Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 720 ggr
Meduza_
0

Kattunge med lös mage.

Hej. Gjorde ett foderbyte när min kisse kom till mig. Fick med lite torrfoder av märket Friskies (urk) och började smått blanda ut det med Orijen. Han fick små portioner blötmat också vilket han aldrig fått förut, först utav whiskas men sedan av Mjau då kvalitén är avsevärt mycket bättre. Nu bajsar kisse löst, är bara som klumpar i sanden. Inte några korvar… Det började igår. Vad gör jag? Går det över av sig själv eller bör jag göra några åtgärder? Han dricker, så uttorkad blir han nog inte…, hoppas jag :( Pigg och glad i övrigt, härjar på för fullt… Ska till vet. för vaccination imorgon. Bör jag fråga om råd? MVH Amanda

Meduza_
0

*putt* Ingen med tips? Är orolig för min lilla palt. Han springer inte på lådan hela tiden, men de gånger han bajjar så är de väldigt löst… Kanske han inte tål Mjau? Jättesynd isåfall, gillar de fodret å han med :(

MonicaLagerquist
0

Testa att ge skonkost och kokta pureade mörötter.

När magen sen är stabil så ge den mat han fick hos uppfödaren.Visserligen är det skitmat men att kattungen får lösmage är sämre.Sen får du sakta börja skola över katten på vettig mat.Friskies maten innehåller så lite protein så därför tål den inte mat med mycket protein.

Sen skulle jag vänta med att vaccinera tills kattungen är bra i magen.

Stolt ägare till tre La permer

Meduza_
0

Jag har inte ingredienser till skonkost hemma. Kisse har knaprat lite torrfoder nyss, inte vågat ge mer Mjau idag… Han fick imorse. Ska ringa vet. imorgon direkt jag vaknar och be om råd. Har varit kattägare för första gången i mitt liv i 2 veckor nu och jag är ärligt talat helt borta. Rädd att min bäbis blir jättedålig av det här… Han nyser och hulkar till ibland, men ingen spya. Kan han ha kattsnuva? Ingen kontakt med andra katter förutom sin mamma och sina kullsyskon… Hujj vad jag är orolig.

MonicaLagerquist
2

Tyvärr är det inte ovanligt att kattungar som kommer från oseriösa uppfödare blir rejält sjuka.Det finns liksom en anledning till att kattungar ska vara vaccinerad X 2 ID-märkta och besiktigade innan de flyttar.

Tipsar även dig om kattstatus sidan där du även kan läsa den sorgliga historien om Nisse.

http://www.kattstatus.se/index.html

http://www.kattstatus.se/sida67.html

[Emma--]
1

Det kan nog helt enkelt ha blivit för mycket nytt foder på en gång, och den lilla kattmagen är inte van den kötthalten som det är i orijen och mjau blötmat.

Man kan behöva introducera maten väldigt sakta.  Speciellt blötmat var känsligt för mina katter i början och kunde typ bara ge någon tesked.

Meduza_
0

Men gud vad hemskt… Börjar få panik här!!! Vad ska jag göra?? Allt detta är nytt för mig! Känner mig så fruktansvärt dålig.

MonicaLagerquist
0

Meduza_
0

Har frusen torsk i frysen. Kan jag koka det åt lillen? Kan jag lägga det i kylen och servera imorgon med eller måste jag koka nytt? Läst att det är "snäll" mat som kan stoppa upp lös mage…

Meduza_
1

Kisse var bra i magen imorse, avföringen är normal. Provade ge en liten portion blötmat imorse… Ska se hur och om han reagerar. Isåfall får jag prova en annan blötmat.

[Emma--]
1

Skönt det. 🙂