Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1004 ggr
Ridtravartjej
0

Vad tycker ni om Feliway?

De är så att jag tar hem en jourkatt den 10/9 och har blivit rekommenderad av två stycken att köpa Feliway för att sätta i uttaget så hon lättare vänjer sig och blir lugn. Men tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av Feliway och om de verkligen gör så hon kommer känna sig trygg fortare?

Fridaaaa
0

Har haft sån i vägguttaget, tycker det fungerade bra. Men tar upp till 1 månad innan det börjar verka ordentligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ridtravartjej
0

#1 1 månad? :o Ska man ändå köpa en och prova eller helt enkelt strunta i de för isf skulle man ju köpt en och satt i en mån innan man tar hem henne men nu ska ju jag flytta till ny lägenhet nästa vecka. :o

Fridaaaa
0

#2 Japp kan ta upp till en månad innan det märks skillnad.
Men testa sprayet?

Lol V Stein
0

Använde den när min katt flyttade hem till oss och var orolig. Feliway gjorde henne inte lugn direkt, men det var som att den tog udden av oron och gjorde det lite lättare för katten att börja trivas.

Ridtravartjej
0

#3 ska jag bara spraya de i hela lägenheten då eller? Eller bara på kattens saker? :)

Fridaaaa
0

#5 Aldrig använt det men finns att läsa om det på nätet :)

[inanna56]
1

Om du vill ha en lugnare atmosfär i lägenheten skulle jag föredra den man sätter i eluttaget än spray och jag skulle sätta det i det rum katten kommer vara i mest Spray fungerar bäst som punktinsats som ex. spruta i kattbur innan resa osv. enl min erfarenhet.

Jag har använt båda men mest den man sätter i eluttag och jag tycker att det fungerar. Dels har jag använt det när min katt har varit  sjuk och dels när det rått osämja mellan mina katter och jag tycker att mina katter har blivit lugnare. Sedan är det svårt att veta hur mycket det hjälper egentligen men det är absolut värt att pröva. Jag tycker inte heller att det tagit så lång tid som en månad innan jag märkt resultat.

Fridaaaa
0

#7 Läs vad jag skrev istället. Skrev upp till en månad, alltså inte att det tar en månad. Så man är beredd på att det kan ta så pass lång tid. Här tog det ca 3-4 veckor innan det märktes skillnad.

Sedan tror jag det beror på hur stor pass stor yta man har osv med, här är 50-55 kvm som ska täckas. (en adapter tar ju ca 70 kvm)

Ellenfyrkant
0

#8 Jösses, det är väl ingen som säger att din i formation är fel? De skriver om deras upplevelse och erfarenhet av feliway.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
3

#9 Det har jag inte påstått heller. Jag enbart förtydligare för att det inte skulle bli några missförstånd eller annat.

Bizi
1

Här märker vi skillnad på 4-5 dagar, Men bäst resultat efter ett par veckor, jag hade absolut provat iallafall!

[inanna56]
0

#8 Det jag skrev var ingen kritik riktad mot dig., det fanns inte ens i mina tankar. jag ville bara förmedla att det tog kortare tid än en månad, sedan är det svårt att precisera exakt hur lång tid det tar, jag tycker det har fungerat efter ett par dag hos mig men det är säkert beroende på olika saker. 🙂

Fridaaaa
0

#12 Läs #10 😉

[inanna56]
0

#13 Ok 😃

Fridaaaa
0

#14 😃

cattisa
0

Jag har också bra erfarenhet av Feliway. Vi har mest använt sorten man sätter i vägguttag.

Sprayen använde vi när vi fick hem en hundvalp i våras, och katten inte blev så glad. Vi hade ordnat en nätdörr mellan två rum där de kunde nosa på varandra och lära känna varann. Vi sprayade på nätdörren så att katten inte skulle bli så irriterad när hon kikade på hundvalpen. Det fungerade bra. Vi fick tipset att spraya morgon, middag och kväll eftersom sprayen inte höll i så länge. Samtidigt hade vi Feliway i ett uttag i rummet på kattens sida.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen