Hona med 3 ungar (8v) - tjuvparad igen.
Hej alla! Vill börja med att skriva att jag inte vill ha massa påhopp om att man är oansvarig som tagit en kull på min hona när de finns så många katter i världen! Kullen är född och alla är tingade! Åter till ämnet :) I början av juli föddes mina 3 underbara ragdoll bebisar! Detta är utanför stamtavlor och registreringar pga min hona inte är registrerad.. Första kullen var dock planerad från min sida och gick hur bra som helst! Jag och min man planerade vår sommarsemester efter detta, så vi varit hemma 8v med dessa små liven :) När bebisarna var 3veckor var familjen ragdoll nere hos veterinären för koll av kön, vikt och status! P-piller till mamman som hon började på när de små var 5v. Då fick min hane börja röra sig fritt i huset igen :) har nämligen försökt sära på dem för mamman inte skulle bli parad igen.. I natt vaknade jag av världens tjut! Och vad hittar jag på vardagsrummsmattan? Två kisar i full action!!!!! Vad gör jag? Klarat hon en kull så tätt inpå? Hon är i bra skick - väger 4kg och äter bra! De små är 8v nu och äter bara kitten torrfoder, dvs diar knappt längre! Detta var inte min plan alls!!! Vill helst inte sterilisera ännu då jag tänkte ta en kull till senare om typ ett år då jag har fler som gärna vill ha i min krets osv (snälla inga påhopp igen - tack) Jag behöver bara veta om något gått genom detta? Hur gick de för er och vad valde ni att göra!? :(
Kastrera katterna!
Varför ska du ta en kull på en oregistrerad ragdoll(huskatt) som inte har någonting att tillföra varken rasen eller kattbeståndet någonting?
Åk till veterinären, abortera & kastrera.
Hon ska absolut inte få en kull så tätt inpå.
Dessutom känns det som lurendrejeri när du kallar din huskatt för ragdoll.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Emmy - då jag köpte min hona oreggad betyder de inte att hon är mindre renrasig än min egna hane utan stamtavla! Har du varit med om detta problem ? Jag e medveten om din lösning redan, så jag behöver inte det rådet
Blev lite galen formulering .. Min hane e reggad men inte honan dock var hennes föräldrar reggade o hade stamtavla.. Jag behöver inte redogöra för alla här varför den uppfödaren inte reggade min honas syskon/kull ..
Även om du inte vill höra det så håller jag med wellcraft. Nöj dig med kullen du har. De andra i din omkrets får antingen besöka katthem eller köpa hitta riktiga ragdoll uppfödare. Alla katter är unika så det finns inget som säger att ungarna kommer bli precis som mamman. Den stora frågan är även varför din hona är oreggad och utan stam, och om hanen är det med? Antingen för att det är huskatter eller så att de har genetiska problem och därmed avelsförbud.. För jag kan inte förstå varför en renrasig uppfödare annars inte skulle fixa registrering och stam på sina ungar
För det första - Hanen är alla papper ok på! Det skedde tragiska saker inom familjen för uppfödaren precis vid födseln av kullen mamman kommer ifrån. Dvs hon orkade inte och la ner katteriet efter det! Behöver jag säga mer om detta nu?? Varför fokusera på om hon e en huskatt eller ragdoll ? Inte min fråga, tacksam för svar dock
#2 Det räcker med att du kallar mig för mitt användarnamn, tack!
Det är något riktigt skumt, en renrasuppfödare som inte väljer att regga en kull & sedan låter dem användas till huskattsavel? Fast jag kanske missförstått?
Jag vet inte heller om du vet om riskerna med p-piller?
Precis som #4 skriver så är den stora frågan egentligen varför hon öht är oreggad.
edit, såg att du hade svarat. Förstår dock fortfarande inte varför dem tillåts användas i huskattsavel.
i övrigt har du fått svar, abortera & kastrera.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Detta forum är nog de sämsta beslut jag tagit.. trodde man kunde få råd och bra stöttning & tips utan att bli påhoppad med offtopic morslsnack.. borde fattat bättre när jag läst svar på andra trådar här inne .. Men trodde ändå detta var ett forum för djur/kattälskare som vill hjälpa andra osv..
Det ÄR ett forum för de som älskar katter. Men vi som skriver här gillar katter då pass långt sp att vi vill förbättra deras status. Vilket inkluderar att försöka minska antalet huskattskullar som föds då det redan finns så många existerande huskatter som behöver hem. Och ska man vara petig så är det en bit papper som avgör om en katt är renrasig eller huskatt.
Håller med övriga, ta och kastrera henne istället.
Känns inte ok att honan ska få en kull så pass tätt inpå den här kullen hon redan haft.
Du har inget ansvar gentemot någon som vill ha katt från dig. Det tär ju på kroppen för katten att vara dräktig, och när det ändå inte finns ett avelsmål känner du inte att det räcker med kullen hon haft nu? Du har då fått testa att ha en kull som säkert är en underbar upplevelse.
Sen så är sanningen så att utan stamtavla så spelar det ingen roll om hon och ungarna är 100% ragdoll. Utan stamtavla blir det huskatter, och som du säkert vet är det en väldigt mättad marknad.
Inga påhopp, bara råd och tankar kring detta.
Jag vet om de här med att sterilisera och abortera samtidigt! För Mig kvittar pappret då de är rasens temperament och utseende jag själv varit ute efter, och det har jag fått även utan papper som med. De som varit med om detta kan såfall skicka pm till mig..
Kastrera är mitt enda råd, synd om katten om hon får en kull till så tätt inpå.
#7 det är "tyvärr" de bästa rådet du kan få… Och det är därför vi ger dig rådet att kastrera henne eftersom vi älskar katter.. Och eftersom det finns runt 150 000 - 200 000 hemlösa katter.. Och eftersom du frågade om hon klarar det, så har folk svarat att hon inte kommer göra det. Det medför väldigt stora risker för din honkatt, de kan bli så tokigt att hon går bort. Har erfarenhet av människor som ville ha en kull på sin katt och sen fick en till kull direkt därefter, eftersom de tror att p-piller hjälper (vilket de inte gör, utan honan löper ändå. De tar bara bort de "jobbiga") och eftersom de sliter något så oerhört på honkatten så har hon dött pga det.. Och eftersom nästan det ända alternativet är att kastrera henne, så är det ju de folk rekommenderar dig. Och varför de bryr sig om du säger att det är en ragdoll eller en huskatt är bla för man vill få upp kattens status och det gör man inte genom att "lura" folk (som många gör på blocket tex) och säga att det är renrasiga katter och kalla de en ras, när de är huskatter. Och vi vill att huskattsavel ska avta… Detta är inget påhopp, jag vet själv att de kan verka som de när folk skriver. Men detta är bara goda råd till dig! Jag var själv som du och skrev här om råd eftersom jag ville ha en kull på min huskatt. Men efter jag fått mycket goda och bra råd här och nörjade läsa på om allt så åkte jag och kastrerade min katt istället.. Hoppas allt går bra med din katter!
Men för rasen gör det skillnad, då din linje aldrig kan bli ragdolls. Och även för huskatter gör det skillnad som det finns otroligt många av.
Men där jag främst skulle koncentrera mig just nu är vad är bäst för katthonan. Är det att behöva gå igenom en till dräktighet såhär nära inpå?
Finns ju även abortspruta, men vet inte riskerna med det, eller resultatet. Och då kvarstår frågan, vad är bäst för honan?
Mina katter har dock inte sålts med vinst utan självkostnadspris för vaccinering, chip, avmaskning, foder. och kommer gå till utvalda vänner och familj! Dessutom med rätten att få komma hem igen om de inte funkar - då jag älskar ALLA mina katter! Så något lurendrejeri och försök till vinst har jag inte hållt på med! Dock älska även jag denna upplevelsen och hade gärna gjort den igen! Jag ska ner till min vetrinär imorgon fick tid för liten konsultation m.m. Konstigt att folk vet mer än min veterinärer.. Hon nekade inte mig pillerna och hon var medveten om min fertila hane… Hur kan katteri då använda p-piller om det är så hemskt, och opålitligt?
Ja det kan kännas tungt att kastrera en katt man inte tänkt kastrera på grund av en tjuvparning. Men det finns en anledning till att SVERAK har regler på antalet kullar per år.
Det tar otroligt med kraft för en hona att ha kull och hon behöver tid att hämta sig och samla kraft för att kunna ta hand om nästa. om du väljer att behålla den här eventuella kullen bör du vara medveten om att det är med risk för både honan och ungarna. Ställ dig frågan - Är det värt det?
Det här handlar inte om du tycker att det är rätt eller fel att avla på din huskatt utan om du vill ställa hennes och ungarnas hälsa på spel.
#14 Det är jättebra att du bryr dig om katterna. Har du hunnit hälsotesta mamma och pappa katt? För även där kan det ju då vara värt att fundera lite extra annars.
I en seriös raskattuppfödning så finns det avelsmål och p-piller kan vara en nödvändigt ont med alla riskerna som trots allt finns. Jag avundas inte uppfödare som hela tiden får ta risker.
Men det är inte heller bra för en katt att löpa tomt.
Däremot är p-piller inte något som hindrar dräktighet, det tar bara bort löpet.
Och just ja, det är ju också något som kan påverka kattungarnas hälsa om hon käkat p-piller. Vet inte hur länge det utgör någon risk dock.
Tyvärr sitter inte veterinärer på all kunskap kring djur.
Någon som har koll på abortera utan sterilisering då? typ som sprutan som nämdes här i forumet! Bör tilläggas att jag sett en parning - jag vet ju inte ens om hon blir/blivit dräktog på den, jag bara antar de värsta! och jag trodde ju att pillerna skulle göra det möjligt för mig att ha dessa två ihopa tills kastrering om ett år typ.. Ska jag ändå fortsätta med pillerna ? Vad bör jag trycka på hos veterinären imorgon.
