Svullen tass
Min katt låg och sov i min säng och jag skulle klia henne på magen men upptäcker då att hennes vänstra tass är lite svullen. Jag kände försiktigt på den men hon jamade lite och "bet" väldigt löst så att jag bara kände tänderna så hon har antagligen ont i den också. När hon går så stödjer hon lite på tassen men haltar. Hon slickar på den och när hon sitter ner så lyfter hon tassen från marken. Hon var nere med min syster först men hon hade inte märkt något på henne som tyder på att hon hade ont i tassen. Hon går annars och verkar inte alls påverkad utan bara haltar när hon går. Kan ju vara att hon har lekt med en geting eller ett bi och blivit stucken, annars vet jag inte vad det kan vara.. Bör jag ringa vet nu direkt eller kan det vänta i nån dag om det inte blir bättre?
Kan ju vara att hon trampat på en geting eller något. Försök kolla efter så det inte sitter fast något i tassen. På min ena katt satt det nämligen kvar en liten tagg eller vad man ska kalla det.
Hon fick smärtstillande/inflammationshämmande.
Det går ju alltid att ringa och rådfråga veterinär. 🙂
Jag får inte röra tassen riktigt..hon drar till sig tassen hela tiden med ryck men ska försöka undersöka lite :) Tack!
Jag har försökt undersöka men hon verkar ha ont stackarn… Gör allt för att jag inte ska ta på tassen :'( Måste nog ringa vet tror jag…usch att se henne ha ont
Verkar det svullna mer efterhand? Verkar katten slö och vill ligga och vara ifred?
Det låter mest som geting, bi eller humla, men om hon varit ute kan det ju också vara huggorm. Det är olika hur mycket gift en huggorm sprutar in när de hugger. Min katt blev ormbiten i juni, men hennes tass svullnade snabbt upp ordentligt.
Det är en bra idé att ringa veterinär och kolla med dem. Agrias telefonveterinär går alltid att ringa om det inte finns någon annan med jour i närheten.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Hon verkar bättre nu. Svullen men går som vanligt.