt när dem plötsligt ska dela revir, men får man katterna att funka kommer dem ha så kul ihop för resten av deras liv :)

Junkan
1

Det kan ta veckor eller tom flera månader innan acceptans. Har precis själv satt ihop en tvååring med en kattunge. De tre första veckorna gick det absolut inte att lämna dem ihop ensamma. Nu efter sex veckor börjar det bli bra. Tydligen är just äldre honkatter lite besvärligare än andra att introducera kattungar för.

Kattmamman45
1

Om det inte finns fönster i badrummet är det också olagligt att ha en katt där. Om man tycker att det är löjligt att på ett eller annat sätt kunna stanna hemma med en ny liten bebiskatt och en vuxen katt som tycker att den nya är pest ska man nog inte ha katt.  Har man ett djur måste man ta det ansvar som djurägandet för med sig.

Stackars katter,  tycker jag.

Rafflan
2

#32 men du har inget ansvar emot din chef och dina kollegor och ditt jobb? det är okej att "skolka" från jobbet även fast man inte är sjuk?

Antingen tar man semester innan man skaffar kattungen, men nu är det lite sent på tänkt och då sitter man i den situation man sitter i och då får man göra det bästa av situationen, har man lampan tänd inne på toan så är det väl inge problem om det saknar fönster?

Kattmamman45
2

Man får inte ha katten i ett utrymme som saknar fönster. Läs i SJVFS 2008:5 

4 § Inomhusutrymmen för hundar och katter ska vara försedda med fönster för att släppa in dagsljus.

Det är upprörande tycker jag att det finns personer som har katt och skriver på en kattsajt och som samtidigt har inställningen bara en katt och uppmanar till att bryta mot djurskyddslagstiftningen och detta mot en liten kattunge som man just tagit från sin mamma och syskon. Undra på att katter har låg status.

beaast
6

Jag träffar en kille som fixade kompostgaller som han satt i för köket så ena katten är i köket o anda i vardagsrummet

beaast
8

Ingen katt är helt instängd o är utanfönsyer , Jag tänker jobba med det jag gör är ca en timme borta, o efter som att ena katten är i köket andra i vardagsrummet med kompostgaller imellan o det ha gått bra så tänker jag ha de så när jagsover elr inte är hemma, Just nu "morrar" Skrollan inte så högt men mer att hon varnar om Baileys (som jag döpte kattungentill) kommer för nära , Båda har fönster.kattlåda, mat o vatten o så! Så jag ser inge problem i hur det är just nu:)

Jassan
2

#36  Så duktig du är o så bra att natten har gått bra.👍

Kattmamman45
0

#36 Bra att du fixade så så att ingen av katterna behövde vara instängd och att de ser varandra genom gallret i stället för att bryta mot djurskyddslagstiftningen.

Lite OT men jag läste om en tjej som blev åtalsanmäld där en av punkterna var att hon haft valpar i ett fönsterlöst utrymme.

Rumblebee
2

Fast tror nog att det finns undantag till den lagen. För nog kan dom inte påstå att man ALDRIG, under några som helst omständigheter får hålla djur i fönsterlösa utrymmen ? Klart stt dom inte ska bo så permanent , utan syftar nu bara på korta stunder.

Kattmamman45
0

#39 Du får väl läsa föreskriften. Det står inget om undantag. Men visst kan du väl ha katten i ett fönsterlöst badrum en liten stund medan du tvättar tassarna på den. Men att lämna katten ensam i ett fönsterlöst rum ryms sannolikt inte inom vad föreskriften säger. Det finns heller inte några allmänna råd till denna paragraf i själva föreskriften.  Börjar man acceptera undantag befinner man sig på ett sluttande plan där snart nog föreskriften har slutat att ha någon betydelse alls.

Rumblebee
2

Antar att jag och min familj är lagbrytare då vi har haft våra katter tillfälligt instängda i fönsterlösa badrum medans det varit pågående flytt :P

oh-la
9

förvaringsutrymmen avser permanent eller långsiktig förvaring av ett djur. du får alltså inte permanent hålla djur i fönsterlösa rum. det innebär alltså att man inte bryter mot lagen om man tillfälligt håller ett djur som exempelvis är sjukt eller riskerar att skadas. jag har hålli min ena katt instängd ett dygn i badrummet efter operation vid ett par tillfällen som exempel. orsaken har varitatt jag behöver hålla henne på en plats där jag kan övervaka om hon äter och dricker själv, om hon går på lådan och på en plats där hon inte kan skada sig genom att hoppa upp på något och trilla ner.

[inanna56]
1

#36 Låter som du har löst det på ett bra sätt. 🙂

beaast
3

det blir bättre mellan katterna men de går små steg, 
skrollan "morrar" fortfarande till lill baileys  , men han går därifrån då, så nu har jag inget stänges mellan dom så OM dom vill kan dom träffas, men när hon tycker att han kommer för nära så säger hon till o han går undan, 

tror detta kan gå rätt bra endå  :)

Kattmamman45
2

Håller tummarna!

beaast
3

skrollan lät inte någon komma nära henne först , nu är hon som vanligt mot mig o hur go som helst :)

Rafflan
1

#40 det finns undantag på nästan allt, hellre att hålla katten i bur/instängd på toan över natten(några timmar) än att riskera en död/allvarligt skadad katt. Och det är olagligt att utsätta sina djur för risk så att medvetet ha djur ihop som man vet kan slåss och skada varandra utan uppsikt och är också olagligt…

Sen skrev ju TS att hon bara hade toan så inte viste jag att hon hade ett kök som ett eget rum. Hade man vetat det har man ju direkt tipsat om en nät dörr eller liknande :)

beaast
1

hade skrollan velat rivit/bite/fllyge på dne lille så hade hon nog redan gjort det, hon säger till när han kommer för nära o då går han :) men hon har endå blive lugnare

Rafflan
1

#48 ja det är ju i början som man inte vet hur det kan gå, men skönt att det går framåt :)

beaast
5

skrollan har luktat på baileys idag iaf :)
o nu sitter hon inte så långt ifrån han o ha inte fräst elr så :) kan vara för att han ligger o sover i ger inte uppmärksamhet till henne :)
så går helt klart framåt :)

Kattmamman45
2

#50 Roligt att läsa att det år bättre.

beaast
3

jag kan inte annat än att känna mig stolt över Skrollan <3!

jag tog bort sminket i badrummet o så kom hon in så lyfte upp henne o gosade lite, o då kom Baileys in, 

så jag satt Skrollan på toastolen, 

o var stensäker på att hon skulle fräsa/säga ifrån mot lillen, 

MEN det hon gör är att hon sträcker sig emot han o nosar på han !

o han nosade tbx , såg ut som om dom pussades haha :D!!

sen sprang Baileys in till köket, o då följde skrollan efter , 

hon små lät emot han ,men hon nosade på han igen sen sprang hon iväg!! 

ååhhh min duktiga lilla bebis ! <3

Jassan
0

👍

sagan
3

Det tar upp till två veckor innan katter slutar fräsa och morra åt varandra när man just sätter ihop dem, ibland bara någon dag och då har man tur. Det är fullt normalt! Ju längre tid man håller de åtskilda i olika rum desto längre tid tar det innan de lär känna varandra och blir vänner. Vissa katter blir bra vänner och vissa tolererar bara varandra. Men det är sällan katter slåss. Gör de det så får man börja om eller inse att det kanske inte kommer att fungera.

Din hona reagerar fullt normalt och det verkar gå framåt för varje dag nu 🙂 Det finns en del vuxna som tycker att kattungar är väldigt läskiga medan en vuxen är mer okej. Det är olika från katt till katt.