Löss!! Behöver hjälp!
Har hittat vad jag tror är löss på fyra kattungar som jag har på jourhem, dem är snart 6 veckor.
Kan man behandla dem?
Vad kan man göra för att få bort dem?
Det som jag tror är löss, är gula kroppar med svart huvud, kan det stämma?
Dem har även öronscabb som jag vet inte går att behandla förrens dem är 8 veckor, gäller det samma för löss?
Tacksam för alla svar!
Malin
Ge frontline till kattungarna. Det droppar du i nacken, finns receptfritt på apoteket. Det är en engångsdos som tar både levande löss och deras ägg. Behandla även mamman och alla andra katter i hushållet. Tvtta liggfiltar eller dammsuga noggrant om de inte går att tvätta. Jag har 2 gånger använt Frontline Vet (förpackning med 4 doser) till kattungar, inga biverkningar och bra resultat. Den rekommenderar jag.

Till öronskabben kan du servera olivolja. Det kvävs de små parasiterna av. Spruta ner med spruta (utan kanyl) i örat och gnugga öronbasen så att det kluckar där inne. Men gör det antingen i duschen eller under en handduk för när katten skakar huvudet pga oljekladdet så har du skabb-bajs och olivolja öööööverallt annars ;)
Löss är äckligt, men inte så farligt. Frontline funkar bra. Köp även en luskam och kamma bort äggen från pälsen.
Kontakta din förening, det är de som ansvarar för saken eftersom du är jourhem :)
simta lösen till andra katter?

Ja löss smittar till andra katter, så har en så har säkert alla det
Kan man ge frontline till så små, på deras förpackningar kan man inte ge dem förrens dem är 8 veckor?
Luskam har jag så ska börja kamma, ska testa med olivolja, tack för tipset :)
Är katthemsförståndare för katthemmet så blir jag som ansvarar för dem, dem har ingen mamma så stödmatar var fjärde timme.
Vi har haft löss en gång tidigare men det var en mycket äldre kattunge så då kunde vi ge frontline.
Så tänkte höra lite mer med er :)
Vet ni om det smittar till hundar?

#5 Aha, okej! Då är det bara att handla på sig det nödvändiga!
Istället för olivolja kan man ha annan olja, till exempel barnolja, men jag rekommenderar just olivolja pga dess svagt antiinflammatoriska effekt, eftersom skabben kan ställa till det med både gångar där bakterier frodas och att många katter får rivsår kring öronen pga att de orsakar klåda.
Löss kan smitta till hundar vad jag förstått.
Tror lössen är artspecifika. Är både frontline vet och comp rekommenderade från 8v? Ring isf vet och hör, men lössen måste behandlas.
Det är dem.
Har gett dem Stronghold, som man kunde ge när dem var 6 veckor. Så dem fick det för två veckor sen.
Vad jag har sett så har dem inga levande djur, bara ägg som väntas med att kläckas om det är något i dem.
Dem ska till veterinären imon för vaccinering.
Tack för all hjälp! :)