Kattunge som tuggar på elkablar...
Ja, som rubriken säger så har min buse nu börjat tugga på min mobilladdare främst då kabeln är tunn och fin. Han har aldrig bitit igenom kabeln utan tuggar på ytan, finns små tandmärken…
Brukar plocka undan alla kablar när jag inte är hemma, de jag kan iallafall. TV sladden är lite svår att ta bort varje dag, men kablar i den tjockleken rör han inte än så länge…
Han är knappast understimulerad då det leks både på egen hand och med mig och min familj dagligen, hela tiden nästan. Förutom när han sover. Det är på nätterna kisse sätter igång med sina äventyr och går på kabeljakt…
Har nu smort in främst mobilladdaren med parfym. Sprayade på ett papper och kladdade in hela kabeln…
What to do? Vill inte ha en katt som blir grillad av elektricitet…
Prova med lite tabasco på sladdarna
Eller deodorant!
Eller en kabelgömma så katten slipper få i sig massa kemikalier från parfym/deo? kan knappast vara bra..
jag satte en miniklick handkräm på min mobilladdare, räckte med en gång sedan rörde tuggaren aldrig sladden igen (han avskydde doften).
#3, går knappast att gömma varenda kabel i hela huset. TV, stationär dator osv… Plockar undan mobilladdare och laddaren till min bärbara dator när jag inte är i närheten, de är dessa han främst vill åt. Han har bara nosat på kablarna sen jag smorde dom med parfym igår. Peppar peppar ta i trä 😛

jag ahr samma problem men med vuxen katt, hon biter av alla tunna sladdar o det är inte alltid man kan gömma undan dom, i synnerhet när de används, räcker du vänder ryggen till 10sec så är sladden av
Ställde oxå den frågan här men jag var dålig kattägare typ för att ajg inte kunde hålla koll på alla sladdar, har 3 ungar som är gamers, dvs dom spelar rätt mkt o har dyra headsets osv med tunna sladdar, det är bar de tunna som är intressanta, de kraftigare sladdarna rör hon aldrig
#6 Nu tog du väl ändå i! 😎Problemet låg väl mer i att du inte verkade kunna ta till dig lösningar som finns att tillgå utan ville ha en lösning som dög för dig. Och detta fungerar inte alltid när man har katt. 😛
Vi gömmer alla sladdar här hemma. Det är inte alltid snygga lösningar, men det fungerar. Vill inte riskera att nån katt ska få för sig att tugga. Tror allmänt normala sladdar inte är inbjudande, men tunna sladdar kan säkert verka roliga att leka med.
T.ex där vi har tv:n så har vi använt ett gammalt hyllplan som vi ställt mot väggen och bakom där finns alla sladdarna. För att den ska hålla sig på plats så står katternas klösträd mot.
Samma metod har vi använt vid sambons dator. Alla sladdar är gömda bakom skrivbordet och så har vi täckt med fler hyllplan. Datamusen och headsetet stoppas undan i ett hyllplan/hål i skrivbordet.
Nu har vi möblerat så att eluttagen är nära, men har man längre får man kanske då använda sig av en förlängningssladd och kabelskydd till den.
Köper jag nya möbler någon gång lär jag tänka på hur praktiska dom är och hur lätt det kan gå att gömma sladdarna. 😛
Handkrämstricket funkade inte för oss. Hon älskade doften av min handkräm, så det blev omvänd effekt. Men nu ligger alla de 'omtyckta' sladdarna nerpackade när de inte används och de övriga är ordentligt uppsatta så de inte hänger och dinglar och ärligt talat är det rätt skönt att inte ha dem framme. Bra uppfästa och undanlagda sladdar gör det enklare att städa. Rätt skönt :)
Kabelskydd (spiralskydd) ? Köpte Claus Ohlson och funkar bra.
Inte så snygg, men kan även göra med trädgårdsslang som kabelskydd.
# 3 Grejen med deodorant är att den smakar illa (ungefär som Stopp & Väx som finns för nagelbitare) så förhoppningsvis så provar de en gång och låter sen bli kablarna.