Du ska sluta med pillren och kastrera henne att he P piller döljer bara löpet men kan bli dräktig ändå och eftersom du har en fertil hane hemma så känner han löp lukten väldigt väl!
Tyvärr vet inta alla veterinären allting. Eller tänker inte på att berätta allt.. Min hund och min mosters hund tjuvparades i fredags och vi var pratat med tre olika veterinärer och en sa att vi skulle åka in direkt och få abortspruta och de andra sa att man skulle vänta tills hon slutat löpa. Men ingen av de berättade om riskerna som finns! Vi har läst många hemska berättelser folk har delat med sig.. Så nu överväger vi att kastrera tiken istället (hennes hund har inte stamtavla och hon inte vill ha valpar på den)
Det finns säkerligen en anledning till att din hona inte blev reggad från början men du bör genast sära på katterna och hoppas de inte lev de. P-piller är ingen garanti mot oönskad dräktighet. Det bästa är att kastrera. Vill u ta kull varför inte göra de rätt från början och para din reggade hane med en hona med stamtavla och arbeta vidare därifrån?
Stamtavlan är ett viktigt papper och finns av en anledning! Att din Jona inte är reggad (som kosta 300 ynka kr) är något som bör få en att dra öronen åt sig! Har du ens hjärt och njurkollat dina katter för hcm? DNA testa? Blodgrupperat? Detta är mycket viktiga saker som ska göras förutom att stamtavlor självklart ska finnas med!
Det är sådana här "uppfödare" som förstör för oss seriösa som avlar för hälsa, temperament och typ, dina kattungar är inga ragdolls utan huskatter. Ingen stamtavla = huskatt och det kan ej bevisas stt mamman just är Ragdoll. Stamtavlan är ett intyg
När ens barn dör - så försvinner världen under ens fötter! Sluta nu skriva en massa skit om henne o varför hon inte reggade! Blir så trött på moralpoliser! Det var inte min fråga och jag drar mig från detta forum nu! Idag ska jag o min HUSKATT ner till veterinären ., så får vi se därefter! Loggar ut här nu ..
TS det jag tycker du ska göra är att söka på nätet efter en veterinär som är duktig på sånt här med katter och ringa ditt och prata med den veterinären.
Och dem hemlösa katterna parar sig på löpande band, där är det ingen som ger p-piller eller särar på honor och hanar, och hade det vart så att många honor dog av att få 2 kullar på rad skulle vi inte ha så många hemlösa, så oftast går det nog bra om honkatten får mat och värme.
Men det är alltid en risk att ta en kull, oavsett om det är första kullen eller 2 på rad.
Så det du behöver göra: kontackta en kunnig veterinär och ev ge abort spruta om det går. Om det inte går att göra abort och du ska behålla ungarna behöver du göra ett ultraljud för att bekräfta dräktigheten, antar att föräldradjuren är hälsotestade innan förra kullen? och är honan dräktig måste ni se över hur ni kan få ut ledighet för att vara hemma med honan och ungarna :)
Nu har jag och huskatten Kitty varit hos veterinären för besiktning.. Hon gick igenom och efter ett långt samtal kom vi fram till följande: hanen kastreras på onsdag och de får fram tills dess hållas i sär.. Kitty går av pillret och vi får vänta och se.. Har hon lyckats bli dräktig ansåg min vetrinär att hon var i mycket bra skick så en dräktighet till skadar medicinskt inte henne! Jag hoppas dock på att hon INTE blivit dräktig! Men om hon blivit låter vi henne gå den.. Med extra koll av veterinären! Hanen kommer få bo hos svärmor ett par veckor efter kastreringen ..
Men vad sa veterinären om abortspruta?
Och fick du veta mer kring p-piller, tänkte om det är minimal risk att det påverkar eventuella foster i såna fall?

Först och främst, behåller ni ungarna tills dom är minst 12v? Sen undrar jag vad det är för oseriös vet som inte rekommenderar kastrering omedelbart av den stackars mamman. Det är inte ens lagligt att avla så här många gånger på henne, så tätt i på. Det handlar inte om tjyvparning, då det sker så många gånger. Det är helt klart bristande i ansvar av ägare, och det borde veterinären upplysa om Gör det rätta och kastrera honan nu. Hon ska inte ha fler ungar. Hon har avlat färdigt. Stackars lilla tjej
Alla djur behöver någon som bryr sig!

P-piller på katt är inget preventivmedel, vilket alla seriösa och kunniga veterinärer kan upplysa om
Alla djur behöver någon som bryr sig!
#27 kan du länka till lagen ang att ta ungar för tätt? aldrig hört om den lagen men man lär sig nåt nytt varje dag :)
Och det är visst tjuvparning, första var ju planerad och andra var ju en olycka?